Hallo! Ik heb 3,5 week geleden met surfen mijn kniebanden / meniscus beschadigd. Ze vermoeden een scheurtje en willen nu 17 nov een MRI scan maken. Nu kan het zo zijn dat ik dan zwanger ben. ( had 31 okt mijn ei) Dus ik kan rond 11 nov testen of ik zwanger ben. De dokter zij dat het niets uit maakt en ik gewoon een MRi kon krijgen omdat ze geen rontgenstraling vrij komt. Toen ik een afspraak ging maken bij de MRI afdeling zij ze dat ze eerst moest weten of ik zwanger zou zijn. Anders stellen ze het 3 MAANDEN UIT!! Na 3 maanden was het niet schadelijk meer voor het kind...??? Maar de dokter zegt maakt niets uit.. de assistent zegt het mag niet! Lekkere communicatie. Ik hoop natuurlijk dat ik zwanger ben maar nog 3 maanden op krukken lopen met pijn wil ik ook eigenlijk niet. Heeft iemand hier ervaring mee of ken je iemand die ook een MRI heeft gehad tijden de eerste 3 maanden zwangerschap? Zou graag weten of het nu echt waar is wat die assistente zegt of dat de dokter het fout heeft. Alvast bedankt!!! Groetjes Nathalie
Ik heb tot 2 keer toe een patient begeleidt bij een MRI scan tijdens mijn zwangerschap. De tweede keer was ik 20 weken en toen zeiden ze dat als het niet nodig was ik er beter niet bij kon zijn omdat het veel herrie maakt en het gehoor van het kindje al ontwikkeld is. Het kan geen schade toebrengen. Zeker niet in dit stadium van een eventuele zwangerschap.
Hoi Soepkip, Bedankt voor je reactie, de dokter zij idd dat er ook wel zwangere vrouwen op de MRI afdeling werken maar die mogen er eigenlijk ook pas bij als ze langer dan 3 mnd zijn. Laat ik maar gewoon verstandig zijn en 3 mnd wachten als ik zwanger ben, liever wachten en een gezond kindje dan ongeduldig en dan misschien een MK of zo..
wanneer je een mri scan ondergaat krijg je als het goed is ook een vragenlijst die je moet invullen... ook daarin vragen ze of de kans bestaat dat je zwanger bent... het lijkt me dus wel zeker van belang
heeft niets met het gehoor te maken. Heb een mri met 26 weken gehad. De neuroloog en medewerker van de rontgen gaven aan de eerste drie maanden niet. En ook geen contrastvloeistof. Het is inderdaad wel herrie
Bedankt voor jullie reacties! Ga maar eerst dus even afwachten of ik inderdaad zwanger ben deze maand... hoop t wel natuurlijk man nog maar even 3 mnd met krukken ... ben ook zo lekker eigenwijs haha!
Nee klopt maar ze zeiden wel dat het zoveel herrie maakt dat het misschien vervelend kan zijn en als het niet hoeft (dus niet voor mezelf) vonden ze het beter dat ik weg ging. Ik moest er zelf niet onder maar gaf een patient ondersteuning.
Ik heb eens een mammografie ondergaan in de eerste 3 maanden. ( was achteraf zwanger ), toen ook geschrokken ! Maar dit is wat anders als een MRI ? Volgens gaat het om de rontgen-stralen, en die mogen de 1e 3 maanden niet !
Ja mijn dokter zij juist dat het geen kwaad kon omdat er bij een mRI juist GEEN rontgenstraling vrij komt. 10 nov. is mijn NOD ik wil gewoon zwanger zijn...
Jouw scenario is mij exact overkomen. Ik had ook een kniebeschadiging en heb een mri scan gehad terwijl ik zwanger was, maar dat nog niet wist. Ik dacht ook echt dat ik niet zwanger kon zijn die maand, maar dat had ik dus mis. Ik ontdekte het 2 dagen later. Ik heb naderhand gebeld en mij werd verteld dat het in principe niet schadelijk is, maar ze het als je het weet dat je zwanger bent wel afraden als de mri niet per se noodzakelijk is. Maar er zijn geen schadelijke effecten gemeld tot nu toe. Er komen inderdaad geen rontgenstralen vrij. Ik heb het maar van me af gezet en ga er vanuit dat het geen nare effecten zal hebben. Ik ben nu 17 weken en tot nu toe ziet het kindje er goed uit. Succes!
Hey Fipo! Toevallig dat je precies hetzelfde had zeg! Maar inderdaad goed te weten dat het in echt kwaad kan maar dat ze het zekere voor het onzekere nemen. En als je pas net zwanger bent dan is het nog zo inimini lijkt me toch dat het dan wel verder goed moet lopen met je zwangerschap. Bedankt voor je reactie en geniet van je zwangerschap! Veel succes! Groetjes Nathalie