ik moet aanstaande maandag afrijden voor mijn rijbewijs. Ik heb natuurlijk wel van mijn rijinstructeur gehoord hoe dit een beetje zal verlopen. Maar graag zou ik ook wat ervaringen horen van jullie. Waar moet ik echt op letten?....wat zien ze door de vingers...en wat niet? Alvast bedankt!
Mijn ervaring is dat je ten alle tijden goed moet kijken. Je mag best een foutje maken met de bijzondere verrichtingen. Bij mij is het 9 jaar geleden en ik weet niet of er veel veranderd is in de tussentijd. Succes!!
Vooral goed kijken, niet te snel willen.. Gebruik je spiegels zoals je geleerd hebt en vooral rust! Je kunt het!!
Ik ben twee jaar geleden geslaagd. Inderdaad, heel goed kijken. Je rust bewaren, maar niet al te voorzichtig zijn. Op jezelf vertrouwen en het gewoon doen. Er vanuit gaan dat je gewoon gaat slagen, dat geeft je kracht en zelfvertrouwen.
Eerst kijken en daarna pas doen/beslissen!! Ik keek, besliste en keek weer.. Daar ben ik dus 3 weken geleden op gezakt.. O en nooit zeggen dat je iets fout heb gedaan! Ik had wat kleine dingetjes niet goed gedaan en ik zei dat tegen de examinator.. Toen kon die me natuurlijk nooit me rijbewijs meer geven omdat ik zelf al toegaf dat ik fouten had gemaakt! ( volgens me rij instructeur willen ze het nog wel eens door de vingers zien als je niks zegt en het gaat om kleine foutjes) succes met afrijden!
Inderdaad nadrukkelijk kijken, zodat de examinator ook goed kan zien dat je kijkt (naar mijn gevoel was het overdreven maar dat moet dan maar even) en rustig blijven, ook als je denkt dat je een fout hebt gemaakt. Ze zeggen altijd dat zodra de examinator een ingreep doet je gezakt bent, maar bij mij ging er iets niet goed door het weer waardoor ik dacht dat ik gezakt was maar rustig gebleven en tot mijn verbazing gewoon in één keer gehaald. Succes!!!
Foutjes bij de bijzondere verrichtingen maken idd niet zoveel uit, ik moest fileparkeren, stond een halve meter van de stoep maar het was goed omdat ik continue om me heen keek. Ik kreeg verder nog de opmerking dat ik wel erg voorzichtig was, ik naderde een kruispunt wel erg langzaam terwijl er in velden of wegen geen andere auto te bekennen was. Dus veel kijken maar wel actief blijven.
probeer rustig te blijven, en mocht er iets fout gaan; ga geen rare fratsen uithalen, en veiligheid voorop
Mijn vriend is rijinstructeur en hij zegt altijd dat kijken het aller belangrijkste is. Een examinator kan namelijk echt wel zien of iemand kan rijden of niet, ook al gaat er veel mis. Zolang je goed kijkt en de handelingen maar goed doet.
Ontspan en kijken kijken kijken. Daarnaast is dit niet het slimste moment om te hard te rijden Onthou: als je mag afrijden van je instructeur dan ben je er gewoon klaar voor; dus je kan het gewoon, je moet het alleen nog even laten zien. Succes alvast!
Kijken kijken kijken idd. En als je verkeerd rijdt gewoon door gaan, niet krampachtig proberen te corrigeren, dat maakt het alleen maar erger. O en snel genoeg invoegen op de snelweg. Ik ging de eerste keer met 90 achter een vrachtauto terwijl ik er volgens de examinator voorbij had gekunt als ik harder had gereden. Was het er niet mee eens uiteraard
Kijken! Als je kijkt doe het niet vanuit je ooghoeken maar til je kin een klein stukje op. Zo laat je zien dat je echt kijkt. Dit was wat mijn examinator toen zo goed vond. Hij zei ook dat die daaraan kon zien dat ik echt keek. Succes!
Je idd goed kijken. Ik moest fileparkeren als bijzondere verrichting en het ging erom dat ik op de juiste momenten keek, niet zozeer of ik wel strak langs de stoeprand stond. Nog 1 extra kijktip: Zodra je weer terug bent dan parkeer je de auto wss zelf. Weet niet of het aan de kant van de weg is of op een parkeerplaats maar voor je de deur open doet kijk dan over je schouder of er niemand anders langs rijdt of naast je komt staan, daar schijnen ze ook erg op te letten. Heel veel SUCCES!!!
ik ben 2 keer gezakt doordat ik haastig keek, niet alle spiegels inkeek.. dus het vooruit denken en kijken in je spiegels is heel belangrijk.. daar letten ze nauwkeurig op... de derde keer bij het afrijden was ik 6 maand zwanger, leek alsof ik veel relaxder was... maakte toch best nog wel een fout door bijna door rood te rijden en met een noodstop stil te staan.... ben toch wel geslaagd omdat ik dus voordat ik afremde mn spiegels inkeek om te kijken of er niemand achter me zat..
Dank je wel dames voor jullie tips! Ik hoop echt dat ik het haal! Ik moet om 8 uur al afrijden en word om kwart voor 7 opgehaald. Ik zal het jullie uiteraard laten weten!
Hier grote rinkelende oorbellen in gedaan. Zodra je dan kijkt rinkelen ze en zo wist de examinator dat ik echt keek! Hij vond het trouwens erg handig en wilde dat iedereen dat zo wel deed haha! Heel veel succes!
Goed kijken idd en probeer een beetje relaxt over te komen. Ik nam Valdispert tegen de zenuwen en dat heeft mij enorm geholpen. En een banaan eten voor je weg gaat, daar schijnen ook kalmerende stoffen in te zitten Succes!
Oh hier in 2 x geslaagd. De eerste x begon al vervelend, mijn examinator zat op het gas te porren elke keer, daar was ik al zo zenuwachtig van. En 1x invoegen ging wel goed, maar moest op een andere manier. En ik was de voorzichtig bij kruispunten waar je dus echt niks kon zien (hoe kun je daar nou niet voorzichtig bij zijn). 2e keer afrijden, nou zenuwachtig als de pest.. wel een leuke man deze keer, beetje praten en ouwehoeren. Word het al ietsje beter van. Bijzondere verrichtingen ging heeeeelemaal verkeerd, heb wel 10 minuten achteruit in staan parkeren . haha, maar constant heeeeeel goed om me heen blijven kijken. Dat is het gewoon, kijken kijken kijken en nog eens kijken. Je moet een beetje vlot doorrijden, niet té onbenullig natuurlijk. En naarmate ik klaar was vroeg die wat ik er zelf van vond. Ik zeg nou dat inparkeren ging echt slecht, maar ik ben altijd goed om me heen blijven kijken en heb het dus veilig gedaan. En toen was ik geslaagd, en heb ik even heel hard gehuild van blijdschap toen ik thuis was