ik ben best handig met de naaimachine. maar heb nog nooit gordijnen genaait. stof heb ik al, maar wat ben ik nog meer nodig. en hoe krijg je die plooien? ik wil gordijnen maken met haken die je aan een rail kan hangen.
Je hebt dan gordijnband nodig. Daarin zitten dan al "lusjes" verwerkt waarmee je die plooien kunt maken. Dat is het handigste nl. Houd je wel rekening met minimaal anderhalf keer de breedte van je raam? En als je vlinderplooien doet dat je dan wel twee keer de breedte nodig hebt? Ik heb me nog nooit aan gordijnen naaien gewaagd
Ik waag me er ook niet aan, besteedt het altijd uit haha. Heb gordijnen bij Kwantum laten maken op maat, niet duur en ze zijn erg mooi geworden. Daar ga ik niet voor zitten modderen achter een naaimachine...
Voor overgordijnen heb je 1.5 keer de breedte van je raam nodig en voor vitrage 2 keer. de simpele manier voor plooien is het gordijnband eraan stikken (eerst een zoom leggen aan de bovenkant) en daarna de haken, het gordijnbank heeft vakjes dan doe je bijv om elke zes vakjes een gordijnhaak erin.
ok bedankt voor de tips dames, maar ehm..... waar haal ik gordijnband eigenlijk? en ik hoef het trouwens niet voor een raam, maar in de bijkeuken heeft hulkieman een stelling gemaakt, maar die puilt nogal uit, en het ziet er gewoon niet mooi uit zo. en iedereen komt binnen via de bijkeuken, dus wil wel dat het er netjes uitziet. en dus wil ik een gordijn maken voor die stelling. moet dus eerst opzoek naar gordijnband en haken, en dan kan ik aan de slag. moet er trouwens nog iets onderin dat het mooi hangt? loodveter doe je toch alleen in vitrage??
Gordijnband en haken kun je ook kopen op de markt. Er hoeft niet persé iets onderin, maar als je lichte stof hebt, kan het omhoog gaan krullen, dan kun je evt speciale gewichtjes in de onderste zoom doen.
Gordijnband (plooiband heet dat) en haken kun je kopen bij bouwmarkten, kwantum, Leenbakker, HEMA, V&D dat soort zaken. Ik heb laatst ook gordijnen gemaakt en heb wèl loodveter gebruikt. Kan je ook bij bovengenoemde zaken halen. Succes met naaien!
En die plooien krijg je door met die haakjes (daar zitten 2 uitsteeksels aan) door 2 vakjes te doen van de plooiband. Ik ga het nooit uit zitten meten. Ik doe er aan beide uiteinden 1, vouw het gordijn dubbel, doe dan op de helft nog een haakje/plooi, weer dubbelvouwen, weer op de helft enzovoorts. Dan even nameten of de breedte nog breed genoeg is. Haakjes moet je er eerst ondersteboven insteken, en dan door die vakjes heen haken, en dan zo weer omdraaien. Beetje moeilijk uitgelegd misschien, maar als je het haakje ziet en de plooiband, dan snap je wel wat ik bedoel!
wat je zou kunnen doen is naar een kwantum te gaan... of me even mailen (k.a.pieters@hotmail.com) ik heb me gordijnen door het hele huis zelf gemaakt
Wij ook inderdaad, bij de Kwantum. Gordijnen, rolgordijnen, vouwgordijnen, en we zijn erg tevreden, erg mooi geworden, dus ik besteed dat soort dingen ook liever uit. Ik kan ook niet naaien. Tenminste.... niet op die manier.
hahah Waardevol, ik denk dat ik op die "andere" manier geen gordijnen krijg. ik zal volgende week, als de kids weer naar school zijn en ik dus weer alle rust heb, even een bezoekje brengen aan Kwantum voor gordijnband en haken. en dan es aan de slag proberen te gaan met alle tips van hier, en lukt het niet, dan mail ik je zeker kimm, ik heb je mail adres opgeslagen voor de zekerheid, thanks.