Heb je facebook? Dat zou je je kunnen aanmelden via het geheimvanslankemensen.nl voor de gratis facebookworkshop. Is best geinig. Moest ook een collage maken waarin je jezelf visualitseert. Als het wat akstiger gaat kijk je daar naar. Maar waar het vooral om gaat is dat je leert te genieten van de echt lekkere dingen en die inpast in je dagelijkse eetpatroon. Niet dieten dus, gewoon chocolade nemen als jij daar behoefte ana hebt, of een wijntje in het weekend. Misschien is het iets voor je.
Hier even een lang verhaal wat mijn vriend geschreven heeft een aantal maanden terug (hij is tekstschrijver van beroep). Het is een lang stukje maar je hebt er wellicht wel wat aan. Hij is sinds augustus 28 kilo kwijt. Zijn stukje: Ok, op veler(?) verzoek dan wat afvalgeheimen. Wat hieronder opgesomd staat, is wat voor mij werkte, dus neem alles svp met een korreltje natriumarm zout Instelling: - Fuck al die diëten die snel succes beloven en je belonen met een jojoboomerang from hell. Je leven is geen korte termijn-proces, dus waarom je eetwijze wel? Ga je gewoon eens verdiepen in hoe je lichaam werkt en welke effecten bepaalde voedingsmiddelen hebben. Wat verbranding inhoudt. Wat vetten eigenlijk zijn. Hoe het komt dat light producten je dikker maken. - Lees De voedselpiramide. Dit is geen dieetboek, maar het geeft je de broodnodige (haha) voedselvoorlichting. Een hoop van het voorgaande punt kun je al daaruit vissen. - Om dezelfde reden zijn ook enkele artikelen op Lyle McDonald - Bodyrecomposition de moeite waard. - Gebruik af en toe je gezond verstand. Het heet niet voor niets zo. - Stel jezelf een doel. Voor mij is het dat ik begin juni 2013 in een beetje leuk uitziend trouwpak mijn aanstaande over de drempel kan tillen (hopelijk zonder over de katten te struikelen, al zou dat erg typisch zijn voor ons). - Maak tussendoelen aan om de afstand te verkleinen. Ik heb anderhalve maand geleden bewust een shirt gekocht dat ik toen nog niet aankon. Inmiddels pas ik ook in een XXL broek. Eyes on the prize. - Maak een account aan op Weight Chart : Track and Chart your Weight and Wellness om je voortgang bij te houden (zie plaatje in mijn vorige bericht). - Laat je inspireren door de successen van andere afvallers in je persoonlijke kring, zonder er een wedstrijd van te maken. De echte wedstrijd gaat immers tussen jou en je vorige ik. - Neem wat aan van mensen die gezonder leven dan jij en/of meer over het onderwerp weten (impliciet dank aan Martin, Rens, Marvin en Caroline). - Vermijd jankverhalen van anderen en zoek een positieve vibe. Ik krijg die altijd als ik op Lose the Fat rondhang. Heel rauw en eerlijk, bij vlagen NSFW, dus je bent gewaarschuwd. - Ga iets doen dat gevoelsmatig op afvallen lijkt om synergie te creëren. Voor de ene is dat de schuur opruimen, bij mij was het een boek lezen over hoe je van je hypotheekschuld afkomt. Voeding: - Het belangrijkste is eigenlijk dit regeltje: het beste dieet is geen dieet. Je hoeft dus niet per se minder te gaan, maar anders (en er anders over gaan denken). - Wen jezelf aan om zetmeelproducten zoveel mogelijk te vermijden (brood, pasta, rijst) en gezonde(re) alternatieven zoeken (spelt, volkorenpasta, noten). Het vergt enig omdenken. Niemand verwacht dat bij een boterham met boter (roomboter en boter zijn hetzelfde, laat je niet foppen door het kunstmatige prijsverschil) dat het laatstgenoemde nog het gezondste bestanddeel is. Sterker nog, je kunt nog beter een rundvleeskroket nemen dan een patatje. Met. - Doe alsof het 365 dagen per jaar zomer is en ga weer voldoende water drinken. Begin de dag met twee lauwe glazen om de boel schoon te spoelen en op gang te brengen. Het is ook nog eens smeerolie voor je nieren. - Mijn vriendin en ik ontbijten gemiddeld drie ochtenden per week met onze Custom Tactical Fruit Explosion Smoothie Avec Haverzemelen (lekkerder dan het klinkt). De enige beperking voor je fantasie is de slagkracht van je blender. - Je hoeft geen voedingshippie te zijn om drie avonden per week vegetarisch te eten, en het is zeker geen straf als je het goed doet. - Ontbijt en lunch ieder in twee kleinere maaltijden opsplitsen werkt super tegen het hongergevoel. Je houdt je vertering lekker aan de gang. - Drink veel groene thee. Als je het niet lekker vindt, zijn er ook capsules te koop. - Als je geen viseter bent als ik, kun je daar ook mee valsspelen op bovengenoemde manier, al tipt er natuurlijk niets aan het zon spartelend echt geval. - Drink zoveel mogelijk vers geperst sap en vermijd concentraten. Heel veel sappen doen alsof ze vers zijn, dus kijk even goed op het label. - Liever verse groente dan uit een potje. - Liever verse groente en fruit van de markt dan uit de supermarkt. - Beschouw voorverpakte maaltijden als fast food (calorieën tellen is niet zaligmakend, maar als een AH maaltijdsalade er meer bevat dan een diepvriespizza geeft dat wel reden tot nadenken...). - Bottom line: alles waar door de voedingsindustrie aan gesleuteld is, maar waar van toch beweert wordt dat het goed voor je zou zijn, is kut. Light producten zijn kut, gezondheidsyoghurtjes zijn kut, grote potten Stevia met maarliefst 0,00001% deeltjes stevia erin zijn kut (en hypocriet!) - Hou olijven en tomaatjes binnen handbereik als snack. Een gekookt eitje is ook prima. Fruit niet na 16.00 uur eten, want dan raak je de suikers niet meer kwijt en worden ze s avond omgezet in datgene waar je juist vanaf wilt! - Slik een paar vezelpilletjes wanneer je trek begint te krijgen en je volgende maaltijd nog ver weg is. Dit is een onschuldig product dat grotendeels uit pectine (zit ook in schillen) bestaat. Het zet uit in je maag omdat je het met veel water inneemt. Een soort on-demand-mini-maagband, maar dan zonder dure chirurgische ingreep. - Je bent een mens, dus je houdt ook gewoon van vet eten op zijn tijd. Neem één keer per week een 'ongezond' ontbijt en avondeten (liefst dagen uit elkaar, dat werkt goed voor de spreiding) omdat je ook wel eens croissants of een pizza wil eten. Maar alles met mate natuurlijk - Eet langzaam en kauw veel. Betere vertering betekent een beter opname van voedingsstoffen, een betere stoelgang en minder last van winden. Vrienden, familie, collegas en iedereen met wie je ooit een lift deelt, zullen je dankbaar zijn. - Als je moeder je na je twaalfde nog vertelde dat wortelen goed zijn voor je ogen, kun je alles vergeten wat ze ooit tegen je over voeding heeft gezegd. Behalve dat langzaam kauwen dan. Beweging: - Zeg je busabonnement op en ga fietsen naar werk / station. Hou je nog geld over ook. - Je conditie is niet hetzelfde als je gewicht. Als je al oefeningen doet, kijk dan eens goed naar wat ze als doel hebben. In mijn geval was het veel zinvoller om eerst te focussen op gewichtsverlies. - Krachttraining werkt super voor je verbranding. Dat klinkt misschien wat omslachtig, maar je hoeft er niet voor naar de sportschool (weer een besparing!). Tussen het hardlopen door opdrukken of sit-ups doen werkt net zo goed, zo niet beter. - Koop een hometrainer en ga er op zitten wanneer je normaliter zou gaan bankhangen voor de tv. Het werkt ook prima tijdens het gamen. Na een tijdje weet je niet beter. - Neem de trap in plaats van de lift of de roltrap. - Ga wandelen in je pauze of na het eten. Er is geen voortbeweging die zo goed voor je is en zo weinig inspanning kost als simpelweg lopen.
@BB88.. Thanks voor het doorgeven van de tips.. kan er wel wat mee! @Voedingscentrum eetmeter, erg handig, thanks voor de tip.. Je wordt een stuk bewuster met wat je eet..