Hopla... leg mij dan maar eens uit dat EN mijn moeder EN mijn zus MS hebben... Vind je het gek dat ik me nu druk maak?
Nou ze zegt dat er een erfelijke aanleg meespeelt. Ik zei eerder al, het zit in je familie net als bijv. kanker in je familie kan zitten. Wij hebben er dus wel meer kans op (daarom maakte die neuroloog ook gelijk een MRI scan bij mij destijds) dan een ander. Maar het is geen wet van meden en perzen dat jij het nu ook krijgt. Linda
Nee het is helemaal niet raar dat je je druk maakt maar ik denk ook dat mensen je hier proberen gerust te stellen door aan te geven dat er onderzoeken zijn gedaan en dat daaruit blijkt dat het niet meteen zo is dat jij ook MS zou gaan krijgen omdat je moeder en zus het ook hebben. Hopla leuk je hier te zien, hoe is het met je kleine meid? Groetjes Anita
Hoi Realtjuh Jammer dat je zo fel reageert naar mij. We zijn destijds gevraagd voor het erfelijkheidsonderzoek omdat ik ook niet de 1e in onze familie was met MS. Het heeft in onze familie destijds dan ook behoorlijk wat onrust veroorzaakt. Ik kan me dus juist heel goed voorstellen dat je je druk maakt. Daarom reageerde ik ook op je. Nogmaals MS is echt géén erfelijke ziekte. Er speelt een erfelijke component mee in het krijgen van MS. Een echt erfelijke ziekte word bepaald louter door genen, dna of chromosomen. Dat is bij MS dus niet het geval. MS ontstaat door meerdere factoren, waarvan 1 waarschijnlijk erfelijk is. Veel sterkte voor jou en je familie Hoi Pluk, het gaat hartstikke goed met Robin. Alweer bijna 2 maanden! Pfiew wat vliegt de tijd. Ook met mij gaat het heel erg goed. Ik heb nog geen terugslag gekregen van de zware bevalling. En een hoop klachten die door de zwangerschap ineens verdwenen waren, zijn dat nu nog steeds! Duimen dat het zo blijft Hoe gaat het met jou en Kylian? Hij is alweer een jaar hé!? Goh ik weet nog goed dat jullie probeerden zwanger te worden. Ik was zo blij voor jullie dat het gelukt was en dat deze zwangerschap goed ging . Groetjes Kirsten
Ja ach, het lijkt erop dat hier alles over hobbels en bobbels moet gaan Ik had na de zwangerschap ook weinig last van de ms, Kylian was ruim 10 maanden toen er zich toch een schub aandiende. Resultaat een giga gevoelsstoornis in beide benen, buik, rug en rechter arm, helaas is dit niet weer weggetrokken maar de pijnklachten die ik erbij had zijn gelukkig helemaal verdwenen. Groetjes Anita
Mijn moeder heeft ook al 15 jaar MS. Tot nu toe gaat het erg langzaam. Haar karakter is wel enorm veranderd maar lichamelijk gaat het wel goed. Ik ben zo bang dat ze eerdaags weer een aanval krijgt. Dat is het rotte van die ziekte, je leeft op een soort tijdbom waarvan je niet weet wanneer hij af zal gaan.