Hoi Ik zag dat het zelf taarten maken forum alweer gesloten is En ik wilde juist wat vragen. Mijn dochter is vandaag jarig en voor zondag wil ik een regenboogtaart maken. Ze wilde een K3 taart en een regenboogvulling leek mij mooi daarbij. Ik heb maar 1 bakvorm, is dat te doen? Kun je na het storten meteen weer een nieuwe kleur erin doen en weer hop in de oven? Moet je dan de bakvorm laten afkoelen eerst? Ongeveer 10 minuten op 160 graden? Kan het met een springvorm van 27 cm of is dat te groot en breken dan de laagjes doordat ze zo dun zijn? En in voorbeeldfilmpjes wordt er meestal alleen botercreme tussen gestopt. Hoe doen jullie dit? En is het dan wel lekker? Sorry voor de vele vragen. Ik hoop dat hier wat mensen zijn met ervaring met de regenboogtaart en mij kunnen helpen. Ik was eigenlijk van plan om 6 kleuren te doen, of is dat wat te hoog gegrepen?
ik heb een paar jaar geleden ook een regenboogtaart gemaakt. En volgens mij wel gewoon na elkaar de oven in, zonder bakblik af te koelen. Ik had wel een kleinere vorm, volgens mij 24, dus daar kan ik geen advies over geven. En ook over vullingen kan ik niet meepraten, ik ben van hele moeilijke, ingewikkelde taarten, geen jam, botercrème e.d
Mijn ervaring: Ik vind zelf een kleine bakvorm fijn, maar dan krijg je wel een hoge taart, en wel met botercrème (poedersuiker en boter), dan word het veel mooier. Cake even 10 minuten laten afkoelen als je zeker wil zijn dat het niet breekt, maar hoeft niet persee. Ik gebruik trouwens cakebeslag voor twee cakes. En maak het zelf ipv pakjes, veel lekkerder. Ben je wel lekker even een dag mee bezig. Het is hartstikke makkelijk hoor. Niet te hoog gegrepen.
Nou ik gebruik een kant en klare mix omdat dat goed gaat in mijn oven en ik de afgelopen jaren al ontelbare biscuits zwart/niet gaar/anders mislukt weggegooid dus sinds het met de biscuitmix wel goed gaat, waag ik me niet meer aan zelf beslag maken Misschien maak ik toch beter de taart met 24 cm blik. En wat voor vulling dan erin?
even lezen op leukste taarten forum. zelfde bakblik kan prima even beetje laten afkoelen tussendoor. qua vulling dus even op forum neuzen. o en 1: 1 botercreme ( boter en poedersuiker) is niet om mee te vullen, dat is ook echt niet lekker. Mix botercreme , dus met een kant en klare mix en water, laten staan en dan boter en 10-15 min kloppenkan het wel erg lekker zijn met de goede toevoegingen. Bakblik grotte maakt trouwens niets uit. puur op de hoeveelheid ingredienten. Zeker bij dunne laagjes word het ook bij een grotere diameter wel gaar.
Ik heb vorig jaar ook zo'n taart gemaakt. 24cm is beter denk ik. Ik gebruikte zo'n pak biscuitmix van (volgens mij) dr. oetker ofzo. Ik maakte van 1 pak biscuitmix 2 verschillende lagen. Ik haalde ze gelijk uit het blik, even afwassen en de volgende erin. Volgens mij deed ik 15 minuten per laag (weet t niet meer zeker) maar je kan checken of ze gaar zijn door een sateprikker er in te steken. Als die "schoon" eruit komt dan is de laag gaar. Als er nog mix aan blijft plakken dan moet ie nog even. Ik heb botercreme er tussen gedaan, maar slagroom en jam kan ook. Je kan ook helemaal los gaan en een moeilijke vulling kiezen
Ik heb er 3 jaar geleden een gemaakt. Mijne was gevuld met lemoncurd en mona toetje citroenkwarktaart
Regenboogtaart, dat is toch gewoon met meerdere gekleurde lagen biscuit? Dat je bij elke laag een andere kleurstof gebruikt? Je kunt de biscuit er toch pas uithalen als het blik afgekoeld is. Persoonlijk zou ik het blik dan eerst schoonmaken voor ik hem weer zou gebruiken. Dan houd je de kleuren ook beter gescheiden. Biscuit, dat al afgebakken is, kun je makkelijk laten liggen... Dus het deel wat je al gebakken heb nog verder af laten koelen (in de vriezer, gaat het lekker snel!) terwijl het volgende deel in de oven staat. Alvast besmeren met de buttercreme, of wat je er tussen doet. Dan de volgende laag uit de oven, af laten koelen (niet warm erop leggen). Zo zou ik het doen... Dit filmpje heb ik jaren geleden gebruikt als voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=EC77tcJZIdU
Je kunt ook een regenboogskittles of regenboog M&M taart maken. https://www.youtube.com/watch?v=a-1YDNLiY9k
Gelukt, hoop ik. Niet zo goed te zien hier maar de kleuren paars,blauw,groen,rood,oranje,geel zijn lekker fel geworden. Echt niet perfect maar goed genoeg hoop ik. Het ligt nu in de vriezer .Zaterdagavond ga ik hem afmaken. Nu nog bedenken waarmee te vullen....
Als je bakspray gebruikt, valt die zo uit de blik. En blijft niets plakken. Maar ook bakpapier netjes op maat snijden, dan hoef je niet te wachten en af te wassen tussendoor
Ik haal hem altijd direct eruit ja en gebruik idd bakspray. Ik had 2 roosters om af te koelen. Heb alle beslag in 1 X gemaakt. Eerste gekleurd. In de oven 10 min. Dan ondertussen de volgende kleuren. De eerste eruit. Meteen storten blik schoonmaken met koud water en de volgende erin. En zo door. 2 dezelfde blikken zou wat sneller gaan maar kon prima. En na ruim 20 minuten afkoelen op elkaar gestapeld met karton of bakpapier ertussen. Zie alleen net dat de bovenste in de vriezer helemaal zacht is. Snap niet hoe dat kan. Verder is er niks zacht dus heeft niet te maken met niet goed dicht ofzo . Uiteraard laat ik eindresultaat zien over paar dagen.
Was de bovenste ook de laatste, die je gebakken had? Want dan was ie van binnen misschien toch nog te warm en vochtig op het moment dat je alles in de vriezer deed.
Wat een leuk idee! Nog nooit gedaan zoiets maar kun je dat bisquit gewoon bakken in een springvorm? En wat is de reden van invriezen?
Invriezen omdat de taart pas voor zondag is en ik het graag een paar dagen eerder maak. Maar dit zijn ook hele dunne laagjes en dan werkt het denk ik makkelijker als je ze iets hard nog stapelt (met oog op scheuren) Ik had alleen geen 6 gelijke bakjes die groot genoeg waren (wel vla schaaltjes maar daar paste 1 portie niet goed in) waardoor de porties misschien niet precies gelijk waren en de laagjes dus ws niet exact even dik. En ik hoop dat hij wat recht wordt. De bovenste gele (die nu wel goed bevroren is en zeker 3 uur heeft afgekoeld voor hij in de vriezer ging) lijkt wat ingezakt. Ik hoop dat ik dat door de vulling wat recht kan krijgen. Wel erg benieuwd hoe hij eruit gaat zien bij open snijden!