Optimale afstelling cv ketel

Discussie in 'De lounge' gestart door Feestmuts, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Hoi meiden,

Ik ben erg benieuwd op welke manier je je stookkosten het laagste houdt. Ik lees namelijk wel eens dat als je je cv gewoon heel de dag aan laat staan (of misschien wel dag en nacht) dat dat goedkoper kan zijn dan dat je hem bijvoorbeeld alleen aanzet bij thuiskomst. Schijnt dat het verwarmen van een koud huis meer kost dan het warm houden van een warm huis.
    Bij ons hebben we een ondertemperatuur ingesteld van 17 graden, dan springt de kachel sowieso aan. En verder zet ik hem alleen aan als ik thuis ben, als ik het dan koud heb ;)
    Maar wellicht is dit helemaal niet de beste/goedkoopste manier.

Weten jullie hier iets van? Wat kan voordeliger zijn?
    Hoe doen jullie dit?

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Het zou duurde zijn als je je huis helemaal moet laten opwarmen. Het zou beter zijn om idd een minimale temp te behouden van bv..18 graden.
    En s'nachts ook niet helemaal uitzetten.

3. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor je reactie!
    Mag ik vragen op hoeveel graden jouw cvketel overdag en 's nachts staat?

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Overdag op 18 graden en als het straks kouder wordt natuulijk wat hoger.
    s`Nachts op 14-15 graden

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Wij hebben hem standaard op 17.5, dag en nacht.
    Maar vaak is het rond de 20 hier.
    Als het zonnetje schijnt warmt het hier al snel op ( tuin op het zuiden met alleen raampartij).
    En alleen als ik het koud heb zet ik hem wat hoger, maar dat is max 21.

6. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Wij krijgen van het weekend een nieuwe ketel. Toevallig dat we de installateur gevraagd hebben wat nou goedkoper is, opwarmen of op temperatuur laten. Zijn antwoord was dat je het beste max. 2 graden verschil kon hebben. Dus overdag bijv. 20 gr. dan 's nachts niet kouder dan 18.

7. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Ok, bedankt voor jullie reacties!
    Cindy81, dat is handig om te weten! Ga ik denk ik de minimumtemperatuur even veranderen :)

8. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    wij hebben een modulerende ketel en thermosstaat maar gebruikdat niet is wel goedkoper geloof ik,maar ja dan verwarmt hij wanner iker niet ben beetje zonde (niet dat ik t erg vind warm thuis te komen hahaha)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, als ik mijn ketel in de winter van 23.00 tot 07.00 uur op 18 graden zou hebben staan, zou ik echt arm worden! Je huis koelt nl. af (hier enkelsteens vrijstaand) en ons huis neemt dus bijna de buitentemperatuur aan. Hij moet dus steeds oploeien om het huis op 18 graden te houden, dat kost echt reteveel energie. Wij slapen sowieso boven met de radioatoren uit, dus de enige die er profijt van heeft is mijn meubilair. Ik heb wel een thermostaat die je kunt programmeren, die gaat naar 18 graden om 06.30. Komen we toch lekker warm beneden.

10. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Daar zit ook wel wat in idd! Op hoeveel graden staat jouw ketel 's nachts dan?

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

12 graden.

Deel Deze Pagina