Al een paar weken heb ik de pro's en contra's tegen elkaar afgewogen, maar nog steeds geen beslissing kunnen nemen. Ik vind mijn huidige werk erg leuk. Het is veelzijdig, spreekt mijn talenten aan en ik heb enorm veel vrijheid. Ik werk 32 uur, maar als er iets is met de kinderen kan ik altijd thuiswerken. Mijn werktijden zijn van 7 tot 15.30 uur of van 10 tot 18 uur. Als ik tot 18 uur werk, kan ik rond 16 uur al naar huis vertrekken om de kinderen op te halen, e.d. Maar nu willen ze deze afdeling waarschijnlijk afschaffen. We zijn een klein team en het aantal mensen voor wie we werken, is niet groot genoeg. Ik wil graag zelf wat inspraak hebben in waar we dan terechtkomen. Dus voor de mededeling valt, wil ik graag al met mijn baas gesproken hebben over welke functie ik dan zou kunnen invullen. Heel proactief, zeg maar. Maar als ik dat doe, zal ik niet meer de vrijheid hebben die ik nu heb. Ik zal vaker op kantoor moeten werken en waarschijnlijk ook tot 22 uur. Ik heb dit in het verleden ook gedaan en dat was toch een heel gepuzzel. Ik weet dus niet goed wat te doen...
Dat ligt er een beetje aan wat het alternatief is denk ik. Heb je die vrijheid/uitdaging/veelzijdigheid/etc. wel weer als je een andere baan gaat zoeken?
Als ik jou was, zou ik voorzichtig zijn met conclusies trekken als 'ik heb dan niet meer die vrijheid van nu'. Ga eerst met je baas praten wat betreft een andere positie binnen het bedrijf, en bekijk of je die flexibiliteit ook in de nieuwe functie in kan bouwen. 'Nee' heb je, 'ja' kun je krijgen.
Ik zou eerst het gesprek eens aan gaan. Als je niet weet wat de bedoeling is en welke functies er vrij zijn weet je toch sowieso niet hoe je toekomst er uit ziet?
Er zijn voor mij een aantal alternatieven (werk in de media). Maar alle hebben niet die vrijheid van nu. Dat is iets dat die jobs vereisen. Je moet dus vaker op kantoor zijn en ook regelmatig avondshifts doen, etc.. Ik ga kijken of ik morgen mijn baas kan aanspreken. En dan gewoon open het gesprek in.
Dat is de grote vraag. Gaan ze het helemaal afschaffen of op een soort 'minimale dienstverlening' overgaan? Wat ik heb begrepen, is er een kans van 60/40, waarop 60 staat voor afschaffen.
Nee dat denk ik niet. En ik zie het ook niet zitten om voor mezelf te binnen eerlijk gezegd. Ik heb nu een vast contract en dat is me ook wat waard..
Eigenlijk is het een heel logisch voorstel, alleen denk ik niet dat ze zo werken. Ik zal de optie anders ook bespreken morgen.
Het is sowieso de vraag wat ze met jullie willen..... Komt er een uittredingsregeling of hebben ze al bedacht waar jullie kwaliteiten ingezet kunnen worden? Op het moment dat er al een functie voorstel ligt en het past niet bij jouw leven op dit moment, kan je altijd nog kiezen om op een goede manier uit elkaar te gaan. (lees aantal maanden salaris mee en op zoek naar iets anders). Ik zou ook even afwachten hoe ze het zelf zien.
Er komt zover ik weet geen uittredingsregeling. Een collega die een andere collega verving ivm zwangerschap heeft al iets anders aangeboden gekregen voor als zij weer terugkomt. Ze gaan er dus van uit dat zij ook terugkomt in haar eigen functie. Ik zou alleen wel een beetje inspraak willen in waar ik terechtkom en hoe.
Als een bedrijf een afdeling afschaft, dan moeten ze daar in principe een plan voor hebben waar de ondernemingsraad ook advies over geeft. In dat plan staat dan ook hoe het gaat werken met wat ze met de mensen gaan doen. Is zoiets er nog niet?
Nog niets over gehoord... maar dat de kans 60/40 is, is wel duidelijk. Misschien is het plan al uitgetekend en wachten ze op de finale beslissing?
Heb je al om je heen gekeken voor evt een andere baan? Is er een andere baan die je wel de vrijheid kan geven? Ik zou gewoon met je baas gaan praten wat de mogelijkheden zijn. Wat hun plannen zijn met jullie afdeling.
Nog niet echt. Ik ben supertevreden over mijn werkgever en wil dat niet zomaar opgeven. Jullie reacties geven me het inzicht dat een gesprek met mijn baas nodig is. Dat ga ik dus ook doen.
Dat kan ik me goed indenken als ik je op zo lees. Hopelijk ziet het er gewoon goed uit voor jullie. Idd het gesprek zou ik zeker aangaan. Dan weet je waar je aan toe bent. Succes!
zou proberen om eerst meer duidelijkheid te krijgen over wat er nu precies gaat gebeuren en hoe? want nu tast je eigenlijk ook maar wat in het donker. als jij nu bepaalde voorwaarden hebt afgesproken en ze kunnen je er niet zomaar uitzetten dan zou ik zeker wel proberen om die voorwaarden mee te nemen naar een andere werkplek als het inderdaad zover komt. wellicht kan dat ook gewoon en is dat geen enkel probleem