Hoi hoi, Binnenkort heb ik 15 kinderen in de leeftijd van 8/11 jaar voor een partijtje uitgenodigd. Gezien deze aantal heb ik besloten om zelf iets te organiseren. Dit heb ik in het verleden ook weleens gedaan en het wordt gewaardeerd. Maar nu.... Ik wil een speurtocht gaan uitzetten met enveloppe in een bos vlakbij. Nu ben ik dus op zoek naar leuke opdrachten voor de kinderen om te doen. Ik wil het niet al te moeilijk maken omdat het kinderen zijn met een rugzakje... De een heeft gedragsproblemen en de ander juist leerproblemen. Dus niet te heftig en te moeilijk. Ik zat zelf al te denken aan een opdrachtje met stokjes een steentje oprapen en deze in een zakje doen... Hopelijk hebben jullie nog ideeën of tips voor me.
Wedtrijdjes tussendoor, zoals, wie kan er het langst op 1 been staan. eventueel een kleine quiz over het bos. raden wat het woord is, adv hints. Zoals een boom. Het is groen, heeft blaadjes etc.
Wat wij een keer gedaan hebben hebben is een soort spelletjes traject door het bos. - Staartje pikken. Ieder kind een stuk lint (even lang) als een soort staart en dan proberen die van de anderen af te pakken zonder dat je je eigen staart verliest. Geen schoppen en slaan, alleen rennen en beschermen van je staart door bijv te zitten of omdraaien - Een parcours met lint op de grond, een soort baan tussen 2 lintstroken in met hoeken erin. eentje wordt geblinddoekt en de rest moet aanwijzigingen geven links/rechts om te zorgen dat de loper het lint niet raakt. Je kunt dit ook in teams doen of hoe je 't maar wilt. En natuurlijk moet ieder kind een keer aan de beurt komen Oh ik bedoel van dat soort bouwlint, dat brede - Door hints te geven een soort schat laten zoeken. Wij hadden een doosje met chocolade geld gevuld en dit werd dan weer gedeeld met z'n allen. De kids (waren iets minder, 8) waren super enthousiast en vonden het feestje helemaal geweldig. Maar ik hou 't topic zeker in de gaten, aanvullende ideeen zijn nooit weg
zaklopen, ezeltje prik, koekhappen (snoephappen), een parcourtje uitzetten en dat ze dan in groepjes van 2 een ballon tussen het lijf/hoofd moeten houden en het parcour moeten lopen.
- Een kleurenkaart in de envelop doen en ze iets van iedere kleur laten verzamelen. (wel kleuren nemen die in de natuur voorkomen, blauw wordt erg lastig in het bos). - De kinderen een rij laten vormen van groot naar klein (of van jong naar oud etc) - (omgekeerd) verstoppertje spelen - bal mee en buskruit, stand in de mand, poortbal etc. spelen Bij de bibliotheek hebben ze soms ook hele leuke boeken over speurtochten. Staan vaak leuke ideeën in, ook met thema enzo. - Ook leuk om te doen, maar kan niet in ieder bos: boompje verwisselen. De kinderen bij iedere opdracht een letter laten verdienen waar een woord uit komt (plaats waar een schat begraven is ofzo) doet het ook vaak erg goed Mocht je nog meer ideeën nodig hebben, stuur maar een pb hoor, dan denk ik nog wel ff mee
misschien ook leuk om groepjes te maken en ze 'puzzelstukjes' laten zoeken. en dan bedoel ik dat je van gekleurd papier puzzelstukjes hebt gemaakt en deze hebt verstopt. op dit papier kan je misschien een hint geven waar een schat ligt. natuurlijk is het dan het leukste als alle kaartjes te samen hun duidelijk naar de plek brengt van de schat. onderweg kan je ook spelletjes doen zoals hierboven al aangegeven
Rebussen oplossen. Die kun je op internet vinden, op alle niveaus vanmakkelijk tot moeilijk! Wat een opdracht kan zijn is om bijv. 5 stuks zwerfafval te verzamelen in een vuilniszak. Daarbij help je meteen de natuur! Foto-opdrachten zijn ook leuk. Bijv. Iets heel erg uitvergroot, zodat de kinderen moeten raden wat het in werkelijkheid is. Of van bekende Nederlanders, over de ogen een balk plakken en de kinderen laten raden wie het is. Succes en veel plezier!
Nou het is me gelukt, ik heb een foto speurtocht in elkaar gezet, met daarin ook doe opdrachten erbij omdat we een aantal open locaties ertussen hebben en gecombineerd met veel vragen waardoor ze echt moeten zoeken nadenken, tellen etc.. Bedankt nog