Trouwen, wat moet?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanmimi, 6 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Volgens mij is er pas al een topic over geweest maar kan het zo niet vinden...

Maar wij willen graag trouwen, zonder groot feest. Eigenlijk alleen gemeentehuis met directe familie, dan gewoon thuis koffie drinken, misschien lunchen, afhankelijk van tijd trouwen. En dan die avond met zijn allen uit eten hier in de buurt.
    Maar wat zijn dingen die echt moeten?
    Hoef geen dure trouwjurk, maar een leuk feestelijk wit jurkje. Man wel een net pak, heeft hij nu niet.
    Maar als je denkt aan een notaris ed. Wat " moet" dan?

Wie helpt? Vriend vroeg al of ik wat dingen uit kan zoeken qua kosten....

2. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Ondertrouw en de dag zelf. Je hebt nog keuzes wat betreft een trouwboekje in kosten. En bij ons kwam de trouwambtenaar nog een keer thuis langs om door te spreken hoe we het wilden hebben (Ook alleen met familie gedaan en daarna lekker gaan eten met z'n allen).

3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ondertrouw en het trouwen zelf. Daarbij konden wij ook kiezen wat voor trouwboekje we wouden. En je moet getuigen uitkiezen.

Op de site van de gemeente kun je deze dingen ook vaak wel vinden, dan zie je ook meteen de kosten.

4. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Inderdaad wat hierboven geschreven is. Een notaris heb je alleen nodig als je aanvullende afspraken wil maken. Als je dat niet doet, dan blijft alles wat nu van jou is (bezittingen en schulden) van jou en alles van je vriend blijft van hem. Alles dat jullie samen gedurende het huwelijk opbouwen (aan bezittingen en aan schulden) is gemeenschappelijk. Als je het anders wil, dan moet je dus naar een notaris.

5. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Precies wat appeltje85 zegt sinds januari van dit jaar trouw je standaard op huwelijkse voorwaarde wil je in gemeenschap van goedere trouwen dan moet je dat voor je huwelijksdatum laten vastleggen bij een notaris.

Verder is de ondertrouw belangrijk hier zit ook een limiet aan maar bij veel gemeentes kun je dat tegenwoordig online. Voor de ondertrouw moet je de getuige al vast hebben staan aangezien deze in de ondertrouw al meegenomen worden zodat ze op de huwelijksakte terecht komen.

Maar het allerbelangrijkste is de datum vaststellen ;)

6. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    En daarna:
    - ringen
    - boeket
    - taart
    - catering
    - fotograaf
    - eventueel videograaf
    - visagiste/haarstyliste
    - vervoer

7. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    En wat heeft dat te maken met 'wat moet'? :)

Yellowsun en Piep2016 vinden dit leuk.
  8. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Dit zijn dingen die moeten niet inderdaad maar daar zitten wel enkele dingen bij die de meeste bruidsparen leuk vinden en ik haar alleen op wilde attenderen ;) kan ze zelf bekijken wat ze hierin wel een moet voor haarzelf vind aangezien de meeste dingen ruim op tijd geregeld moeten worden zou ze er wel gebruik van willen maken...

maartje84, Vitamientjuh, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Alle mensen die ik ken die heel klein op gemeentehuis zijn getrouwd hadden van de hele lijst alleen ringen voor elkaar gekocht.
    Vooral dingen als echte bruidstaart (die lang van te voren besteld moet worden), vervoer en fotograaf zijn eigenlijk helemaal niet gebruikelijk als ze na hun ja-woord enkel thuis koffie gaan drinken.

10. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Ik heb het net zo gedaan als jij, heel klein gehouden. Hierboven staat goed beschreven wat 'moet'.

Wel kan ik je zeggen wat ik extra heb gedaan ;). Ik heb een bevriende fotograaf gevraagd om foto's te maken. Hoe klein mijn dag ook was, ik ben zó blij dat ik er wel mooie foto's van heb om op terug te kijken! Verder wilde ik ook in een simpel wit jurkje trouwen, maar ben (geheel onverwacht :rolleyes:) overstag gegaan voor een spotgoedkope trouwjurk op MP.

En mijn laatste tip: doe vooral wat voor jullie goed voelt en niet wat van je verwacht wordt. Wij hebben daardoor een superdag gehad die voor ons perfect was!

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Niks moet, want het is jullie dag.

Alhoewel, tegen elkaar ja zeggen is wel zo fijn.
    En op tijd zijn op het gemeentehuis wordt zeer gewaardeerd.

Voor de rest: wat jullie zelf willen.

Qua kosten:
    Kijk bij verschillende gemeentes op websites wat de kosten zijn voor het trouwen. Daar zit verschil in. En bedenk dat vroeg in de ochtend kan goedkoop lijken, maar als je daarna de hele dag je gasten moet vermaken kan het duurder zijn dan later op de dag te trouwen.

Maak een planning hoe je je dag wilt laten verlopen. Dan kan je ook de kosten gaan schatten.

Emama vindt dit leuk.
  12. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Hahahaha! Nou, ik zou ook na gaan denken over een dresscode voor je gasten! We willen tenslotte wel de juiste foto’s, de eenheid, géén spijkerbroeken, juiste kringen, goede ceremoniemeesters (die tevens uitsmijter zijn en je eruit gooien als je niet met de juiste kleding aan komt kakken) en vooral goed laten merken hoe alles om de bruid draait en hoeveel je al gespaard hebt en hoelang je er al naar uitgekeken hebt waardoor je belachelijke wensen uit moeten komen
    :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:

Nee grapje: móést ‘m er even ingooien. Beetje flauw.
    Denk dat hierboven al genoeg gezegd is.

Piep2016 en nizzie86 vinden dit leuk.
  13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ga kijken in welke gemeente het wat kost om te trouwen. Daar zit soms echt veel verschil in! (Onze eigen gemeente was bijna €300 duurder dan gemeente half uurtje rijden.)

Vaak kun je ook gratis trouwen, maar dan zitten er restricties aan het aantal getuigen etc wat er bij mag zijn (wij zouden bij onze gemeente enkel 1 getuige pp mogen hebben, onze dochter van toen 1,5 jaar mocht er dan niet eens bij zijn.)

Bedenk goed of je wel of geen mooie foto's wilt. Ik heb er spijt van dat we geen fotograaf hebben gehuurd. Mijn zus heeft foto's gemaakt, en er zitten echt wel leuke foto's bij, maar had toch liever een fotograaf gehuurd achteraf.

14. Druifje12

Druifje12 Actief lid

1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Je trouwt niet standaard op huwelijkse voorwaarden nu maar in beperkte gemeenschap van goederen! Het probleem daarbij is een beetje dat je wel een goede administratie moet bijhouden, van jouw privé vermogen, het privé vermogen van je partner en van dr gemeenschap! Ook goed vastleggen wat de situatie is voordat je trouwt. Je zult bij een eventuele scheiding namelijk moeten 'bewijzen' wat privé is en wat gemeenschappelijk. Ook als een van jullie vermogen of schulden heeft blijven die wel binnen jouw prive vermogen, maar moet je dat wel (naar derden, zoals een schuldeiser) kunnen bewijzen. Wil je dat alles apart blijft of wil je een algehele gemeenschap van goederen, kun je beter naar de notaris gaan voor huwelijkse voorwaarden die passen bij jou situatie.

Verder, goed bedenken wie je wel en niet vraagt? Haha ik zou ook graag klein trouwen maar bedenken wie er dan wel en niet mogen komen vind ik zo lastig!

15. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Misschien al lang duidelijk, en heeft niet veel met kosten te maken. Maar je MOET ook getuigen hebben

16. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik lees alweer.... wordt toch weer ingewikkelder :(
    Zal er maar eens goed voor zitten. Kosten op het gemeentehuis leken mij wel mee te vallen, totaal rond de 600 euro. Op maandagochtend 9 uur kun je gratis trouwen maar dan " moet" ik mensen weer de hele dag vermaken en dat was dan weer niet ijn idee....
    Is het raar om zo eens vrijblijvend contact op te nemen met een notaris? Zal trouwens eerst eens van mijn grote vriend Google gebruikmaken....
    Huwelijkse voorwaarden zoals iemand zei denk ik tja... we zijn al 16 jaar samen inmiddels samen het 2e huis gekocht dus de schulden die we hebben zijn toch al van ons samen... maar ik las al dat dat moest tegenwoordig.
    Pak er een kladblok bij voor mijn checklist en kosten.:cool:

17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik denk dat dat echt zo lijkt...

Als je om 9 uur trouwt, ga je erna foto's maken. Eventuele gasten rijden naar een lokatie (bij jullie thuis) en wachten daarop jullie, drinken alvast een eerste bak koffie.
    Dan is er koffie en snijden vd taart en daarna klaar (of eventueel lunch als de foto's uitlopen).

18. Druifje12

Druifje12 Actief lid

1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Je moet geen huwelijkse voorwaarden. Maar als je geen discussies over prive vermogens, opbouw n dergelijke wilt moet je een goede administratie voeren over je beperkte gemeenschap en beide privé vermogens ;)

Volgens mij kun je gewoon eens een notaris bellen en is een eerste gesprek vaak gratis. Inderdaad eens googlen.

Kosten van de gemeente verschillen ook per gemeente. Dus misschien nog waard om eens te zoeken op buurgemeenten en de kosten daar? Je mag tegenwoordig in elke gemeente trouwen volgens mij, maar weet niet of er dan extra kosten of werk bij komen als je een andere gemeente kiest.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij konden via de website gewoon ondertrouw aanvragen, moesten we wat ingevulde formuliertjes opsturen - allemaal heel helder aangegeven. Datum en locatie kiezen - prijzen stonder erbij. Trouwboekje kiezen (luxe of standaard). En vervolgens was het een kwestie van op komen dagen.

20. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Hoezo de hele dag vermaken? Wij trouwen om half 10. Daarna koffie en gebak en lunchen. Daarna gaan wij met zijn 2en weg. Dit weten de gasten ook.

Deel Deze Pagina