Altijd is onze oudste al laat geweest met haar grove motoriek. Als baby vrij passief, snel opgeven als iets niet lukt. Pas laat kruipen, de eerste stapjes met 18 maanden. Vaak probeert ze iets maar geeft erg snel op. Haar stimuleren resulteert vaak in een huilbui uit frustratie of zielig doen. Ze is houterig in het lopen en lijkt wat onhandig. Ze struikelt vaak en soms over haar eigen voeten. Stoot gerust een paar keer per week haar teen tegen de zelfde drempel (1cm) tijdens het lopen. Ze kan niet in/uit haar ledikant klimmen, en lijkt het ook niet te durven. Met haar verjaardag kreeg ze een loopfiets waar ze makkelijk op past. Maar eer ze dat durft en doet! Vaak twijfel ik of ze iets niet durft, of echt niet kan. Eigenlijk weet ik dan niet zo goed hoe ik er het best op kan reageren. Herkennen jullie hier iets in? Klimmen en doen jullie peuters makkelijk? Rennen ze soepel op 3 jaar of "hobbelen" ze nog echt?
Mijn 3-jarige kan prima klimmen, klauteren, rennen etc. Moeilijk te zeggen zo of er bij jouw meisje sprake is van onzekerheid/angst of een fysiek probleem. Als je het niet helemaal vertrouwd zou ik een een goede kinderfysio raadplegen voor advies!
Struikelen en over eigen voeten vallen doet mijn oudste soms ook. Daarbij loopt ze veel op haar tenen. Ze is wel jonger maar we zijn toch laatst al voor de zekerheid bij een kinderfysio langs geweest (op verwijzing van het CB maar je kan tegenwoordig ook gewoon zonder verwijzing naar de fysio). Echt wel een aanrader wat mij betreft bij dit soort dingen. Ze heeft uitgebreid gekeken naar wat onze dochter allemaal wel en niet kan en wat de oorzaak is (in ons geval lichte x-benen en voetjes die een klein beetje naar binnen staan waardoor je makkelijk over je eigen voeten struikelt, op je tenen lopen voorkomt dit deels). Onze dochter loopt nu prima op schema wat motoriek betreft en we komen over een half jaar terug om te kijken hoe het dan is.
Je kunt het altijd checken bij het cb, maar misschien is ze gewoon laat. Klimmen, klauteren, rennen, (trampoline)springen, fietsen met zijwieltjes enz gaat hier prima. Gelukkig maar, want we maakten ons zorgen vanwege prematuriteit. De tips die we destijds kregen: - veel motorische uitdaging bieden; - vaak naar bijv ballorig en door die grote toestellen laten klimmen en lopen - lopen door het zand en water (zwembad) -> heel goed voor de evenwicht en de motoriek - trampoline springen (evenwicht, kracht, spieren) - zvm op blote voeten laten; Kan het niet zijn dat ze een beetje soepele gewrichten heeft? Kan ze met 2 benen omhoog springen?
mijn jongen struikelde ook vaker volgens leidsters met 2 jaar. het was over met rond 2,5 jaar omdat hij n bril draagt!
Hier een mannetje van net 2 wat eigenlijk prima rent klimt klautert enz. Ik zou inderdaad even de fisio mee laten kijken. Baat het niet dan schaat het zeker niet. groetjes kim
belize, ook iets om mee te nemen bedankt. adi, bedankt voor je tips. Wat bedoel je met 2 benen omhoog springen? Ze kan wel gewoon springen en komt goed van de grond dan. En klimmen, wat voor toestellen klimmen jullie kinderen en gaat dat dan snel/soepel? Misschien toch nog eens naar de fysio via de kinderarts. We hebben toen een gewone kinderfysio laten komen ivm een scheve houding (bleek een restverschijnsel te zijn van haar voorkeurshouding als baby). Heb gewoon vaak het idee dat ze net effe wat minder kan dan de rest, maar wel met de hakken over de sloot binnen de "normaalwaarden" valt. Faye, ben jij er soms ook onzeker door? Ben bang dat ze hierdoor en door haar terughoudendheid naar andere kinderen straks zich niet kan redden op de psz en later school @ rest, bedankt voor reacties.
Je kunt de fisio gewoon zelf bellen hoeft niet meer met een verwijzing gewoon is even hun mening vragen. groetjes kim Misschien is fijn als ze via de fysio wat tips krijgt en oefeningen dan gaat ze misschien in sprongen vooruit?
Mijn mannetje klimt bij ballorig overal in op door. Behalve door de rollen dat snapt ie niet helemaal. Ook glijden van de glijbaan vind ie soms eng zeker die hoge maar verder doet ie alles. groetjes kim
hmm ja als wij haar niet zien, is het wel moeilijk te beoordelen. Hier met 2 jaar ook een onhandige peuter. Ik ben toen met haar op peutergym gegaan...jeetje wat heeft ze daar veel geleerd. Ze klimt en klautert en rent nu net als elk ander. Misschien is dat iets voor jullie??
Ik heb 3 apen die op alles klimmen. Klimwanden, klimvulkaan, touwbruggen, klimtouwen, grote klautertoestellen enz. Maar vaak is dat ook een kwestie van durven hoor, ik durfde als kind ook heel weinig
Wow, je omschrijft mijn peuter die ook nog eens even oud is. Bij haar is het denk ik een combi van onzekerheid en echt slechte motoriek.
denk dat het een kwestie van durven is eigenlijk....grote angsten voor kleine dingen. Maar mogelijk heeft ze soepele gewrichten, dat maakt het moeilijker en enger omdat je onstabiel bent....waardoor ze dus ook niet durft omdat ze toch bang is om te vallen enz. (Dat was het hier wel....en nog steeds ondanks dat er een reden is) Mijn meisje is hypermobiel ook nog eens. Wat ze bij de fysio checkten.... Kan ze over een balk lopen met hulp aan 1 hand? Kan ze met 2 benen van de grond springen? Kan ze een trap op lopen alternerend met 1 hand aan de leuning? Kan ze op een stoel klimmen en gaan zitten? Kan ze een stukje lopen en haar voeten voor elkaar zetten (5tot10passen) Kan ze stil rechtop staan met haar voeten bij elkaar en dan haar tenen aan raken zonder om te vallen? Kan ze op 1 been staan, met 1 handje om te helpen? Of zonder hulp? Kan ze een bal schoppen vanuit stilstand, en vanuit beweging? Dat waren enkele dingen...nog veel meer hoor, maar dat was het zo een beetje met grove moteriek. En als je het neit vertrouwd, je mag zelf naar de fysio he...dan kijken ze gewoon even. Vertrouwen hun het niet dan krijg je een brief en dan ga je gewoon naar je HA toe! Groetjes, Miranda
Antares, de dingen die jij beschrijft vormen geen probleem. Waaraan merk(te) jij dat je dochter hypermobiel is dan? Anita, ik denk dat dat hier ook een combi is. Tulip, ja het is idd lastig beoordelen zonder beeld erbij....daarom vind ik het soms ook lastig, want ik heb wel vergelijkmateriaal maar misschien zijn die kinderen juist vlot. En ben ik objectief...? Wbt fysio, we hebben al eens een doorverwijzing gekregen van de ka, naar een fysio in het zh. Omdat ik een beetje mijn twijfels had bij de fysio die hier aan huis is geweest zou ik dan eerder daarvoor kiezen.
Onze dochter is wel jonger, maar de ene keer kan ze super goed klimmen, springen, huppelen,trap op en af lopen, op 1 been staan etc. en soms doet ze het helemaal niet. Is maar net hoe haar bui is. Is dat bij jou dochter ook zo? Ik merk vooral als ze iets aan het doen is wat ze leuk vind dat ze veel meer 'kan' zoals als ze aan het dansen is, of tijdens de olympische spelen was ze turnen aan het kijken en ging ze ook op 1 been staan en koprollen enzo. Als je het niet vertrouwd kun je idd zonder verwijzing naar een kinderfysio, je kunt ook eerst bellen en vragen of ze het naar aanleiding van wat je verteld wel of niet nodig vinden dat je komt (meestal laten ze je dan toch wel komen volgens mij hoor).
ik niet...de fysio kwam er mee...er is een test waar ze naar kijken en ze scoorde een 9vd10 in die test...dus behoorlijk mobiel! Er word gekeken naar knieen, enkels, polsen, duimen, hoe ze zat op de grond, hoe ze ging staan, hoe ze liep, en nog wat meer dingen....
Mijn zoontje is hypermobiel en heeft daarbij ook nog eens een lage spierspanning. Hij is nu ruim 3,5 jaar, en klimt en klautert ook niet. Hij durft wel, maar kan het gewoon niet doordat hij weinig kracht heeft. Hij liep pas los met 25 maanden, heel lang fysio gehad, en nu klaagde het CB vandaag weer omdat hij niet met 2 benen kon springen en ook nog niet kan trappen op een driewieler. Willen ze weer dat we de fysio inschakelen.. Ik weet het niet, mijn zoontje zelf zit er niet mee. En ik heb heel lang fysio met hem gedaan maar hij deed toch pas de dingen wanneer hij er zelf aan toe was zoals kruipen/lopen. Hij was en is ook nog eens nergens mee uit te dagen, erg moeilijk dus ik twijfel of ik nu weer fysio ga doen. Misschien krijgt hij ineens door hoe hij moet trappen op een fietsje en dan heb ik me weer voor niets druk gemaakt zoals de afgelopen jaren, ik dacht eerst: Hij gaat nooit lopen! Mijn 2e is nu 18 maanden en die klimt juist graag, voor zover ze al kan. Dus ik zou zeggen luister naar je gevoel, je kunt altijd een kinderfysio om advies vragen en eens laten kijken. Vaak (hier wel) komen ze zelfs gewoon aan huis zodat het voor je kindje vertrouwd is. Oja wat je wel goed aan mijn zoontje merkt is: Hij merkt zelf goed als hij iets niet kan en durft het daardoor minder goed doordat hij door zijn hypermobiliteit minder balans heeft.
je hebt ook groepsfysiotherapie...dan word hij misschien wat meer uitgedaagd om bepaalde oefeningen te doen waardoor zijn spieren toch sterker worden. Was hier de issue...zo gauw ze op school therapie kreeg met een klasgenootje erbij (speciaal onderwijs school) werden de oefeningen ineens wel gedaan...resultaat...ze kan met 4,5 jaar eindelijk rennen!! En op 1 been staan voor langer als 2 seconden, en met 2 benen de lucht in springen!! Heeft lang geduurd, omdat het juist zo moeilijk is om dat patroon te doorbreken van angst doordat ze hypermobiel zijn. Dochter heeft dan geen lage spierspanning maar juist een extreem hoge aan 1 kant...is ook weer moeilijker. maar....ze liep wel met 18 maanden!! Heeft wel lang geduurd voordat ze langer kon lopen...maar ze liep!
@anatares, dat is het nou juist met mijn zoontje.. Ook als hij met meerdere kindjes speelt en hij ziet ze goed trappen op de fiets doet hij het nog niet na.. Hij blijft alles gebruiken als loopfietsje. Dat kon hij overigens ook pas toen hij bijn a 3 was, lopen met een loopfiets dus misschien komt de rest ook gewoon vanzelf later zonder therapie. Maar ik heb het vandaag pas te horen gekregen op het CB dus ik overleg straks met mijn man even. De fysio heeft al eens gezegd dat het nooit over gaat en hij motorisch altijd achter zal blijven op zijn leeftijdsgenootjes. Is dat bij jou kindje ook? Rennen kan mijn zoontje wel, maar het lijkt meer springen zeg maar. Hij licht de benen heel hoog op.