Hoi allemaal! Wegens privéomstandigheden heeft mijn werkgever aangeboden om mijn contract voor bepaalde tijd met wederzijdse toestemming te beëindigen. Mijn contract zou lopen tot juni 2018 en is dus beëindigd per 1 december 2017. Volgens mijn werkgever had ik op deze manier ook recht op een WW uitkering. Onlangs heb ik een WW uitkering aangevraagd. Echter is mijn aanvraag afgewezen met de volgende reden: "U kunt tot en met 12 juni 2018 geen WW-uitkering krijgen. U had namelijk een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot en met 12 juni 2018. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag niet tussentijds beëindigd worden. Dat mag alleen als dit in de arbeidsovereenkomst of cao staat. In uw arbeidsovereenkomst hebben wij geen voorwaarde/regeling gezien waarin staat dat er tussentijds opgezegd kan worden. In de cao Verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg staat onder artikel 2.3: in geval van opzegging (of tussentijdse opzegging als dit in je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is opgenomen) gelden de wettelijke opzegtermijnen. " Ook wezen zij me nog op art. 7.66. Puntje bij paaltje is dus dat ik geen baan heb en geen recht op WW. Dus deze maand helemaal geen inkomsten! Wat betekent dit precies? Heb ik recht op een vergoeding van mijn werkgever? Alvast hartelijk bedankt!
Het is al beëindigd met wederzijds goedkeuren dus je (ex)baas heeft hier denk ik geen verantwoordelijkheid meer voor. Zou het uwv gewoon eens bellen dat jullie met wederzijds goedkeuren dit contract voortijdig beëindigd hebben.
Je werkgever heeft je niet goed geïnformeerd. Ja, je krijgt inderdaad WW, maar pas na de datum waarop je contract sowieso zou aflopen. Dat detail heeft hij dus verzwegen, begrijp ik? Zie deze link:https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ontslag-met-wederzijds-goedvinden/krijg-ik-ww-na-mijn-ontslag-met-wederzijds-goedvinden Ik citeer dit stukje: Als u een contract voor bepaalde tijd heeft Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Dan heeft u pas recht op WW op het moment dat dit contract oorspronkelijk zou aflopen. Maar staat in dit contract of in de cao dat het contract tussentijds beëindigd mag worden? Dan heeft u recht op WW als de opzegtermijn voorbij is. Meestal krijg je een vergoeding als je akkoord gaat met deze vorm van ontslag. Niet over gehad?
PS volgens mij heb je geen recht op een vergoeding van je werkgever, dat had je zelf moeten bedingen. Je hebt nu ingestemd met dit afscheid zonder hiervoor een tegemoetkoming te vragen.
Heb je niet bij rechtsbijstand geïnformeerd voor je ging tekenen ? Je hebt inderdaad geen recht op Ww uitkering
Dat is balen. Je had eerlijk gezegd je ook wel beter moeten laten informeren. Een werkgever weer dit meestal niet precies. Hij wil natuurlijk zó gunstig mogelijk afscheid van je nemen. Klinkt op zich ook wel logisch. Je hebt een betaalde baan. Lijkt me niet logisch dat je die "gewoon" in kunt wisselen voor een uitkering.
Je hebt alleen recht op WW op het moment dat je niet verwijtbaar werkloos bent. Doordat je hebt ingestemd met je ontslag obv wederzijds goedvinden heb je eigenlijk afstand getekend van de WW.
Je kunt prima Ww krijgen bij een ontslag met wederzijdse goedkeuring. Maar niet als je op dat moment ziek bent. Of wanneer je een contract voor bepaalde tijd hebt wat niet tussentijds opgezegd kan worden. Daarom wordt ook altijd aangeraden om een jurist naar die overeenkomst te laten kijken voor je tekent. Je hebt overigens 14 dagen de tijd om op je beslissing terug te komen maar die zijn denk ik ook al voorbij toch?
Oeh je heb jezelf in een lastige positie gebracht. Wel vervelend dat je (ex)-werkgever je verkeerd heeft ingelicht maar ook niet heel handig dat je dit voor waar heb aangenomen zonder verder onderzoek te doen. Je bent nu verwijtbaar werkloos waardoor je geen recht hebt op ww (bijstand zal trouwens ook erg lastig worden...). Misschien contact opnemen met je (ex)werkgever? In principe is deze jou niks verschuldigd maar wellicht willen ze meedenken?
O en als in de overeenkomst niet verwezen wordt naar het feit dat je 2 weken bedenktijd hebt dan is de bedenktijd 3 weken....
Yep dit klopt allemaal. Je krijgt inderdaad ww maar pas vanaf het moment dat hij van rechtswege afloopt (behalve als je tussentijds een opzegtermijn hebt opgenomen...
Inderdaad zoals de dames beschrijven. Lastig al die regels. Je hebt dus geen recht op ww tot 12 juni 2018 en niet alleen komende maand he! Of lees ik dat verkeerd? Omdat je schrijft geen inkomen deze maand
Oei, je hebt dit niet gecheckt bij de rechtsbijstand oid?? Wat jouw werkgever vertelt klopt wel dat je met wederzijds goedvinden recht hebt op ww, maar alleen als er in het contract staat dat deze tussentijds opgezegd mag worden.
Volgens mij moet je dat meesturen bij de aanvraag van je uitkering. Anders kan iedereen een ww uitkering aanvragen uiteraard