Hallo iedereen, Even heel kort door de bocht. Weten jullie of het mogelijk is om een peettante te ontslaan? Wij hebben tijdens mijn eerste zwangerschap mijn enige broertje en mijn mans enige zusje als peetouders gevraagd. Mijn man twijfelde in eerste instantie aan de keuze voor peettante, maar mijn "je hebt maar een zus" haalde hem (achteraf helaas dus) over de streep. Ze besteedt dus helemaal geen aandacht aan haar petekindje. We zien haar al weinig en als we haar dan op verjaardagen of andere familieverplichtingen treffen, heeft ze totaal geen interesse in haar petekindje. Ze vraagt ook niet eens hoe het met haar gaat. Verder geeft ze alleen maar tweedehands opknappertjes of veel goedkope prullen voor haar verjaardag. En daar gaat ze nog trots op ook. Oke, superleuk als je krap bij kas zit, maar dat is absoluut niet het geval. En ik ben nog steeds zo ontzettend boos dat ze op de allereerste verjaardag van haar petekindje haar prille zwangerschap (7 weken) in volle glorie bekend maakte. Dat is wel zo'n egoïstische actie! Dat doe je toch niet! En al helemaal niet, omdat haar vriend aangaf dat ze het eigenlijk in eerste instantie met de kerst bekend wilden maken. Afgelopen kerst zorgde zij voor het hoofgerecht, maar was daarbij haar petekindje vergeten. Zo stom! Gelukkig had ik wel wat voor haar meegenomen en kon ze wel meeeten. Voor haar dochtertje had ze een vriendin als peettante gevraagd. Dat lazen we tot onze stomme verbazing in het kraambezoekboekje. Ze had haar enige broer niet eens benaderd! Als je meent dat wij zo verschillen in levensopvattingen, waarom heb je dan ja gezegd toen wij je vroegen voor peettante??? Ik ben daar zo ontzettend boos om. Bij de doop van onze jongste dochter leek ze een beetje wakker geschud te zijn en beloofde ze dat ze haar petekindje meer aandacht zou geven. Dat was dus in oktober vorig jaar... We hebben nog niks van haar gehoord... En zo zijn er nog veel meer voorbeelden, maar daar wil ik niet te lang mee doorgaan... Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij haar het liefste zouden willen ontslaan. Maar ik heb geen idee of dat kan en hoe dat dat dan moet. Bij de kerk staat ze natuurlijk ook als peettante ingeschreven... Groetjes, Nelly
Maar.. verder heeft dat toch geen inhoud? Ik bedoel.. wettelijk gezien.. peettante/peetoom is toch alleen ceremonieel.. Als er echt iets met jullie gebeurt zal je bij de notaris iets zwart op wit moeten hebben. Je kindje zal dus niet zomaar bij haar terecht komen hoor.
Als je het vast laat leggen dan is het natuurlijk wel gewoon geregeld en is het natuurlijk niet alleen de benaming!
Ik heb geen idee hoe dat werkt en of het kan (misschien ff navraag doen bij je pastoor of hoe dat dan ook heet?), maar wilde alleen ff zeggen dat ik heel goed begrijp dat je dat wilt. Zelfs al is het alleen maar 'ceremonieel', dan nog kun je er van af willen. Wij hebben iets soortgelijks met één van de getuigen bij ons huwelijk; zou willen dat ik die ook kon 'ontslaan' en laten schrappen enzo, maar helaas; dat kan niet Wijze les: altijd heeeeeeeeeeeel goed nadenken over zulke beslissingen.
Ook al is het "alleen maar" een benaming, ik kan me goed voorstellen dat je het liever ongedaan wilt maken ... gewoon voor je gevoel. Helaas heb ik ook geen idee of het kan en hoe je dit dan zou moeten doen.
Ik ben zelf uit de kerk geschreven dus neem aan dat een peettante niet zo moeilijk moet zijn... Wel jammer dat het zo moet lopen....
Als je niets hebt vast gelegd is het toch alleen maar een benaming ? .. Snap best dat het lullig is als je iemand deze naam geeft en er vrij weinig mee doet maar als het niet zwart op wit staat noem je haar toch gewoon geen peettante meer ?... Of zie ik het nu verkeerd ?
Wauw, wat veel reacties al! Dankjewel meiden! Wettelijk gezien is er inderdaad niets aan de hand. Dan komt onze dochter niet bij haar peetouders terecht. De peetouders zijn alleen voor de katholieke opvoeding (hoewel we allemaal niet zo'n kerkgangers zijn) en natuurlijk de extra aandacht voor het petekindje. Maar bij de kerk staan wel de namen van de peetouders op papier. En ik heb geen idee of je daar "zomaar" iemand kan uitgummen. Of dat je daar een heeeeeeeele goede reden voor moet hebben. @MvS: ze is ook getuige van ons huwelijk (mei 2007)... Toen we haar vroegen antwoordde ze met een trots Ja. En laatst tijdens een gesprek met haar man, zei ze ineens, dat ze toen we haar gevraagd hadden voor getuige, toch wel even na had zitten denken, want wie is "Nelly" eigenlijk. Ik voel die dolk nog steeds in mijn rug... Daar heb ik echt geen woorden voor.
je kunt een peettante ontslaan maar dacht dat hier wel kosten aan verbonden zijn! Ik ben officieel geen peettante van de jongste dochter van mijn schoonzusje, maar zo word ik wel beschouwd! je kunt dus ook een andere vriendin oid vragen om peettante te zijn voor je oudste dochter!
Oh! Wat hard! Dat zég je toch niet?! Tuurlijk is het fijn dat ze er echt over nagedacht heeft, maar zo'n afweging...? Dan had ze nee moeten zeggen, vind ik! Als ze vond dat ze je niet goed genoeg kende is dat al reden genoeg om geen getuige te willen zijn. Tsss! Bij ons ligt de situatie iets anders: Mijn man is al eens getrouwd en heeft bij zijn eerste huwelijk zijn "stiefmoeder" en beste vriend als getuige gehad. Helaas is zijn eerste vrouw overleden, wat ervoor zorgde dat we dit huwelijk 'helemaal anders' wilden doen, wat voor hem betekende dat hij ook andere getuigen wilde. Na heeeeeeel lang wikken en wegen heeft hij 2 goede vrienden gevraagd die beiden ook met een erg trots 'ja' antwoordden. Nu is het echter zo dat we sinds mijn zwangerschap ineens weinig tot niets meer horen van 1 van de 2 vrienden Zijn vriendin was toen ook zwanger, dus we dachten dat het op één of andere manier daarmee te maken had, maar inmiddels is ook zij al een poosje terug bevallen en nog steeds is er nauwelijks contact. Ondanks heel veel sms'jes, belpogingen, kaartjes en krabbels van onze kant. Echt héél erg zuur, zeker omdat manlief destijds heel erg veel moeite heeft gehad met zijn keuze, omdat hij eigenlijk ook zijn beste vriendin wel had willen vragen, maar ja: 3 getuigen p.p. mag nou eenmaal niet... Nou ja, heel verhaal, dus, hahaha! Maar wil er alleen mee aangeven dat ik me héél goed kan voorstellen hoe deze situatie voor je voelt. Sterkte ermee!
Ik heb net zo'n situatie gehad hier met me oudste zoontje. Mijn oudste broer was peetoom maar ook totaal geen aandacht voor Milan. Zijn 1e verjaardag vergeten, nooit eens naar m vragen als ik m sprak enzo. Toen kwam zijn 2e verjaardag weer geen mens te bekennen of te horen. Bij de voorbereiding van de doop van ons 2e kindje kwam de pastoor bij ons thuis langs en toen heb ik meteen gevraagd wat ik daar aan kon doen want ik wilde niet meer dat hij peetoom zou zijn. Ik wilde dat veranderen naar me jongste broertje omdat hij wel volop aandacht had voor Milan, en voor Robin trouwens ook. Hij is helemaal gek met die 2 knullen. De pastoor deed eerst een beetje moeilijk omdat dat normaal zelden tot niet gebeurd maar ik kon het secretariaat van de kerk bellen en het verhaal uitleggen en hun vragen of ze het wilde veranderen. Dat is toen ook gebeurd. Wat ik nu wel weer krom vind van dit hele gebeuren is dat sinds een paar maanden me broer heel erg veranderd is. Ik hoor m regelmatig, hij vraagt altijd naar de jongens en is heel begaan met deze zwangerschap. Nu begin ik dan toch weer te twijfelen of ik hem dan alsnog als peetoom zal vragen van onze kleine meid straks. Aan de ene kant zou ik dat graag willen maar aan de andere kant wil ik niet weer t zelfde gaan krijgen als bij Milan. Maar om op jou bericht terug te komen, ik zou gewoon eens contact met je kerk of pastoor opnemen het verhaal uitleggen en vragen of ze het willen veranderen. Hier bij ons is het gratis en voor niets gedaan trouwens, las net iets over kosten maar die heb ik niet gehad. Succes ermee. Groetjes Miranda
hoi, wat een lastige situatie, ik herken het helemaal. gelukkig staat er voor de wet niets vast want anders moet je wel actie ondernemen, stel je voor dat er onverhoopt nu iets met jullie gebeurd, moet er niet aan denken. misschien anders een gesprek aan gaan met iemand van de kerk, weet niet hoe dat werkt, maar misschien dat een gesprek duidelijkheid biedt. wij zitten een beetje met hetzelfde probleem. wij hebben mijn broer en vriending als voogd gevraagd, nog niets vast laten leggen, maar ze waren helemaal blij en trots. nu hadden wij toendertijd dat het met hun relatie helemaal goed zou komen, was ff uit geweest. maar nu worden we regelmatig gebeld dat er weer knallende ruzie is geweest en dat ze mekaar nog net niet geslagen hebben, en dan staat hij weer op straat en dan zij. ook als we langskomen is het vaak echt een bende, viezig zelfs. ook staat mijn broer nu psychisch niet sterk in zijn schoenen. kortom nu grote twijfel, moeten we een eerlijk gesprek aan gaan en zeggen dat we er gezien de omstandigheden toch vanaf zien? of wachten we het maar af? zooo moeilijk, want je wilt inderdaad je familie geen pijn doen. in ieder geval heeeeel veeel succes en ik hoor graag hoe het gelopen is. joyce
@MvS: pfff... Da's inderdaad ook geen leuke situatie bij jullie. Je zou juist zeggen, dat als je samen zwanger bent, dat je wel meer naar elkaar toe trekt. Alhoewel, schoonzus en ik waren ook tegelijk zwanger. Zij van de eerste en ik van de tweede. Maar daar is het contact echt niet beter op geworden. Mevrouw wist natuurlijk alles beter, ook al was dit mijn tweede zwangerschap. Grrr... Maar goed... 't Is ontzettend zuur voor jullie dat er amper contact is, terwijl je man zo'n moeilijke weloverwogen keuze heeft gemaakt. Sommige mensen... @Danoontje: wat fijn om te lezen dat het dus wel mogelijk is om van peetouder te veranderen. Beetje raar van je broer dat hij nu ineens wel geïnteresseerd is. Ik kan me heel goed je dubbele gevoelens voorstellen... Maar ik denk toch dat ik hem niet nog een keer zou vragen als peetoom. Als wij ooit een derde kindje zouden krijgen, is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om schoonzus te vragen. @joyce1980: bij jullie is helemaal lastig zeg. Ik denk dat het toch het beste is om open kaart te spelen. Ontzettend moeilijk hoor. Ik weet niet hoe je relatie met beiden is, maar ik zou anders broer apart nemen en je bedenkingen uitleggen. Als wij vooraf wisten wat schoonzus er eigenlijk van dacht, hadden we haar echt niet gevraagd. Groetjes, Nelly
Ja mijn kinderen hebben ook geen peettante meer hoor. Ze hebben nu een voogd, en dit is wel vastgelegd bij de notaris
Oja, wat ik eigenlijk wilde schrijven, ik heb net een mailtje naar de parochie gestuurd of het mogelijk is om een peetouder te "ontslaan". Ik ben benieuwd naar hun reactie... Gisterenavond heb ik nog een paar dingetjes opgeschreven voor schoonzus. 'k Wil me namelijk niet aan dingen lopen ergeren, die wij misschien gewoon verkeerd geïnterpreteerd hebben. Vanavond even bellen. *verzamelt vast moed* Groetjes, Nelly
Tuurlijk kan dat (toch hier in belgie) Mijn neef had de zus van zijn vrouw gevraagd als meter voor zijn zoontje, maar die besteede ook totaal niks van aandacht aan het kindje, en ze hebben naar de priester gegaan, een blad moeten ondertekenen en zo konden zij een andere meter kiezen. En dat ben ik geworden
Door dit onderwerp heb ik gisteravond toch nog maar eens een goed gesprek gehad met me vriend. Nog een kleine 3 maanden en dan moet ik toch bevallen dus ik wil toch nu wel eens op gaan schieten met het kiezen van een peetoom en peettante. We weten beide totaal niet wie we moeten kiezen. Me vriend heeft 2 zusjes en ik 2 broertjes dus dat was toen voor ons een makkelijke keuze. Althans dat dacht ik zo, nou ja niets was minder waar. Omdat wij me broer "ontslagen" hadden als peetoom is me jongste broer het geworden dus bij nr. 2 hadden we een broer te weinig Dus is de zwager het geworden. Daar totaal niets over te klagen want die is ook gek met die 2 knullen van ons. Maar ja nu nr. 3. Me broer toont ineens de laatste tijd wel intresse in de kids maar ja voor hoelang blijft dat zo ?? Ik heb echt dubbele gevoelens hierbij maar dus gisteravond goed met me vriend over gepraat en daarna me broer gebeld en hem verteld dat we hem niet kiezen als peetoom. Ik wil gewoon niet weer het zelfde mee gaan maken als bij onze eerste zoon. Gelukkig begreep hij onze keuze maar zei er wel nog even bij dat hij toch zn best blijf doen om goed contact te houden en niet weer het zelfde gedrag gaat tonen als voorheen. Me broer is namelijk nogal erg makkelijk en als het even tegenzit dan neemt ie de pleitvaart en zien en horen we m maanden niet. Nu zitten we dus te twijfelen of we een oom en tante van me vriend gaan vragen waar we heel goed contact mee hebben of een stel uit onze vrienden kring. Maar t meeste neig ik toch naar die oom en tante, dat blijft toch altijd familie van die kleine.