Wie leeft er suikervrij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Daantje57, 29 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik ben benieuwd naar mensen die suiker vrij leven. En dan vooral of je hele gezin dit doet. Hoe doe je dat met kinderen? Ik ben altijd wel bewust bezig met voeding maar in de loop van de tijd sluipen er toch ongezonde gewoontes in. Mijn kids drinken te veel limonade bijvoorbeeld en eten altijd iets zoets in de yoghurt. En snoepen tja... Ik doe mn best.. Maar het is overal zo gewoon... Hoe begin je dan suikervrij? Hoe draai je dat terug. Voor je kids maar ook voor jezelf? Ik ben benieuwd naar ervaringen!

2. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Helemaal suikervrij heb ik geprobeerd, maar ik vind het toch lastig. Ook omdat we met diverse allergieën ed zitten. Ik streef naar zo weinig mogelijk suiker. Mijn kind krijgt wel eens een snoepje. Maar er zijn voldoende alternatieven, zo is ze gek op paprika of komkommer. En ik geef ranja van coolbear, met stevia. En suiker eten is naar mijn idee een aanwennen. Ik denk dat je wanneer je geen ranja oid in je yoghurt doet, je de pure smaken meer leert waarderen en ontwikkelen. Niet alles hoeft zo mierzoet te smaken, hoe minder suiker je gebruikt, hoe minder je er behoefte aan hebt. Merk ik dan

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik eet sinds een tijdje suikervrij (met uitzonderingen zoals een keer taart op een verjaardag, oliebollen met oud en nieuw e.d.). Ik at daarvoor niet veel trouwens maar nu echt niks behalve gewoon fruit. Eet nu trouwens ook zuivel en glutenvrij.

De kinderen doen grotendeels mee, maar eten wel wat brood en zuivel. Suiker bijna niet want ik koop geen snoep en koek, ze drinken water. Ik maak genoeg zoete traktaties maar dan gezoet door fruit, dadels, rozijnen etc.

Verder eten we nooit uit pakjes en ik controleer alles qua ingrediënten, koop nauwelijks zooi meer.

Ik vind het makkelijk, ik ben fit, op een mooi gewicht, voel me gezond en dat werkt verslavend. Geen rommelende darmen, opgeblazen buik, hoofdpijn, allergie, jeuk, etc. Daar kies ik echt voor.

Ik kook wel echt elke dag recepten die bol staan van de voedingsstoffen. Ik wil mezelf en mijn gezin echt goed voeden en bewust maken van eten. Soms zondigen we, zoals gister op de verjaardag van mijn dochter. Dan eten we gewoon taart en pannenkoeken.

Er zijn tegenwoordig zoveel leuke boeken met inspiratie om gezonder te leven.

4. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik heb een paar maanden 80/20 gedaan.
    Dus doordeweeks grotendeels suikervrij en in het wekend of met verjaardagen gewoon wel suiker.
    Het is een kwestie van aanpassen. Je kan bij je zoontjes ook bijv fruit door de yoghurt doen ipv iets zoets.
    Verder ook geen lekkers in huis halen.
    Wel bakte ik zelf soms koek bijv met kokosbloesemsuiker. Dat heeft een lagere GI (glycemische index) dit houd in dat je suikerspiegel redelijk gelijk blijft. Bij gewone suiker schiet je GI omhoog wat zorgt dat je moe word en weer gaat eten voor energie.

Ik ben echt van het lekker snaaien en veel eten aan tussendoortjes.
    Maar toen had ik daar geen behoefte aan en ook geen honger.
    Ik ben toen ook 10 kilo afgevallen en had echt geen buikje meer. Wil nu na m'n bevalling weer ermee beginnen omdat ik me zoveel beter voelde.

Ontbijt: denk aan Griekse yoghurt met muesli en fruit, of havermout met yoghurt of havermout banaan pannenkoekjes.
    Tussendoor: 2 stuks fruit, groene smoothie, nootjes, komkommer, tomaatjes
    Lunch: salade, speltbrood of zelf brood bakken mocht je dat leuk vinden.
    Avondeten: zonder pakjes en zakjes dus veel vers eten.
    Ik heb wat recepten betreft veel gehad aan de site Smakelijck gezond & gevarieerd
    Hun hebben ook een facebookgroep smakelijck suikervrij en enummervrij leven, heet het volgens mij.
    Erg leuk komt veel inspiratie op voorbij en dat motiveert mij weer.

Ik ben toen begonnen om het stapje voor stapje aan te pakken omdat dat voor mij het beste werkt. Nu heb ik bijv koek in huis en dan eet ik dat maar mijn basis maaltijden zijn allemaal suikervrij.

Oh en suiker staat onder veel namen op verpakkingen
    Denk aan: maltitol(siroop), glucose en/of fructose(siroop)
    Kijk naar de ingredientenlijst ipv de voedingswaardentabel, daar staat in hoeveel en of er toegevoegde suiker in zit.
    Succes!!

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Helemaal suikervrij is niet te doen en daarnaast nog slecht ook. Je lichaam, en dan met name je hersenen, heeft suiker nodig om te kunnen functioneren.

Ik heb me wel heel erg beperkt in de suikers. Sowieso eet ik koolhydraatarm (ook niet helemaal zonder koolhydraten, maar wel véél minder dan de gemiddelde Nederlander) en daarmee ook suikerarm.

Suikers, die ik niet meer nuttig:
    Snoep, koek, taart en ander gebak, toastjes en chips (je wil niet weten hoeveel suiker daar stiekem in zit!), toetjes, ijs, frisdranken, vruchtensappen, zuiveldrankjes met een smaakje, suiker in de thee/koffie, alcohol (uitzonderingen zijn whisky, wodka en gin), sausjes, bepaalde marinades, pakjes en zakjes, zoals die van Knorr en Honig, soep uit blik, honing, ontbijtkoek, de meeste dressings etc.

Uitzonderingen:
    Vers fruit, fruitsap (van vers geperst fruit)
    Chocolade met minstens 85% cacao (maar 40 gram per keer, maximaal 3x in de week)
    En verder de suikers, die natuurlijk in producten aanwezig zijn. Zo zit er bijvoorbeeld al 5,4 gram suiker per 100 gram van de Turkse yoghurt, die ik elke ochtend eet.

De rest van mijn gezin doet hier trouwens niet aan mee. Hoeft ook niet van mij. Mijn man kan het allemaal prima zelf bepalen. Mijn kinderen eten niet heel veel snoep enzo. Ze drinken helaas wel veel ranja, maar dat komt vooral omdat ik ze niet aan het water of thee krijg...

Waar je moet beginnen? Geen idee... Misschien met de drankjes. Lees de etiketten goed, zodat je leert wat waar in zit. Je kunt ook een app gebruiken, zoals MyFitnessPall. Daar kun je o.a. streepjescodes mee scannen en op die manier bijhouden hoeveel je binnenkrijgt per dag.

Ik zou niet gaan vervangen met zoetstoffen, zoals aspartaam, acesulfaat-K of stevia. Als je het gaat vervangen blijft je eten zoet en zo ontwen je nooit. Ik heb ook wel eens gelezen dat je lichaam toch reageert op zoetstoffen. Je lichaam maakt insuline aan. Als je veel suiker eet, maak je minder insuline aan. Als je zoetstoffen eet, dan denkt je lichaam dat je suiker binnenkrijgt en maakt minder insuline aan dan je nodig hebt. Zoiets was het geloof ik, maar als je het zeker wil weten, moet je er even op googlen.

Succes!

6. oumYahya

oumYahya Niet meer actief

Ik zou dat echt niet kunnen.. is te lekker
    mss wel minderen maar helemaal suikervrij lijkt me heeeel moeilijk

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

En dat vraag je net na pasen? Ik zit hier met chocolade eieren :D

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Suikervrij leven is heel lastig, mijn schoonmoeder kan geen suikers verdragen na ze gordelroos heeft gehad in het gezicht.

Fruitsuikers en stevia kan ze wel verdragen maar omdat ze al zo lang niet meer kan eten is het snel te zoet.

Zelf koken wij vers geen snoep, weinig koekjes, we bakken zelf brood en de kleine man is gek op de voltarwe crackers van lu. Tussendoortjes zijn crackers en fruit/ groente. Hij is bijna 2 en is niet anders gewend.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Mij ook haha. En ongezond... Fruit heb je bv. gewoon nodig.

Ik heb er geen probleem mee soms iets met suiker te eten maar alles natuurlijk met mate. Ik zou zelf vooral de dingen waarin suiker zit schrappen waarin je het niet zou verwachten; niet meer met pakjes en zakjes koken, zelf brood/crackers maken (zit ook suiker in!), ander broodbeleg e.d.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Lady Xochi, als je geen ranja voor ze koopt krijgen ze vanzelf toch wel dorst en gaan water drinken... Lijkt mij tenminste. Mijn kinderen vragen altijd om water als ze dorst hebben, gaat eigenlijk automatisch.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wat misschien ook wil helpen om je kindjes water te laten drinken, is het water in de koelkast zetten: koud water (evt met een schijfje citroen) is lekkerder dan zo lauw uit de kraan.

12. Veera

Veera Niet meer actief

Suikervrij leven is ongezond voor je lichaam. Dus zou al helemaal geen kinderen daarin meeslepen. Net als teveel suikers natuurlijk
    gewoon alles met mate waarom is dat toch zo moeilijk

13. Islah

Islah Niet meer actief

Dit vraag ik me inderdaad ook vaak af. In mijn omgeving zie ik het ook, die extremen: té gezond willen eten of juist alles wat los en vast zit.

Mamabri, dat klopt helemaal, vooral in de zomer willen ze hier ook echt koud water! Een paar blaadjes munt met citroen is ook echt lekker hoewel we hier allemaal "gewoon" water net zo lusten.
    En anders zou ik de ranja zó minimaal doen dat het eigenlijk niet eens meer zoet is maar er net een soort van smaakje aan zit.

14. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Ja wij eten suikervrij. Vrij van geraffineerde suikers iig, we eten dus wel gewoon fruit bijv. Mijn vriend en ik 100% tenzij we uit eten gaan of af en toe op een feestje wat drinken. Mijn zoontje eet thuis suikervrij maar mag bij de gastouder gewoon een paasei etc mee eten. Ik wil hem niet het gevoel geven dat hij niets mag. Zodra hij naar school gaat en ik dus eten mee geef krijgt hij wel weer suikervrije spulletjes mee:).
    Moet zeggen dat het lastiger lijkt als dat het is, het is vooral in het begin even goed etiketten lezen (en schrikken van in hoeveel producten suiker zit, al is het maar een kleine hoeveelheid) en even verdiepen in de diverse benamingen van suiker.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vraag me nu wel af waarom iets zo snel suikervrij wordt genoemd. Dadels, (gedroogd) fruit, honing: het lijkt kennelijk allemaal onder de noemer suikervrij te vallen tegenwoordig maar het zit toch echt vol met suikers.

16. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik bedoel natuurlijk geen geraffineerde suikers. Natuurlijk moet je fruit eten.

17. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Zonder geraffineerde suiker. Een kind heeft dat echt niet nodig...

18. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Omdat het wel vrij is van toegevoegde/geraffineerde suikers. In veel gevallen iig:).

19. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ga ik proberen! Ze zijn hier sowieso slechte drinkers. Dus ik ben al blij als er vocht in gaat... Maar gezond is belangrijk, dus wil wel proberen zo veel mogelijk op water over te gaan. Wel heel lastig met mijn jongste... Die weigert bijna alles... En drinkt dan dus amper maar misschien doorzetten dus...

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Bekijk bijlage 496649

Deel Deze Pagina