wie nog meer maag/darmonderzoek en wat was de reden daarvoor en wat was de uitslag?

Discussion in 'De lounge' started by Mamzie, Jul 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,

Over een paar weken moet ik een maag/darmonderzoek ondergaan.

Reden van het onderzoek is dat ik al maanden bloed en slijm bij de ontlasting heb en soms zelfs zwarte ontlasting heb.
    Daarbij ben ik ook zomaar afgevallen ( zeker 7 kilo ) en heb ik verminderde eetlust en sinds een weekje ook met veel braken.

Ik weet dat het bij mensen wisselend is hoe ze de onderzoek ondervinden.. Dus mijn vraag is meer gericht op : wat was de reden van het onderzoek, en wat was uiteindelijk de uitslag?

Ook mijn galblaas moet er trouwens uit. Niet dat ik veel galstenen heb maar wel heel veel poliepen. Heb wel veel koliekpijn ( heb net 2 dagen bij de eerste hulp geweest vanwege de koliekpijnen en het vele braken en koorts.
    Ze hebben echo van de galblaas gemaakt maar het is niet ontstoken. Wel zijn mijn ontstekingswaardes verhoogd in het bloed.
    ook mijn hartslag is te hoog.
    Toch ben ik weer naar huis gestuurd met als reden : het zal wel van maag/darmen afkomstig zijn dus wacht het onderzoek maar af.
    Gelukkig wel medicijnen tegen het braken gekregen.
    Als de pijn erger word dan zouden ze proberen het onderzoek te vervroegen. Maar dat probeerde de huisarts ook al begin deze week toen ik begon met braken en koorts kreeg maar het kon absoluut niet vervroegd worden :(

Op dit moment kijk ik zelfs uit naar het maag/darmonderzoek. Dan weet ik ( hopelijk ) waar al mijn klachten vandaan komen.

Groetjes Mamzie

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb het onderzoek begin dit jaar gehad en ik heb het zelf aangevraagd om de ziekte van Crohn uit te sluiten. Mijn moeder had die ziekte en die is 2 jaar geleden overleden aan alvleesklierstaartkanker (achteraf is het volgens de artsen meer aannemelijk dat de kanker begonnen is in de darmen). Mijn zus heeft ook de ziekte van Crohn en die heeft nu ook darmkanker. Vandaar dat ik bij mezelf daarop wilde laten onderzoeken. Ik heb het gelukkig niet en blijk gewoon een spastische darm te hebben.

Veel succes met jouw onderzoek en de uitslag.

3. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Coloscopie? De uitslag bij mij was Colitis Ulcerosa.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik word om het jaar (dus elke twee jaar) onderzocht ivm reuma. Uitslag? Geirriteerde en licht beschadigde darmen waarschijnlijk door ontstekingen met voorbijgaande aard.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,286
    6,809
    113
    Wat duurt dat lang voordat je terecht kunt zeg!

Verder zelf geen ervaring. Ik wil je sterkte en beterschap wensen

6. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Mijn man heeft collitis ulcerosa en krijgt deze onderzoeken jaarlijks. Hij heeft een aantal maanden in het ziekenhuis gelegen afgelopen jaar en toen heeft hij bijna wekelijks een colon of gastroscopie gehad. Hij vindt de colonscopie altijd al erg meevallen. Ook de gastroscopie viel mee, want dat duurt echt maar heel kort.

Ik hoop voor je dat je snel een antwoord hebt, heel akelig als je ziek bent zonder te weten hoe of wat

7. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Wat idioot dat je zo lang moet wachten als je zo ziek bent. Misschien een tip om even contact met je zorgverzekering op te nemen. De meeste verzekeringen doen aan zorgbemiddeling en dan kijken ze of er een ander ziekenhuis of privekliniek is waar je eerder terecht kan. Mijn moeder heeft pas een gastroscopie gehad en in het ziekenhuis was er een aardige wachttijd maar in een diagnostisch centrum waar ze ook die onderzoeken deden kon ze dezelfde week nog terecht.
    Sterkte!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,286
    6,809
    113
    Mijn broertje kon dezelfde dag terecht voor een maagonderzoek. Ochtend bij de dokter en middag voor het onderzoek.

Zal wel toevallig iemand zijn uitgevallen. geen idee. Terwijl hij zich trouwens helemaal niet echt ziek voelde. Tenminste, wat last van zijn maag. Maar niet urgent.

9. Cupido

Cupido Fanatiek lid

Jun 19, 2011
    2,205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na meer dan een jaar klachten over afvallen, fistels en slechte ontlastingen werd mijn man vorig jaar ontzettend ziek.

Zijn huisarts nam zijn pijn en klachten weer niet serieus en stuurde hem zelfs op de hap weer naar huis met een laxeermiddel. Toen we eindelijk bij een goede arts terecht kwamen op de hap werd hij dus met spoed opgenomen. Hij bleek een ontsteking en een abces te hebben in zijn darmen, die op klappen stond. Ziekte van Crohn was de uitslag. Kan er weer verdrietig om worden. We kregen toen te horen dat we echt net op tijd waren.

10. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Mijn man heeft aantal jaar terug een darmonderzoek gehad omdat hij ook altijd bloed heeft bij de ontlasting, maar er is niets uitgekomen.

Mijn oom heeft vorige week een darmonderzoek gehad en er bleken veel poliepen te zitten en een kwaadaardige tumor.

11. Altijd maagpijn en misselijk, en krijg bobbels in mijn darm soms dan doet het zo'n zeer.. ook veel diarree en buikpijn.

Is uiteindelijk niets gevonden gelukkig. Heb van tijd tot tijd nog last, maar blijkt ook door stress en hormonen te komen.

Ik werd trouwens naar een diagnostisch centrum doorgestuurd omdat het te lang zou duren via het ziekenhuis! Een paar weken wachten is echt killing in jouw situatie! Ik begrijp echt niet waarom je zo lang moet wachten - kan je zelf ook niet een diagnostisch centrum redelijk in de buurt vinden en vragen wanneer je terecht zou kunnen?

Veel sterkte en succes iig!

12. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Ik heb heel vaak verschillende darmonderzoeken gehad. De uitslag was na de 1e al duidelijk, de ziekte van crohn. Ik ben jaren lang ziek geweest, heb vele onderzoeken,medicijnen en operaties gehad.
    Na ruim 3 jaar ellende is er in 2003 besloten dat mijn dikke darm, endeldarm en anus verwijderd zou worden. Ik heb nu dan ook een eindstandige ileostoma. Voor veel mensen een grote schrik maar voor mij was en is het een opluchting.
    Mijn leven is 100% verbeterd, alleen de ziekte kom je nooit van af. Ik word dan ook aankomende maandag geopereerd aan mijn buik om littekens in en op mijn buik te verwijderen, ook wordt de stoma weer goed geplaatst.

De onderzoeken worden echt heel vaak uitgevoerd, vandaar de lange wachttijden. Het enige wat je kan proberen is via de ehbo binnen te komen, dan zal je opgenomen worden maar kunnen ze het onderzoek gelijk doen. (dit doen ze zo niet overal maar je kan het proberen).
    Heel veel sterkte, ik weet hoe je je voelt. Als je vragen heb mag je ze altijd stellen, ik ben een open boek wat dat betreft.

13. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Sorry ik bedoel niet aankomende maandag maar volgende week, 1 augustus.

14. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik heb zelf jaren geleden een colonscopie gehad omdat ik veel kramp had in mn buikstreek.
    Bleek een toffeevormige draaiing in mijn darmen te zitten.
    Kunnen ze niks aan doen maar ik kan er mee leven, heb al heel lang geen aanvallen meer gehad van de pijn. *door de aanvallen dachten ze dat ik een acute blindedarm onsteking had of zelfs een gesprongen blinde darm*

M'n man moet 17 augustus voor een gastroduodenscopie omdat zijn maag soms zo opzwelt dat je van buiten gewoon een bult ziet zitten en de pijn is niet meer te verdragen, kruipt over de vloer van de pijn tijdens zo'n aanval.
    Als ik hem dan onder de douche zet gaat het gelukkig na 10 minuutjes wel weer.
    Wat daar uit gaat komen weet ik dus nog niet. Enige wat ik weet is dat de maagbeschermers en pijnstillers er doorheen vliegen.

Succes met je onderzoek!!

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

In mijn omgeving zeiden er wel meer waarom ik geen contact opnam met het ziekenfonds voor misschien ergens anders. Maar zou niet weten waar ergens anders ik hier in de buurt terecht kan.
    De andere 2 ziekenhuizen komen echt niet goed uit de bus kwa deze onderzoeken. En het UMC Groningen hebben nog langere wachttijden dan hier in Winschoten.

Ik ben bij de eerste hulp geweest maar daar kunnen ze niet meteen dat onderzoek doen ja. Aangezien ik voor de darmonderzoek de dag ervoor al moet laxeren en voor de maagonderzoek nuchter moet zijn.

Ik vind nog steeds dat ik maar belabberd geholpen word. Maar goed, wat doe je eraan he. Hun zeggen dat ze alle testen hebben gedaan die ze kunnen doen ( niet waar want ze kunnen ook een MRI doen. Of zelfs misschien een kijkoperatie ofzo.

Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld een alvleesklierontsteking veroorzaakt door galstenen ook niet altijd te zien is in het bloed
    En de alvleesklier hebben ze niet gecheckt op de echo.

Ondertussen heb ik dan wel een antibraakmiddel gekregen maar dat neemt de oorzaak niet weg natuurlijk. En de symptomen ook niet helemaal. Heb nog steeds koorts en een te hoge hartslag ( 100 in rust ) en als ik de antibraakmiddel niet inneem spuug ik nog steeds. Met die middel ben ik ook nog misselijk.

De pijn voel ik dwars door de pijnstillers heen ( tramadol 200 mg, diclofenac 100 mg en paracetamol met codeïne. )
    Toch geen slappe medicatie zou je zeggen....

Ben echt heel benieuwd wat eruit gaat komen uit de maag/darmonderzoek. En hopen dat ze er wat aan kunnen doen!

16. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik weet niet of het handig is om zulke dingen te vragen meid.
    je wordt er vrees ik niet vrolijker van. ik vind eht ook wel appart dat ej zolang moet wachten.

maar goed je vraag dus, mijn oma heeft zo'n onderzoek gehad oom omdat er al maanden bloed in haar ontlasting zat. de uitslag terminale darmkanker. ze wilde niet behandeld worden ( 93 jaar en had alles gedaan wat ze wilde doen in haar leven zei ze) en 2 weken later stierf ze.

ik hoop voor je dat ze iets kunnen vinden wat goed te behandelen is en dat je je snel wat beter gaat voelen daarna.

beterschap!

17. 0611inge

0611inge Actief lid

Feb 9, 2011
    188
    0
    0
    Ik heb een jaar of 10 geleden en 3 jaar geleden de onderzoeken gehad en beide keren kwam er niets raars uit. totdat ze verder gingen kijken ook buiten de darmen en bleek ik dus een zeldzaam iets te hebben namelijk het truncus coeliacus compressie syndroom. Dit houdt in het kort in: er zit een "bandje" om je slagader die naar o.a. de darmen gaat en die knelde bij mij dus de slagader af waardoor de doorbloeding niet goed was. Ik heb het geluk gehad dat ik in Enschede in het zh was, want dat was toen (nu denk 3 a 4 jaar gelee) het enige zh in heel nl die hier veel van wist en de operatie uitvoerde. De operatie heeft bij mij voor een deel geholpen, maar de slagader is nog steeds niet geheel open en zou eigenlijk een stent geplaatst moeten worden, maar aangezien mijn middenrif deze ook weer gedeeltelijk dicht zou drukken heeft dat weinig nut. Ben in ieder geval wel zo ver dat het qua pijnen niet meer zo extreem is als het was en het zo goed te doen is.
    Sterkte ermee in ieder geval.

18. Baylee

Baylee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,417
    0
    36
    Ik moest eigenlijk 3 jaar geleden voor een darmonderzoek maar ben zoo bang dat ik nog niet geweest ben maar moet echt binnekort gaan.
    Reden ter preventie voor darmkanker (opa en zijn zus overleden eraan en 2 jaar geleden heeft me vader ook darmkanker gehad dus bij mij zit het aan beide kanten van mijn ouders)

19. kikker2

kikker2 Bekend lid

Jun 8, 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Zou het je slokdarm (door zuurbranden die wondjes in je slokdarm veroorzaakt?)niet kunnen zijn?Daar kun je ook misselijk van zijn, geen eetlust van hebben, koorts door de ontstoken slokdarm?

20. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    De pijnmedicatie die je gebruikt kunnen ook misselijkheid veroorzaken. Het staat er om bekend. Ik slik tramadol 50 mg en wordt er wel eens misselijk van. Tramadol 200 mg is echt heftig, plus dan de diclofenac 100 mg dat is echt zwaar voor je maag. Normaal gesproken hoor je er een maagbeschermer bij te krijgen.

Share This Page