Hoi meiden, Iemand hier ervaring mee? Ik heb last van een prepartum/prenatale depressie. Ik ben nu 22 weken zwanger en ik zie er af en toe echt niet meer zitten... De gyn en psychiater hadden het over antidepressiva (ik moet volgende week terugkomen) maar ik vind de afweging heel moeilijk. Ik kan dan misschien geen borstvoeding geven en mijn baby moet 24 uur ter observatie in het zkh blijven, dit wil ik niet. Ik vraag me af of ik het moet doen, ad werkt natuurlijk ook niet direct en misschien moet ik het maar volhouden... als dat lukt. Iemand tips? Iemand die ad is gaan slikken en zich echt snel veel beter voelde? Groetjes Debby
Meid ik slik ook antidepressiva Prozac half tabletje 10 mg ook omdat ik meerdere malen zonder heb geprobeerd maar het helaas niet lukt. Mijn gyn en psych zeggen beter een beetje hulp van medicijn dat jij je goed voelt dan geen en een hel van een zwangerschap hebben want dat voelt je baby ook heeft hij meer last van dan dat pilletje AD. Maar wacht eerst maar af wat ze zeggen. Sterkte. gr vruchtje
ja ik zal afwachten... maar vind het heel moeilijk want ik voelde me vanmiddag echt niet goed... Werkte prozac bij jou direct toen je het in ging nemen? En ga je straks wel bv geven?
Ik ben (nog) niet zwanger en na een aantal pogingen om van de ad af te komen besloten toch zwanger te willen worden met ad.Ik weet niet hoe het is ad te gaan slikken tijdens de zwangerschap maar er bestaad ook ad waar je wel bv mee mag geven.Ad werkt niet direct,bij mij werkt het ongeveer na 2wkn,je schrijft nog maar 18 weken,das natuurlijk nog best lang als je die moet door brengen met een zware depressie,en na de bevalling zal het niet gelijk over zijn natuurlijk,het lijkt me vreselijk om een depressie te hebben als je net moeder bent geworden,dan wil je voor je kind zorgen etc. Ik zou gewoon in gesprek gaan met de gynecoloog en praten over de voors en tegens.
Ik heb voor de kerst een behoorlijke dip gehad. Heb in het verleden ooit een heel erge depressie gehad en een aantal dingen begon ik wel weer te voelen. Ik heb in januari een gesprek met een psychiater gehad om te kijken hoe het gaat. GElukkig kwamen we samen met de orthopedagoog dat ik (nog) niet echt depressief was maar wel veel op mijn bordje had gekregen de laatste jaren waardoor het erg belangrijk is om mezelf goed in de gaten te houden. Was trouwens door de gyn doorverwezen. Als het slechter was gegaan ipv beter was ik toch maar met AD gestart. Dan maar geen bv want net bevallen en depressief is voor de moeder/kind band erg slecht. Bij ons in het ziekenhuis was net een project gestart om dit soort zaken op tijd in te schatten en te zorgen voor een optimale binding tussen moeder en kind. Ik ben zelf vpk en tijdens een stage een aantal jaren terug op een psych afdeling werd daar ook moeder/kind zorg geleverd. Toendertijd ( bijna 15 jaar terug) was er nog onvoldoende onderzoek naar AD en zwangerschap gedaan en mocht er niets voorgeschreven worden tijdens de zwangerschap, na de bevalling wel maar voor de binding tussen moeder en kind gaf het wel vaak problemen omdat de zwanger-periode toch heel zwaar was. Het is echt een enorme vooruitgang dat er nu wel bepaalde mediciijnen gegeven mogen worden. Een moeder die niet goed in haar vel zit is voor de baby stressvolller dan een moeder die flesvoeding geeft. PROZAC heeft de tijd nodig om te gaan werken maar als je nu begint moet het toch ruim voor de bevalling resultaat hebben denk ik. Veel succes bij het nemen van een beslissing. Let goed op je zelf en neem alle hulp aan die geboden wordt. Zwanger zijn en depressie is een pittige combi!
Ik slik Prozac al een aantal jaar en het werkte bij mij vrij snel. Ik ga/mag geen BV geven helaas, maar las hier ook wel eens dat er vrouwen zijn die Prozac slikken en wel BV mogen geven dus denk dat de meningen daarover verdeeld zijn. Mijn gyn en psych raden het af dus daar luister ik natuurlijk naar. Zij hebben er tenslotte voor gestudeerd. Succes/sterkte meid! gr vruchtje