moxa... wanneer beginnen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Butterfly2388, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

4 mrt 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    Hoi dames,

ben net weer voor controle geweest, de kleine eigenwijs ligt nog steeds in onvolkomen stuit. dit al vanaf de 12de week.
    Nu kwam de gyn met het idee om moxa te proberen, maar niet erbij gezegd vanaf wanneer.

Op internet staan verschillende dingen, de ene site zegt nu beginnen, de andere weer vanaf de 36e week en vanalles daartussen haha.

Nu mijn vraag aan jullie, hebben jullie dit gedaan? Vanaf wanneer? En hielp het?

Ik weet dat het geen garantie is hoor maar baat het niet dan schaad het niet.. en ik wil heeeeeeeel graag op de normale manier bevallen ;)

2. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Wat is moxa?

3. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

4 mrt 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    De therapie waarover het gaat heet Moxa therapie. Deze therapie maakt geen gebruik van naalden, maar van een gloeiende Moxa-staaf. Dit is een rol aangestoken bijvoetskruid, die ongeveer een duimbreedte boven een specifiek acupunctuurpunt op de kleine teen wordt gehouden. De stralingswarmte die van de rol komt zorgt voor de prikkeling van het acupunctuurpunt. Na een introductie en instructie van de acupuncturist, kan de behandeling aan de partner van de zwangere vrouw worden geleerd. Daarna wordt de Moxa therapie in de daaropvolgende twee weken door de partner thuis toegepast.

4. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Ik heb er nog nooit van gehoord. Dus ik kan je geen advies geven. Maar mijn dochter is rond jou termijn nog gedraaid.

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb dit gedaan bij mijn dochter. Ze lag dwars. Ben begonnen met 33 weken. Ze heeft geprobeerd met 36 weken te draaien, je zag dat ze niet voorbij mijn heupbot kwam. Daarna heeft ze het "opgegeven" en ben ik gestopt met de Moxa.

Ze is met de keizersnede geboren.

Weet niet of het helpt. Ik denk dat je er ook een beetje in moet geloven ofzo.. Ik had zoiets van baat het niet...

Succes!

6. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wow, een gyn die met moxa komt :(. Ik ben redelijk flabbergasted... Er is namelijk nog geen enkele wetenschappelijk bewijs voor het gebruik van moxa therapie. Ik neem aan dit deze gyn niet in een academisch ziekenhuis werkt, anders zou de beste man/vrouw waarschijnlijk met pek en veren zijn overgoten ;).
    Bij mn vorige zwangerschap stelde mn vk bij 33 weken voor om moxa te doen, nadat mn dochter ook de gehele zwangerschap al in een onvolkomen stuit lag. Na me in te hebben gelezen in de vakliteratuur die ik via mn werk beschikbaar heb, had ik weinig vertrouwen in de therapie en ben ik er niet op ingegaan. Met 35 weken draaide mevrouw alsnog. Vaak draaien baby's wanneer de ruimte krapper wordt alsnog in de goede positie, omdat ze zo over het algemeen prettiger liggen wanneer de "muren op hen afkomen". Dit kan nog best met 34 of 35 weken gebeuren. Ik zou het dus nog even afwachten als ik jou was. Aan de andere kant, als jij wel vertrouwen in moxa hebt, baadt het niet dan schaadt het ook niet lijkt me en als het je een goed gevoel geeft kun je ook gewoon zsm beginnen.

Succes!

7. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

4 mrt 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    Thnx voor alle reacties. Ja de gyn kwam er mee haha moet ook zeggen dat na enig zoeken er ook en stuk op internet staat met dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Maar wat er van waar is weet ik ook niet, het was een verloskundige in een academisch ziekenhuis..
    De gyn gaf aan omdat dit echt zijn voorkeurshouding is geworden dat de kans klein (wel aanwezig) is dat hij uit zichzelf nog draait. Maar met een beetje hulp de kans groot is dat hij door krijgt dat met zn koppie naar beneden liggen toch echt lekkerder is :)
    Het liefst wil ik er gewoon gelijk mee beginnen haha

8. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik was me er ook in aan het verdiepen. Ik had besloten de groeiecho van 34 weken af te wachten en dan te beslissen of ik dit ging proberen vanaf 34 weken dus. Maar precies toen bleek mevrouw gedraaaid te zijn gelukkig :)

9. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

4 mrt 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    Ik heb een aantal praktijken hier in de buurt gemaild met de vraag. Ik wacht geduldig af op antwoord en dan wacht ik idd af tot de volgende controle en als hij dan nog niet gedraaid is beslis ik of ik het doe :)

bedankt voor alle reacties

10. LianneJJ

LianneJJ Lid

20 jul 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    In ben bij mijn vorige zwangerschap bij 34 weken begonnen met mix onder begeleiding van een acupuncturist en ik had die Hulp wel ff nodig... het geeft je namelijk een heel raar gevoel en de eerste keer is wel fijn als iemand t doet die er verstand van heeft.
    ik zou t deze zwangerschap zo weer doen als t nodig is... ik had t idee dat Door moxa meer beweging kwam als tijdens de versie.
    Versie is iets wat ik de volgende keer zeker niet meer zou doen!

11. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

4 mrt 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    Mag ik vragen waarom je geen versie meer zou doen?

12. LianneJJ

LianneJJ Lid

20 jul 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    De versie is draaien aan je baby wat bij mij geestelijk geen fijn gevoel gaf.
    Ze hebben t echt rustig aan gedaan en hebben mij en de baby met respect behandeld.
    Het gaat tegen t beschermende van een moeder in dat er zo iets gebeurd met je buik en baby!
    Het deed op zich niet super veel pijn en na drie pogingen is t ook je eigen keuze om mee te stoppen als t niet lukt... je moet wel zelf echt stop kunnen zeggen.
    Ik vond het geestelijk heel zwaar en natuurlijk is de ervaring voor iedereen anders... mijn gevoel viel zwaar en daarom zou ik t nooit meer doen!

Daarnaast geeft dit ook niet de garantie dat t lukt en t kan nog terug draaien... ik vraag me af, is dat t waard?

13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hier een dwarsligger, vanaf week 20 :)
    Ik heb mijn moxa-afspraak bij de acupuncturist staan op precies 35 weken. Mocht hem afzeggen als het kindje in de tussentijd was gedraaid.

14. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Ff een positief bericht. Hier bij eerste zwangerschap baby nog nooit in hoofd of stuit ligging gelegen altijd dwars (was klein) bij precies 38 weken voor de eerste keer in hoofdligging en meteen ingeleid. Versie ook niet gelukt met 37 weken.

Tweede zwangerschap hetzelfde verhaal. Dwars in de buik en een dag voor de geplande keizersnede 38:4 voor de eerste keer in hoofdligging.

Dames kan nog alle kanten op.

Nu trouwens voor de derde keer zwanger, dus ben benieuwd hoe ze gaat liggen

Deel Deze Pagina