Vanochtend zag ik op het kdv al de mededeling dat het rota virus rond gaat en ja hoor.. Sinds ik onze zoon om 17 uur heb opgehaald hebben we al zeker 7x verschoond: diarree, enorm. Hij drinkt wel goed en is actief en opgewekt. Maar dit virus is gevaarlijk voor baby's toch en zeer besmettelijk? We gaan namelijk dit weekend iets leuks doen met schoonfamilie maar ons kleine nichtje is erg kwetsbaar (3 maanden oud en ze krijgt chemokuren voor een tumor). We willen haar natuurlijk absoluut niet in gevaar brengen. Kunnen wij het ook aan haar doorgeven als we haar niet aanraken enz? Of moet er echt contact zijn? En ik ga er door de diarree vanuit dat onze zoon het virus heeft, of is dat te voorbarig en moeten er meer symptomen zijn?
je kan het morgen nog even aankijken maar het is heel besmettelijk dus ik zou het risico niet op gaan zoeken.
Nee dat willen we ook absoluut niet. Hoe lang blijft er kans op besmetting als je dit virus hebt gehad? Ik Google me suf maar kan er niets over vinden behalve dan dat het Érg besmettelijk is..
Gezien de zwakheid van je nichtje zou ik persoonlijk geen enkel risico nemen. Je kan kijken of het morgen weer weg is (wij hebben hier zondag allemaal zo'n eendagsvirus gehad, dinsdag was iedereeen weer helemaal beter). Indien je zoontje morgen nog steeds ziek is zou ik het risico niet nemen.
Vaak is het virus al besmettelijk voordat het zich uit. Zelfs schoonmaken houd het virus niet tegen. Chloor wel. Wassen op minimaal 60 graden. Ook speeksel is besmet. Gevaar is bij kleine kinderen het uitdrogen wat vrij snel kan optreden. Omdat je dochter chemo krijgt is ze al verzwakt en kan ze dit er niet bij hebben. Mocht ze last krijgen gelijk de arts bellen zodat ze eventueel extra vocht kan krijgen. Verder denk ik dat het heel moeilijk is om het virus voor te blijven. Sterkte met je kindjes.
Bedankt voor je uitleg! Het is dus duidelijk een zeer vervelend en hardnekkig virus. Het gaat overigens niet om mijn dochter maar om ons nichtje (dochtertje van zwager en schoonzus). We hebben hen al een paar weken niet gezien dus wat dat betreft is er gelukkig geen kans op eerdere besmetting.
Ik zou niet gaan het is zo besmettelijk als de pest. Tuurlijk je kunt het even een dagje aan kijken maar als hij morgen nog ziek is diaree en eventuweel spugen er bij en vaak ook koorts dan weet je het antwoord. Het is best een rot buikgriep voor hele jonge kinderen.
ik zou niet gaan welk virus het ook is. zo'n klein kindje en dan ook nog chemo gehad. ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben. beterschap ermee.
Ik zou zeker even overleggen met je huisarts. Mijn moeder is in het ziekenhuis terecht gekomen omdat ze het virus overgedragen heeft gekregen van mijn kleine neefje waar ze 1x per 2 weken oppast. En dat terwijl mijn neefje niet ziek was maar het alleen maar "meegenomen" heeft vanuit het KDV. Het is dus echt heel erg besmettelijk.
Yummy, Je weet dat wij ook 2 kwetsbare nichtjes hebben en wij hebben van het ziekenhuis gehoord dat dit virus zeer gevaarlijk kan zijn voor zulke kleine en zwakkere kinderen. Het is net als waterpokken qua besmettelijkheid dus ik zou lekker thuis blijven
Het virus kan trouwens nog wel tot 10 dagen na het uitbreken actief zijn. In die tijd kun je mensen dus ook besmetten zonder dat je er erg in hebt. Sorry dacht je dochter. Maakt het niet minder erg natuurlijk!
70% van de ziekenhuis opname's ivm uitdroging komt door het rotavirus. het is zeer besmettelijk. mijn zoontje heeft het gehad en we werden echt van alles afgesloten in het ziekenhuis. moesten ook onze handen wassen als we naar buiten wilden en eigenlijk mochten we niet op de gangen komen. dus als je het mijn vraagt nee ik zou mijn nichtje die al een mindere gezondheid heeft hier niet mee in aanraking laten komen
We twijfelen er ook niet over of we haar hiermee in aanraking willen laten komen hoor! We hadden alleen wat vragen over de besmettelijkheid, of wij het ook via mijn schoonouders weer aan hen kunnen geven bijvoorbeeld? Mijn schoonouders komen hier vrijdagavond en zaterdag komt de rest van de familie (waaronder ons lieve nichtje) en zij slapen dus allemaal in een hotel. Maar zoals ik het nu begrijp kunnen mijn schoonouders hier dus vrijdag ook beter niet komen. Morgen eerst maar eens de huisarts bellen. Bedankt voor alle reacties!
Yummy rota virus is echt heel naar! Ik hoop voor L. dat spugen etd hem bespaart blijft ! Volgens mij is de incubatietijd wat langer dan een aantal uur, wat zou betekenen dat hij het eerder deze week al opgepikt heeft... Wat natuurlijk kan! Wat zegt je schoonzus/zwager er zelf van? Mits hij morgen niet ziek is zou ik eigenlijk gerust durven gaan, want dan denk ik niet dat het rota is... Sterkte ermee
Lovely: ik hoop ook zo dat het hem bespaard blijft en we morgen weer gewone luiers hebben. Wij zeiden net ook al tegen elkaar dat we eerst morgen maar eens afwachten. L is deze afgelopen week (ma, di, wo) naar het kdv geweest dus grote kans dat hij het deze dagen opgelopen heeft maar we duimen dat het een buikgriep is. Schoonfamilie is het er ook mee eens dat we geen risico nemen, dus als hij morgen ziek is of nog dit soort luiers blijft houden dan blijven wij thuis. K. Heeft het een tijdje geleden ook gehad hè? Weet nog dat hij toen zo ziek was en naar het zkh moest toch? Duurde dat ook 4 tot 6 dagen?
Nee dat was de mex griep / RS virus... Maar vorig jaar heeft hij wel het Rota virus gehad en daar is hij echt een aantal dagen onwijs ziek van geweest toen, en daarna waren wij een voor een aan de beurt