Vanishing twin

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door 82Noor, 6 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Beste allemaal,

Afgelopen week had ik mijn eerste echo. Daar was 1 vruchtzakje en vructhje te zien van precies de goede grootte, 7 weken en 2 dagen en met een kloppend hartje. Er was echter nog een vruchtzakje met wat weefsel dat er rommeliger uitzag en met grootte van 5weken en 2 dagen. De vk kon hierbij geen hartje vinden. Ze noemde het fenomeen vanishing twin. Volgens de vk zou het tweede vruchtje waarschijnlijk afgestoten worden of opgenomen door mijn lichaam. Het betekende misschien iets meer risico voor het eerste vruchtje maar dat was verwaarloosbaar volgens haar. Ik ben heel benieuwd of er anderen zijn die dit ook hebben gehad en wat de vk erover heeft gezegd. Ik zie op internet veel voorbeelden waarbij het gewoon goed is gegaan maar ik kwam ook een studie tegen waarbij een grotere kans werd benoemd voor afwijkingen voor het overblijvende kindje.
    Anyway, ik ben super blij met kindje 1 en het hartslagje dat we hebben gezien maar toch lichtjes bezorgd en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

2. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Toen ik de eerste echo kreeg van de oudste zag je duidelijk twee hartjes. Het ene hard sterk en groot, het andere onregelmatig en kleiner. Toen ik paar weken later terug moest op controle was er nog maar 1 hartje te vinden. Hieruit is mijn oudste dochter ontstaan zonder afwijkingen. Ze is wel drukker dan een gemiddeld kind en wij zeggen dan vaak dat dit komt omdat ze aanwezig moet zijn voor twee. Natuurlijk heeft dit niets met de vanishing twin te maken ;)
    Het kan dus inderdaad zijn dat het vruchtje gewoon door je lichaam opgenomen wordt. Soms wordt het afgestoten. Maar vanishing twin komt heel vaak voor, maar veel mensen weten het gewoon niet omdat ze niet zo'n vroege echo's krijgen.

3. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Bedankt voor je berichtje RAppel. Fijn om te horen dat jullie dochter gewoon goed ter wereld is gekomen. Het zal inderdaad ook soms voorkomen zonder dat mensen het weten. Ik vind het toch wel een beetje spannend. Eigenlijk hoop je bij zo'n eerste echo dat alles goed is en dat het gewoon is wat je verwacht. Als het dan toch anders is, is dat wel even schrikken. Helemaal omdat ze eerste inzoomde op het vruchtje dat dus niet ok was en die andere nog niet had gezien. Het duurde echt meerdere minuten voordat ze de ander zag dus we dachten eerst al dat het niet goed was omdat ie veel te klein was en dus geen hartslag had. In ieder geval moet ik donderdag weer en dan hoop ik dat er weer een mooie hartslag is te zien en dat de het andere weefsel is opgelost.

4. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Iemand nog andere ervaringen?

5. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Ik kwam er in mijn vorige zwangerschap achter dat het een vanishing twin was, zo noemde de gynaecoloog het achteraf. Maar bij mij was er helaas bij een duur van 9wk maar 1 vruchtzakje te zien met een heel zwak kloppend hartje en 1 vruchtzakje met alleen watrommelig weefsel erin zonder hartslag. Toen nog twee weken afgewacht wat er zou gebeuren en helaas stopte het hartje van het ene vruchtzakje. Hierna pillen gehad om de miskraam op te wekken want het kwam niet uit zichzelf helaas.
    Maar mijn ervaring is natuurlijk echt wel anders omdat bij mij het goede vruchtje al drie weken achter liep en geen geweldige hartactie had.
    Ik hoop dat het bij jou goed mag gaan en er een gezond kindje geboren mag worden!

6. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Bedankt voor het delen van je verhaal Pearls! Wat moet dat een vervelende tijd voor je geweest zijn.
    Ik zie een schattig baby'tje op je profiel foto dus hopelijk heb je nog wel een fijn kindje gekregen.

7. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Ik heb dit ook gehad bij mijn laatste zwangerschap. Ik had mijn tweede echo met 9 weken (eerste echo, 6 wk, hebben ze niets gezien). Daar zag je 2 vruchtzakken. Eentje had inderdaad een zwangerschapsduur van 9 weken. En de ander 5 weken. Volgens de vk kon dit inderdaad geen kwaad, het zou vanzelf verdwijnen.
    Heb daarna met 11/12 weken nogmaals een echo gehad vanwege bloedverlies en toen was er niets meer te zien van het vruchtje van 5 weken.

8. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Ok en in 2015 een dochter gekregen die er helemaal geen probelemen door heeft ondervonden?

9. Dens

Dens Actief lid

21 sep 2011
    413
    1
    18
    Zuid Holland
    Ik heb het ook meegemaakt bij mijn laatste zwangerschap. Bij de 8 weken echo was er nog een 2e vruchtje te zien, de dag erna nog terug geweest om te kijken of het geen tweeling was. Maar het ene vruchtje was duidelijk kleiner en er was geen hartactie. Bij de 12 weken echo was er niets meer van te zien.

Onze dochter is helemaal gezond en wel ter wereld gekomen. Laat je niet gek maken, het komt veel vaker voor dan je denkt.

10. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ook een vt gehad. Helaas beide een ma geworden..

11. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Hier 2 goede verhalen van.
    Mijn schoonzus had het. Nichtje is gezond geboren.
    Mijn andere schoonzus had het ook. Neefje is gezond geboren.
    Beide zwangerschappen geen complicaties door gehad.

12. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Wat fijn om te horen! Volgens mij gaat het meestal wel goed maar je schrikt toch wel even. Dus vond ik het fijn om wat ervaringen te horen. Zei de Vk bij jullie nog of het een extra risico was oid voor het andere vruchtje?

@zonnetje: heb je een miskraam gehad terwijl er wel al sprake was van een kloppend hartje?

13. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

Ik heb het ook gehad. Andere kindje heeft t niet gered maar dat had er niks mee te maken en was ook pas na 41 weken. ;) dus wat betreft de vt kan t volgensmij niet veel kwaad. X

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij mijn tweede zwangerschap was er een vt. Hier kwamen we achter ivm vroege echo's ivm regelmatig en redelijk veel bloedverlies. Het is heel spannend geweest, maar allemaal helemaal goed afgelopen. Mijn zoon is helemaal gezond. Het bloedverlies was trouwens ongerelateerd aan de vt.

15. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Hier ook deze zwangerschap, met 5 weken en een beetje te zien op de echo ivm bloedverlies, een week later al duidelijk te zien dat het vruchtzakje aan het verdwijnen was. Op die ene keer bloedverlies na geen last van gehad.

16. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Gelukkig bijna allemaal vrij positieve verhalen. Ik ben weer een beetj me gerust gesteld, dankjulliewel!
    Wat vreselijk trouwens om je kindje te moeten verliezen, helemaal na 41 weken.

17. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Beste allemaal, vanochtend echo en alles was goed en de vanishing twin..... die was inderdaad verdwenen. Niets van gemerkt en vruchtje 1 is stevig blijven zitten dus ik haal weer even opgelucht adem :)

18. Sweetpie

Sweetpie Niet meer actief

Wat superfijn voor jullie! Geniet ervan!

19. 82Noor

82Noor Actief lid

8 sep 2016
    468
    15
    18
    Dankjewel Sweetpie!

Deel Deze Pagina