ik vraag me het volgende af. mijn vriend werkt op dit moment veel over. wij proberen zo wat extra's te sparen voor een grote klus die we van de zomer in huis willen uitvoeren. wij willen namelijk geen geld lenen en dus eerst geld hebben voordat we iets gaan doen. we hebben ook geen auto omdat we vinden dat andere dingen belangrijker zijn. we willen pas een auto als we daar ruim geld voor hebben zodat niet andere noodzakelijke dingen in de knel komen. wij noemen dat een kwestie van prioriteiten stellen. logisch nadenken. eerst de vaste lasten en eten en de noodzakelijke dingen en dan de rest. nu hoor ik vaak om me heen dat veel mensen er heel anders over denken. mijn vriend werkt bijv veel samen met iemand die wij thuis meneer chinees noemen. een aardige man maar met ( volgens ons ) verkeerde prioriteiten. hij verteld mijn vriend al 2 maanden geen huur en geen zorgpremie betaald te hebben. en 10 minuten later verteld hij dat hij een gloednieuwe wagen heeft gekocht. als mijn vriend dan vraagt of dat wel slim was zegt ie. ik moet toch komen werken. ja, zegt mijn vriend, ik ook en ik fiets. krijg je niks van. dan kijkt hij je aan met een blik van...Fiets????????? ook de optie een tweedehands auto klinkt hem even vreemd in de oortjes. is toch leuk een nieuwe auto. en als mijn vriend dan vraagt en je huur? je hebt 3 kinderen hoe ga je dat doen? geen antwoord....... daar zakt mijn broek dus van af hé. hij heeft 3 kinderen en een vrouw thuis zitten en vind blijkbaar een nieuwe auto prioriteit nummer 1!. dat is toch vreemd. of zijn mijn vriend en ik hopeloos uit te tijd. en zijn schulden maken, je huis kwijtraken om een auto, ( of wat dan ook ) en beslagleggingen en de hele rattenplan helemaal hip? ik bedoel, geen zorgpremie betalen , wat als 1 van die kinderen naar het ziekenhuis moet? maar wel vertellen dat de auto al 500 euro aan benzine heeft gekost. dat zijn dus gedachtekronkels waar ik niet zo veel mee kan. ( ik heb het nu dus niet over iemand die echt veel te weinig geld heeft en daarom in de shit komt. maar gewoon iemand die een dure hippe nieuwe auto koopt en andere in mijn ogen belangrijke dingen niet betaald) dat is toch onaanvaardbaar en gewoon een gevalletje verkeerde prioriteiten stellen. ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
ik ben het helemaal met je eens, eigenlijk draait het leven om prioriteiten stellen, maar ja ik ga me nou eenmaal niet bemoeien met andere mensen, dus als iemand mij dat zou vertellen zou ik een simpele goh wat goed van jou of wat een mooie nieuwe auto uitspreken, zolang je zelf je prioriteiten op orde heb zou ik me er niet druk om maken
Ik vind dat echt niet kunnen hoor! Ik vind dat je eerst je rekeningen moet betalen, en dan pas andere dingen moet kopen. Wij hebben ook zoiets... Wij wonen sinds september in ons huis, en het klussen heeft veel geld gekost. Nu wilden we dit voorjaar onze achtertuin laten doen. En volgend jaar wilden we een andere auto kopen. Helaas is er iets stuk gegaan aan onze auto wat erg duur is om te repareren. Nu hebben we besloten om dit jaar maar een andere auto te kopen en dan volgend jaar de tuin te doen. Toen ik dat vertelde aan een vriendin zei ze: dan leen je toch geld voor die auto Ehmmm ik dacht het niet, we gaan geen geld uitgeven wat we niet hebben!
consider@ jullie denken dus precies hetzelfde als ons. yummy en mamavan5@ ik zeg er niks over want ik ken die man niet. mijn vriend vind het gewoon stom en zegt dat dan ook gewoon. ik vind eigenlijk dat dat best kan ook. iedereen mag zijn mening hebben. we vinden het vooral raar alle twee en zo kwam het thuis tot een gesprek hierover.
Zo zijn er natuurlijk veel mensen die voor de buitenwereld de schijn ophouden. Allerlei mooie dingen hebben, maar die zijn dan op afbetaling of ze betalen gewoon de hypotheek niet. En een paar jaar later zie je ze dan bij een dubbeltje op zijn kant.... Noem mij dan maar ouderwets...maar mij is geleerd alleen geld uit te geven als je dit hebt!
Wij denken er hier ook zo over. Ik houd helemaal niet van leningen. Ik ga geen geld uitgeven wat we niet hebben. Ik stel ook prioriteiten in de uitgaven. Eerst de vaste lasten en dan de rest.
Ben heel erg opgevoed met geld geef je pas uit als je het hebt. Heb nog nooit ergens geld voor geleent (behalve de basis hypotheek) Ik zie het om me heen ook gebeuren hoor, kopen ze een huis, financieren ze alles wat ze aan het huis gaan doen mee zodat e een giga hypotheek hebben. Hier worden altijd eerst de rekeningen betaald, dan komen de boodschappen, dan sparen en dan leuke dingen doen.
Ik ben het met je eens blub!! Hier werkt dat ook zo, eerst geld hebben en dan uitgeven. Maar net schreef ik al in een ander topic dat voor mij rood staan ook al iets heel geks is, dus misschien ben ik wel gek.
Een lening op zich vind ik niet erg. Maar een splinternieuwe auto kopen en de huur&verzekering niet betalen vind ik wel ernstig.. Gelukkig hebben de kids geen eigen risico bij hun verzekering en kunnen ze dus altijd bij de arts terecht Wij hebben wel geleend voor onze auto. Maar dat was een overzichtelijk bedrag: de auto van 6000 (2e hands), we hadden 2000 liggen, dus 4000 geleend (doorlopend krediet). Dat hebben we in 5 maand weggewerkt, oa door vakantiegeld. We hadden liever gewacht tot na het vakantiegeld, maar de oude auto kwam niet meer door de APK, en we hebben wel een auto nodig. Dus daarom op deze manier. We hebben verder een prima buffer en daarnaast geen gekke rekeningen, dus dan vind ik het anders dan met iemand die zijn normale rekeningen niet eens kan betalen.
ik sluit me aan bij de ouderwetse club ook hier geleerd dat je allen geld kunt uitgeven als je het geld ook hebt. eerst alle vaste lasten (huur, gas/water/licht, premie's voor de verzekeringen) daarna de boodschappen dan sparen en daarna de leuke dingen en dan houden we per maand vaak nog wel een klein beetje over. Rood staan doen we hier niet, rekeningen die binnen komen worden meteen betaald of in de betaalstand (via internet) gezet zodat ze op tijd betaald worden. Ik kan me het gewoon niet voorstellen dat je ervoor kiest om je huur en je zorgverzekering niet te betalen en wel een nieuwe auto te gaan kopen. Het is nu niet zo dat de verhuurder en de zorgverstrekker hier niet voor aan je bel gaan trekken