MTX en zwanger worden

Discussion in 'Zwanger worden' started by nirak, Jun 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nirak

nirak Actief lid

May 19, 2008
    209
    0
    0
    de liefde voor een kind is onvoorwaardelijk
    Friesland
    Hallo allemaal,
    ik heb al vaker op internet gezocht, maar heb nog nergens gelezen dat iemand hetzelfde 'probleem' heeft, als mijn man en ik.
    ze zeggen vaak dat reuma een oude mensen ziekte is.. nou helaas mijn man heeft al sinds zijn 14de zware reuma :( om de ontstekingen tegen te gaan moet hij MTX slikken EN foliumzuur om maag en nierklachten te voorkomen. na ons trouwen hebben we beide de drang om kindjes te krijgen MAAR dat kan niet zomaar.. we hebben 10 dagen geleden een afspraak gehad met de reumataloog, gelukkig zit er wel een kans in dat wij kinderen kunnen krijgen. 3maanden andere medicijnen, dan naar de gynacoloog en een test doen en dan MISSCHIEN (50/50) is mijn man vruchtbaar.
    toen mijn man voor het eerst deze medicijnen kreeg hebben ze hem de vraag gesteld of hij zijn sperma wou afgeven dan konden ze het invriezen.. hij had 'verkering' met een ander meisje en toen dachten ze ook nog niet aan de toekomst, en zijn moeder vond het ook niet nodig
    en nu zitten wij met deze gevolgen en ik vind het ZZZOOO jammer :(
    een stel vrienden van ons besloten 3 maand geleden dat ze ook een gezinnetje wilde proberen te beginnen en YES (voor hun) ze is nu 6 weken zwanger.. ik wou dat dat ook voor ons kon..

2. Elvira

Elvira VIP lid

Oct 6, 2005
    7,494
    0
    36
    Hoi,

Ik ben niet bekend met de mtx pillen, maar wel met de injectie. Ik moest dit middel tijdelijk gebruiken voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Er zijn nog een paar meiden hier die het hierom hebben moeten gebruiken.

Mbt tot mtx bij de man, ik heb geen flauw idee.
    Je man zijn sperma moet getest worden nog toch?
    Ik hoop dat je man toch vruchtbaar is.

heel veel succes.

Groetjes
    Elvira

3. Elvira

Elvira VIP lid

Oct 6, 2005
    7,494
    0
    36
    Oh ik heb je topic verplaatst naar zwanger worden.

4. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Nirak,

Zelf heb ik na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, net als Elvira, een methotrexaatbehandeling gehad. Wij mochten in eerste instantie ook niet zwanger worden, maar inmiddels is dat gelukkig wel weer mogelijk. Methotrexaatbehandelingen bij mannen heb ik hier op het forum nog niet eerder iets over gehoord. Maar ik ben even voor je gaan zoeken op internet. Daar las ik het volgende:

Als ik dit zo lees, zou ik dus denken dat je man na het stoppen met het medicijn dus wel weer gewoon net zo vruchtbaar zou zijn als vóór zijn behandeling met methotrexaat. Ik hoop voor jullie dat dit zo is!

Succes!
    Josien

5. nirak

nirak Actief lid

May 19, 2008
    209
    0
    0
    Friesland
    ja idd na 6maanden moeten de zaadcellen beter zijn.. we zijn dus nu gestopt en op een ander medicijn overgegaan ivm hij anders weer 'ziek' wordt. en deze maken zijn zwemmers langzaam (ow ja het zit gewoon ff niet mee) maar daarom gaan we over 3 maanden ook naar de gynacoloog en zij gaat bekijken hoe en wat. duurt zo lang :( voor we het echte werk mogen proberen 8)

6. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Ik heb mtx gebruikt voor de ziekte van crohn, je mag en kan niet zwanger worden als je het gebruikt. Ook bij de man niet, het zaad wordt beinvloed door de mtx.
    Mtx zorgt er voor dat de celdeling afsterft, daarom krijg je dat ook bij een bbz of een mola zwangerschap.

Heel veel sterkte,

knuffel
    conny

7. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Op mijn werk krijgt een bewoner iedere week een MTX injectie. Als je zwanger wil worden of bent mag je deze ook niet geven.

Ik blijf er dus voorlopig vanaf.
    Als je het zelf gebruikt of je partner moet je er een tijd mee gestopt zijn.

8. Visjes

Visjes Bekend lid

Jan 2, 2007
    592
    0
    0
    Hi meiden,

Ik heb net een aantal MTX kuren (injecties) achter de rug ivm een mola-zwangerschap. Ik weet dat het na 3 maanden uit je lichaam is. (Helaas moet ik daarna ook nog een aantal maanden onder controle blijven voordat we het weer mogen proberen, maar dat ter zijde.)

Mij is gezegd dat het geen gevolgen heeft voor de vruchtbaarheid. Dat zal voor de man dan toch ook niet zijn? Ik hoop het in elk geval voor je!

Groetjes,
    Visjes

9. Visjes

Visjes Bekend lid

Jan 2, 2007
    592
    0
    0
    Het is trouwens niet dat je tijdens MTX volledig bent. Ik moest namelijk gewoon aan de pil tijdens de kuren. Je hebt een grote kans dat het kindje afwijkingen heeft.

10. Visjes

Visjes Bekend lid

Jan 2, 2007
    592
    0
    0
    @nirak, wachten tot je groen licht krijgt valt niet mee he? Kun je er goed mee om gaan? Ik moet ook nog verplicht minimaal een half jaar wachten en vind dat vaak best moeilijk.

11. nirak

nirak Actief lid

May 19, 2008
    209
    0
    0
    Friesland
    idd dat is best moeilijk.. veel mensen kunnen zeggen we gaan het proberen maar wij moeten eerst op en af rijden naar het ziekenhuis en dan wachtten tot mijn mannetje het weer 'doet' hihi
    maar we redden ons samen er best goed doorheen. het enige wat ik erg jammer vind is dat we willen nog niemand vertellen dat we het gaan proberen (babytje maken) ivm anders rekenen ze mee of ze letten extra op wij willen iedereen gewoon verrassen met WIJ KRIJGEN EEN KINDJE (en daarom kan ik er eigenlijk met niemand over praten) heb het wel een goede vriendin verteld maar ja zij is nu zwanger en ik wil ook niet een last worden ben dus blij dat ik mijn hart kan luchten bij jullie :D

12. nirak

nirak Actief lid

May 19, 2008
    209
    0
    0
    Friesland
    ik kom wel heel negatief over zo...
    dat is niet de bedoeling ik zeg maar zo we zijn nog jong dus we hebben nog best veel tijd;) dan maar een 'oude' ouder

13. miepje1

miepje1 Bekend lid

Oct 31, 2007
    970
    0
    0
    Mijn vriend heeft inmiddels ook al 8 jaar reuma en slikt hiervoor mtx. Vorig jaar april is hij gestopt met de mtx en drie maanden later ben ik gestopt met de pil. Hij heeft een tijdje zonder medicijnen gedaan, maar uiteindelijk ging dat niet meer. Nu slikt hij elke dag prednisolon en paracetamol om de pijn tegen te gaan. In januari zijn we bij de gynaecoloog beland om te kijken of we het zwanger worden kunnen versnellen. Inmiddels heeft hij een zaadonderzoek gehad en ben ik zelf al helemaal binnenstebuiten gekeerd. Twee weken geleden hebben we de intake gehad voor ivf. Volgende week weer een zaadonderzoek en dan kunnen we waarschijnlijk volgende maand starten. Dat is nog even afwachten. Mijn vriend moet inmiddels ook 2 keer per week naar de fysio. Dat gaat op zich wel goed. We hebben afgelopen week nog gehoord dat viscapsules van bional nog wel eens goed kunnen werker bij reuma. Dat slikt hij nu sinds een aantal dagen, maar we kunnen nog niet zeggen of dit werkt. Het is allemaal wel erg zwaar voor hem en ik heb er ontzettend veel bewondering voor hoe hij het allemaal verdraagt hoor. We willen dit heel graag en helaas is er voor hem niet echt een ander medicijn wat goed aanslaat.

Groetjes Miepje

14. miepje1

miepje1 Bekend lid

Oct 31, 2007
    970
    0
    0
    Oh ja, en uit het eerste zaadonderzoek bleek dat mijn vriend superzaad had :D terwijl hij toch al een tijdje mtx slikte. Hier zou ik me dus nog niet teveel zorgen om maken hoor.

15. nirak

nirak Actief lid

May 19, 2008
    209
    0
    0
    Friesland
    hé super zo'n reactie! zwaar voor je vriend hoor :S ik weet wat een stress en een pijn het geeft.. succes! hoop dat jullie snel zwanger zijn

16. miepje1

miepje1 Bekend lid

Oct 31, 2007
    970
    0
    0
    Geef de hoop niet op hoor. Het kan een heel traject worden, maar probeer dit samen te doorstaan. Steun elkaar en, heel belangrijk, praat erover. Wij hebben het soms erg moeilijk, maar onze liefde voor elkaar is er tot nu toe alleen maar beter van geworden. En we blijven positief en zijn ervan overtuigd dat het geluk van het hebben van een kindje ook voor ons is weggelegd. Ik wens jullie ook heel veel succes met zwanger worden.

17. happybest

happybest Bekend lid

Feb 18, 2008
    950
    0
    0
    Niet werkzame fysiotherapeut
    Friesland
    Hi,

Inderdaad Miepje je hebt helemaal gelijk. Als je het maar samen doet en er goed over praat. Je komt er sterker uit!
    Ik heb zelf ook een vorm van reuma en slikte ook MTX. In 2004 ben ik zo ziek geweest dat ik de max dosering die een volwassen mens mag slikken, slikte. Maar omdat dat niet hielp kreeg ik Enbrell erbij als combinatie medicatie. Omdat wij ook een kinderwens hebben, ben ik vorig jaar gestopt (afgebouwd) met MTX. Je mocht hier namelijk in geen geval zwanger bij worden i.v.m afwijkingen kind, bbzw enz.. Nu ben ik in oktober gestopt met de Enbrell en helaas veel pijn en ontstekingen steken de kop weer op. Nu slik ik paracetamol met codeïne en diclofenac. Alles behalve ideaal (liefst slik ik helemaal niets), maar ja het vliegt er niet in om het zo maar te zeggen.
    Mijn man sleept mij erdoor heen, maar wachten duurt zo lang :( .

Ik duim voor iedereen! Veel succes allemaal.

Share This Page