Eventjes kort uitgelegd... Ik gaf tot eergisteren borstvoeding aangevuld met flessenvoeding omdat de baby niet voldoende had met mijn borstvoeding. Aangezien hij goed verdikt, zelfs beetje te goed moet ik het nu proberen met alleen borstvoeding. Het is écht doorbijten want hij wil nu veel sneller eten hebben en na 1 uur borstvoeding geeft hij nog aan dat hij niet genoeg heeft... De vroedvrouw heeft mij uitgelegd dat het 3 dagen lastig zal zijn aangezien hij zoveel meer gewoon is. Ik vroeg mij wel af hoe lang jullie de borst geven aan 1 stuk? Of hoe lang het nuttig is om dat te doen? Ik kolf ook nog achteraf af om mijn productie te stimuleren. Zijn er nog mensen die deze situatie herkenbaar vinden en die tips hebben?
Het is belangrijk dat je op verzoek voedt, dus als dat nu om het uur of om het half uur is, voeden. Geef je 1 of 2 borsten per voeding? Misschien loont het om te gaan blokvoeden, dan voed je met 1 borst binnen 3 uur. Zo kan je kind beter bij de vettere achtermelk komen en dat verzadigt meer. Verder moet je goed opletten of hij wel effectief drinkt, want ik denk dat dat jullie probleem was en niet dat jij niet genoeg melk zou hebben. Effectief drinken zie je aan zijn kinnetje, als dat helemaal naar beneden gaat bij een slok, je hem hoort slikken en met teugen drinkt (dus kin blijft een paar seconden naar beneden), gaat het goed. Sabbelen of iets dergelijks is dus niet effectief drinken. Het is waar wat de vroedvrouw zegt, omdat je productie nu echt opgekrikt moet worden is het een paar dagen intensief. Gewoon veel aanleggen goed rusten en goed eten en drinken en je eraan overgeven. Des te eerder is de regelperiode voorbij.
Blokvoeden lijkt me juist niet verstandig, dit wordt gedaan om overproductie tegen te gaan, en dat is hier juist niet van toepassing! Misschien kun je een lk mee laten kijken hoe je zoontje drinkt en of je hem beter aan kunt leggen zodat hij effectiever kan drinken. Ik vind een uur aan de borst erg lang klinken, ik denk net als Nescio dat hij niet effectief drinkt.
Mijn zoontje is 3 weken en 4 dagen oud. Dus een tip zou kunnen zijn om aan 1 borst gedurende een lange tijd te drinken? Ik laat hem idd aan beide borsten drinken en verwissel meestal van borst als ik zie dat hij meer sabbelt dan drinkt. Het is wel lastig! Deze nacht heeft hij veel meer voedingen gevraagd en moest ik heel wat inspanningen doen om hem toch maar een uurtje te kunnen doen slapen en dit doordat hij nog steeds honger had. De vroedvrouw had mij gezegd dat als het echt niet lukte ik flessenvoeding mocht bijgeven. Voorlopig zit ik aan dag 2 en is het gelukt om slechts 1 keer, vannacht, wat flessenvoeding bij te geven. Ik vraag mij af hoe lang het zal duren om gewoon te worden aan de borstvoeding...
Flesvoeding is natuurlijk ook een blok beton wat op zijn maag valt waardoor hij veel langer verzadigd is.. Bv is licht verteerbaar.. En jouw kindje kent dat verschil.. Ik heb mijn dochter 2dagen bij moeten voeden omdat haar tong riempje en lip bandje te strak waren en het nog niet geknipt kon worden ivm weekend.. Ook bij haar heeft het een tijdje geduurd voordat ze gewend was aan de bv.. Ik gaf compressie tijdens voeden ( mee masseren naar de tepel toe als ze drinkt ) zo kreeg ze keer binnen.. En ik geef 2 borsten!!!.. In de nacht voeden is wel erg belangrijk omdat je lactine het hoogst is.. Oftewel op dat moment stimuleer je het meest borsten!!.. Heb geduld meid en vooral belangrijk -> rust en relax tijdens voeden..
Zijn er nog mensen die de overgang gemaakt hebben van borstvoeding in combinatie met flessenvoeding naar enkel borstvoeding? De vroedvrouw raadt de korte pijn aan. Direct overschakelen en niets meer bijgeven, tenzij dan 's nachts. Ik twijfel soms of het niet beter is om af te bouwen en wel nog een flesje bij te geven maar de hoeveelheid langzaam afbouwen. Wat denken jullie dat het beste is?
Om je productie op te krikken kun je beter wisselvoeden, dwz per sessie geen 2, maar 4 6 borsten of hoeveel je baby wilt. Van kant blijven wisselen als je baby niet meer effectief drinkt. Geen ervaring met relactatie, misschien kun je advies vragen bij de lk hier op het forum.