Oma en opa maken zich ervan af wbt verjaardagen kleinkinderen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Luun, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Wat vinden jullie? Mijn ouders kopen nooit zelf een kadootje, niet voor mij of mijn man, maar ook niet voor hun kleinkinderen. Ik moet voor hun een kado verzinnen, vervolgens gaan kopen (met 3 ukkies in het kielzog), inpakken en namens hun geven op de verjaardag. We wonen ver weg, dus langs komen gaat voor mijn ouders niet. Maar zelf iets kopen en opsturen doen ze dus niet.
    Ze sturen wel een kaartje, maar dat ondertekenen ze alleen met 'opa en oma'. Geen 'van harte gefeliciteerd' of 'heb een leuke dag' of zoiets, niks. Ik vind het niet leuk naar mijn kinderen, mijn ouders maken zich er makkelijk vanaf en ze zadelen mij op met extra taken, terwijl zij alle tijd van de wereld hebben (ze zijn gepensioneerd) en ik dus 3 ukkies naar een winkel mag slepen. Het moge duidelijk zijn hoe ik erover denk :D, maar wat denken jullie? Overdrijf ik? Of is het wel ok om de ouders een kadootje te laten kopen namens de grootouders?

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ligt eraan denk ik. ;) Bij mijn schoonouders altijd hetzelfde scenario, maar ik moet zeggen dat ze beiden slecht ter been zijn. Als jouw ouders verder in goede gezondheid verkeren en zich normaal kunnen voortbewegen vind ik het ook onbegrijpelijk ja. Zijn ze altijd zo kil en afstandelijk geweest? Ook naar jou toe vroeger als kind?

3. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Mijn ouders maken zich er ook wel makkelijk vanaf. Ze zeggen altijd, als je niks weet dan geef ik je het geld wel, dan ga je maar zelf kijken. Ik denk dan, is het zo moelijk om iets leuks te kopen bij een speelgoedwinkel. Nu vraagt onze oudste een armband en zelfs dat durft ze niet zonder dat ik het gezien heb, want het zou maar eens niet leuk zijn. Denk dat onze meid allang blij is met een armband.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn ouders vragen me altijd een kadotje uit te zoeken. meestal doe ik dit gewoon online voor het bedrag dat hun mijn gegeven hebben. als het bijv bij de kruidvat ofzo gezien is dan vraga ik het hun te halen als het mijn niet lukt en dan komt het allemaal alsnog goed.

ik weet zo zeker dat ze een kado heeft wat ze echt graag willen dus vind het wel fijn. misschien als de kids ouder zijn dat ze het allemala snappen. hier is het trouwens wel zo dat opa en oma komen en het kadotje geven.

5. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Wij hebben de 'afspraak' met mn ouders dat wij het cadeau kopen, en dat zij het geld (een vast bedrag per kind) overstorten naar ons. Hierdoor kopen we altijd een wat groter cadeau, zoals bijv. dit jaar hebben we een glijbaan voor de twee jongsten gekocht. Mn ouders komen wel altijd op de verjaardagen, maar omdat ze ruim 110 km van ons af wonen en mn moeder hartpatient is en niet veel drukte om zich heen kan hebben blijven ze altijd maar een uurtje. Maar bij ons werkt dit heel goed, en de kinderen hebben hier ook geen probleem mee.

6. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Ik denk dat het je ook gaat om het kaartje.. Dat ze gewoon niet hartelijk zijn.
    Dat is wel heel jammer! Misschien kun je dat eens met ze bespreken? Zo zeggen van; als ze later deze kaartjes terug zien in hun album dan is dat niet echt leuk voor ze..

Ik snap je wel!

7. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Wat herkenbaar! :(

8. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    lijkt me erg vervelend. Maar is het niet een idee om gewoon geen kado te geven? Ik bedoel, kids hebben dat vaak niet eens door (ligt natuurlijk aan de leeftijd) en ik zou het zelf gewoonweg niet pikken om met 3 kids naar de winkel te gaan om een kado te kopen.
    Komt idd op mijn over alsof je ouders het allemaal teveel moeite vinden en ik vind het zelf niet gaan om het kado, maar om de moeite die iemand ervoor doet.
    Als het teveel moeite is voor je ouders om een kado te kopen/op te sturen, dan zou ik er klaar mee zijn en dat ook gewoon tegen de kids zeggen, hoe sneu ook.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Beetje dubbel.

Aan de ene kant is het ook wel makkelijk om gewoon zelf een cadeau te kopen. Je weet precies wat je leuk vindt et cetera.. Opsturen is ook best wel wat een gedoe.

Maar iets attenter wat betreft het kaartje kan wel.

Vroeger deed mijn opa het ook altijd zo. Mijn moeder kreeg geld en mocht iets leuks voor ons uitzoeken. We kregen darom altijd iets moois wat we precies wilden hebben.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Iets attenter qua kaart mag wel maar ik denk at de band zoiezo verstoort is omdat jullie zo ver weg wonen?

Mijn ouders zouden mij dat ook niet in dank afnemen :p maar goed dat is iets persoonlijks.

Ten tweede hebben ze bij jullie leuker en nieuwer speelgoed in de US dus alles wat hun zou kopen zou "oud" zijn

Ik begrijp je gevoel wel want het is niet leuk maar goed misschien is de keuze dat jullie ver weg zijn gaan wonen gewoon niet goed gevallen en hebben ze zoiets van als jij ver weg gaat wonen ga ik niet alles opsturen ofzo..(ik noem maar iets, want duidelijk is er iets mis in de relatie)

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Maar moeten de kleinkinderen daar dan de dupe van worden, als het zo is dat ze er problemen mee hebben dat ze zo ver weg zijn gaan wonen?
    2e argument is m.i. onzin, ik vond alles leuk als kind, wat ik ook kreeg.
    Ik vind het op zn minst dat de kaarten wat uitgebreider geschreven moeten worden, maar misschien zijn ze zich hier niet van bewust dat dit belangrijk is? Hebben jullie het hier over gehad met je ouders?

Hier hebben we het probleem gelukkig niet, ja met mijn opa en oma, maar die zijn 85 en een pak melk halen is voor hen al een uitdaging, dus ik ga er dan ook niet vanuit dat zij allerlei kadootjes gaan regelen.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik zeg niet dat het zo ook werkelijk is maar misschien denken hun zo en het is ook werkelijk zo dat we hier in NL de verouderde versies uit Amerika meestal krijgen en in Amerika is ook veel meer te krijgen (heb jarenlang een bepaald type speelgoed gespaard en moest soms een jaar wachten tot het uit was in NL )

Ik denk eerder dat het een probleem is "relatiegewijs" de afstand is te groot voor hun misschien, ik zeg nergens dat dat goed is maar zou wel veel verklaren dan.

EN ja de ouders hebben ook de keuze gemaakt om hun kinderen geen band met opa en oma te laten opbouwen dus die waren zoiezo al de dupe denk ik dan, is niets ergs met die keuze maar moet je wel mee leven niet iedereen kan daar tegen (als opa en oma zijnde) je ziet heel veel met kinderen die in het buitenland wonen dat het verwatert lijkt mij logisch...

13. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Nou je hebt ook typische nl dingen die opgestuurd kan worden
    Is het geen speelgoed dan wel snoepgoed welk kind is daar niet blij mee

toen ik als kind in australie woonde stuurde mijn oma me moeder zelfs sinterklaas dingen op zodat wij ook sinterklaas konder vieren
    Ook nam mijn familie nl tekenfilms op en die werden opgestuurd
    Dus ook is dat leuk een dvd in het NL
    Het is dus onzin dat alles in Amerika beter is en opa en oma kunnen dus echt wel wat meer doen.

Ik denk dat ik elke week een pakketje zou krijgen met allerlei kleine dingen erin voor me meisje

14. pacific

pacific Actief lid

22 mei 2007
    374
    0
    0
    Almere
    Hier moeten we ook de kado's voor opa kopen. Mijn moeder deed het vroeger altijd en die is overleden. Mijn vader vindt winkelen vreselijk en is volgens mij bang dat hij niet het juiste koopt.
    We hebben ons er maar bij neergelegd. Hij komt wel altijd langs of belt en hij is dol op de kleinkinderen.

15. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn ouders doen het altijd zelf! Doen er ook echt moeite voor enzo en de cadeautjes die Yara krijgt weet ik niet eens wat het is! Vaak verzinnen ze het ook nog eens zelf!

Ik vind dat hartstikke leuk! Ik ben zo zelf ook! en ik vind dat echt veel waard dat iemand echt moeite voor je doet!

Kijk mijn oma bijvoorbeeld kan de deur niet meer uit en heeft alzheimer... maar iemand die goed ter been is kan mooi zelf op zoek gaan vind ik!!!

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Heb je het hier wel eens met ze over gehad? Misschien is het een kwestie van onwetendheid en/of onkunde. Voor ons is het heel makkelijk iets online te bestellen, hoe zijn hun met computers?
    Kreeg jij vroeger wel meer tekst op je verjaardagskaart?
    Misschien zijn ze zo gewoon maar valt het je nu meer op of misschien is het de afstand die dit teweeg heeft gebracht?

Ik praat het niet goed hoor maar ik vind dat er zo vaak heel gemakkelijk wordt afgegeven op de ouders/schoonouders. Nou zijn mijn ouders ook al in de 70 en hebben hun mankementen en sores dus zie het daarom misschien ook vaak anders...voorzichtiger ;)

Lees nu ook dat het heel veel zo gaat, wat betreft cadeautjes.
    M'n schoonouders laten de cadeautjes bij één stel overigens ook aan hunzelf over, die zijn of niet tevreden of willen iets groters kopen.

Misschien eens een balletje opgooien en je er anders bij neerleggen.

17. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Tja lastig en moeilijk..

Maar wat is er nou leuker voor een kindje als een pakketje met cadeautjes van ver weg!!
    het is maar voor drie keer in het jaar, wat is de moeite nou zul je zeggen..
    Snap wel dat sommige grootouders niet zo'n goed idee hebben qua speelgoed, maar daar zou je dan een keer over op en neer kunnen mailen toch?

18. tulip

tulip Niet meer actief

Ik snap je wel, ik vind het ook erg leuk dat onze ouders moeite doen om zelf het cadeautje uit te zoeken. Soms vragen ze natuurlijk wel om tips om zeker te weten dat ze iets geven wat ze graag wil hebben.

Daarbij vind ik idd dat ze best een kaartje ofzo kunnen sturen. Ik zou het ook eens zeggen of vragen aan ze, wat het probleem precies is.

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik vind het eerlijk gezegd een beetje zeurderig overkomen. als ze niks hadden gekocht of laten kopen dan was het ook niet goed geweest. als ze geen kaartje hadden gestuurd was het ook niet goed.
    ik zou het niet erg vinden, ga ik toch lekker met mn kids een kadoootje kopen. ik zou hem/haar dan zelf laten kiezen,het is immers zijn/haar verjaardagsgeld.

20. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Zoals ik het lees, denk ik dat je ouders geen idee hebben dat je je zo voelt. Ik vind het nogal wat om te zeggen dat er een probleem is in de relatie trouwens dat kunnen wij toch niet echt beoordelen.

Ik zou zeggen, praat er eens over, of als je daar tegenop ziet, hint op andere manieren. Laat je oudste een briefje "schrijven" naar opa en oma, misschien schrijven ze dan terug? Of laat weten dat je het voor de verjaardag van een van je kindjes zo leuk zou vinden als ze een typisch Nederlands [vul maar in] zouden krijgen en of je ouders dat zouden willen opsturen.

Misschien dat ze dat zelf ook dan wel leuk vinden om te doen en wellicht hebben ze geen idee hoe leuk jij dat zou vinden. :)

Deel Deze Pagina