Hoi meiden, mijn zoontje heeft waarschijnlijk waterpokken. We moeten straks langs de huisarts om dit te laten controleren, maar het lijkt er wel op. Ik ben over een paar dagen uitgerekend van mijn tweede. Zelf heb ik het wel gehad, maar in hele lichte vorm en op hele jonge leeftijd. Bij de vk gingen vanochtend alle seinen op rood en daar ben ik best wel van geschrokken. Ze heeft gelijk contact gehad met een kinderarts en ik moet vanmiddag zelf bloed laten prikken om me te laten controleren op antistoffen en dan maar hopen dat ik die in voldoende mate heb. Als de baby nu geboren wordt, moeten we mijn oudste zoontje een tijdje uit logeren sturen. Dat vind ik heel erg, ik ben zo bang dat hij denkt dat we 'm in gaan ruilen voor een jonger exemplaar. Wat er gebuert als ik zelf niet voldoende antistoffen heb, daar wil ik nog niet eens aan denken. Heeft iemand dit ook gehad? Dus een peuter met waterpokken in huis, zelf risico lopen op wp en een baby op korte termijn op komst? En hoe ging dat bij jou?
mijn zoontje heeft het ook gehad maar ik was toen pas 3 maanden zwanger. ik had begrepen dat het juist alleen in de eerste 3 maanden echt gevaarlijk was voor de baby. ik moest ook een bloedtest maar omdat ik 3 maanden was maakte hij zich niet veel zorgen. ik moest goed opletten of ik het zelf niet kreeg. als je het al gehad hebt kun je het soms nog een keer krijgen namelijk, maar de kans is heel klein. je zoontje is niet meer besmettelijk zo gauw de pokken zijn ingedroogd. hopelijk duurt het nog een weekje ofzo voor de baby er is en dan is er zowieso niets aan de hand en is hij niet meer besmettelijk en lijkt uit logeren me overdreven. verder heb ik er echt geen verstand van hoe gevaarlijk de waterpokken zijn voor eenpasgeborene, kun je iets vinden op internet? ik zou me niet teveel zorgen maken, ik heb nooit gehoord dat het extreem gevaarlijk zou zijn dus het zal denk ik wel loslopen. sterkte ermee!
Gistermiddag nog uitgebreid contact gehad met kinderarts en verloskundige, dus ik ben weer wat wijzer. Waterpokken is voor hoogzwangere vrouwen ook gevaarlijk in de periode van enkele dagen voor tot enkele dagen na de bevalling, volgens verloskundige en kinderarts. Ik heb bloed laten prikken en verwacht nu elk moment de uitslag van de antistoffen. Als ik geen antistoffen heb, zal de baby moeten worden opgenomen in het ziekenhuis na de geboorte, om behandeld te worden. Ook mag mijn zoontje dan niet in de buurt komen tot alle blaasjes zijn ingedroogd en hij niet meer besmettelijk is. Als ik wel antistoffen heb is de baby via mij beschermd en dan hoeven we ons helemaal nergens meer druk om te maken. Dus het valt en staat allemaal met die antistoffen. Ik ben erg benieuwd naar de uitslag. Kan me haast niet voorstellen dat ik ze echt niet heb, anders had ik volgens mij in de afgelopen 28 jaar allang een keer waterpokken gekregen op een andere manier.