Graag advies over kat

Discussie in 'De lounge' gestart door Evanesco, 27 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Hoi meiden.

Nooit gedacht dat ik een topic zou openen over katten.
    Ik die eigenlijk een hekel heeft aan alle soorten huisdieren.

Maar het leven kan raar lopen soms.

13jr geleden hebben mijn ex en ik een kat aangeschaft. Niet bepaald een leuk beest. Schichtig, bijt en krast snel.
    Bij de scheiding heeft mijn ex haar meegenomen (ik blij)

Nu appt hij net dat de kat al lange tijd overal plast. Hij is het zat en als ik haar niet neem gaat ze naar het asiel.
    Dat gaat me ook te ver.

Nu is dus mijn vraag (na eerst een hoop frustratie getyp :oops:) of jullie enig idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen?

Ze plast overal en nergens. Gebruikt daarnaast wel de kattenbak. Maar dus ook op het kleed, bed van dochter. Mauwt veel. Dit is overigens al jaren zo.

Help!
    Ik wil geen kat in huis, maar asiel is ook geen optie.

2. Marchella

Marchella Niet meer actief

Blaasgruis?

Another vindt dit leuk.
  3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.945
    113
    Vrouw
    Even langs de dierenarts? Blaas- en of nierproblemen.

Another vindt dit leuk.
  4. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Tripje dierenarts?
    Blaasontsteking? Blaasstenen/gruis?
    Kan ook door de stress komen.
    En asiel hoeft echt zo slecht nog niet te zijn hoor ;)
    Als het door de stress komt en ze komt bij iemand die alleen is en ze daar alle rust heeft, kan het probleem opgelost zijn bijvoorbeeld.

Another vindt dit leuk.
  5. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Klinkt als een grap, maar een kat kan ook dement worden en kan dan overal en nergens gaan plassen. Blaasontsteking of iets in die trant is ook een rieele optie, hij moet dus echt met de kat even naar de dierenarts!

Als dat het allemaal niet is kan het ook gewoon stres zijn, je ex moet even na gaan of er dingen veranderd zijn. Is het een buiten kat en word hij of zij misschien lastig gevallen door andere katten? Is de kat geschrokken van iets in huis?

Wij hebben een bank plasser gehad, geen haar op mijn hoofd dat ik die kat weg zou doen. Uiteindelijk was het stres gerelateerd en opgelost!

Soms helpt het om de bak van de kattenbak eraf te halen en een extra kattenbak neer te zetten!

Marchella vindt dit leuk.
  6. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Denk ook blaasgruis. Wat een kuststreek van je ex trouwens. Als je een huisdier neemt is dat niet alleen voor de leuke momenten.

Jo79, Novastar, Evi88 en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Evanesco

Het is wel een kat die graag alleen is. Geen kindervriend iig.

Echt stress denk ik niet dat ze heeft. Alleen kan ze niet naar buiten (bij mij straks wel)
    Andere katten kan ze ook niet om zich heen hebben.

8. Evanesco

O nee hoor.
    We hebben haar samen aangeschaft. Hij heeft er nu een aantal jaar voor gezorgd. Nu is het mijn beurt.
    Neem het hem niet kwalijk.

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Nee denk je dat het geen stres is? In de eerste plaats misschien niet maar als je ex de kat weg wilt doen kan ik mij haast niet voorstellen dat de kat geen stres krijgt van je ex. Die zal niet heel vrolijk zeggen "kijk, weer een plasje, super goed dat je deze keer het kleed onder gepist hebt." Boze reacties naar de kat toe nadat het ergens geplast heeft levert ook stres op, helaas.

10. Evanesco

Dat heeft hij al gedaan. Dit gedrag vertoont ze al jaren.

Daar kan ze niet naar buiten. Woont op een flat. Kinderen zijn er alleen in het weekend. De rest van de week heeft ze rust, en dan nog doet ze het.

11. Evanesco

Snap dat je dat zegt

Maar jaren geleden, toen we nog getrouwd waren, deed ze dit eigenlijk ook al. Alleen had ze toen wel een vaste plek in huis. Dat is nu dus niet zo.
    .

Ysabella vindt dit leuk.
  12. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Als jij stres hebt en je hebt het geen wat stres veroorzaakt opgelost, moet je toch ook even "onstressen"? Als ze stres heeft van de kinderen die elk weekend langs komen begrijp ik goed dat plassen niet ophoud en dan kan de kat beter naar een baasje gaan waarbij het rustig is.

13. Evanesco

Dat is waar ja.

Weet eigenlijk ook niet meer of dat ze dat ook deed toen we nog geen kinderen hadden.

Het is wel altijd al een schichtig beest geweest.
    Ze kan soms op je schoot gaan liggen om geaaid te worden en dan ineens bijten en wegrennen.

Kan dat op deze leeftijd nog? Naar een ander huis?
    Als ze bij mij komt is het natuurlijk ook anders, maar mij en de kinderen kent ze.

14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Misschien dat als de kat bij jou meer ruimte heeft ze meer plekjes heeft om zich terug te trekken? En dat de stres misschien daardoor minder word?

Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of een kat met 13 jaar nog makkelijk naar een onbekend nieuw baasje kan. Misschien dat je dat even moet uitzoeken als je denkt dat dat de beste oplossing is. Uiteindelijk moet de kat ook weer wennen aan jou huis, dus ik vraag mij af in hoeverre dat verschilt van elkaar. (Behalve dan dat ze jullie kent)

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Wij hebben een kat gehad die nier problemen had en met de juiste voedingsstoffen is dat opgelost.

Als het stress is zou ik in ieder geval van dat spul kopen waar ze rustig van worden.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Langs de dierenarts inderdaad. Kan van alles zijn. Bij onze kat was/is het diabetes insipidus. Met medicatie en de kattenbak uit de kast (ze leek het opstapje niet meer te kunnen maken) en hem zo ongeveer om de dag verschonen gaat het prima.

Evanesco vindt dit leuk.
  17. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Soms doen ze het ook als de kattebak niet schoon genoeg is naar hun idee

Maar stress blaasontsteking/ stenen dementie nier problemen enz kunnen het ook veroorzaken dus zou dit allemaal eerst uitsluiten

18. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zou ook eerst langs de dierenarts gaan voor een check en urineonderzoek.
    Medisch uitsluiten is met dit soort dingen eigenlijk altijd de eerste stap.

Feliway al geprobeerd?
    Als het stress is kan het hiermee wel verbeteren.

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.248
    28.268
    113
    Hoe vaak verschonen jullie de kattenbak?
    Zijn jullie al naar de dierenarts geweest?

20. Evanesco

Hoe vaak hij de bak verschoont weet ik niet.

Bij de dierenarts is hij niet geweest

Deel Deze Pagina