Onze dochter is ruim een half jaar perfect zindelijk geweest. Vanaf ongeveer haar 3e verjaardag was ze zindelijk en al snel ook 's nachts zonder luier. Een half jaar later begonnen er ineens weer natte broeken te komen. We maakten ons toen nog niet meteen zorgen omdat je wel vaker hoort over een terugval in de zindelijkheid. Verder vertoonde ze ook geen ander gedrag of bijzonderheden dus we hebben het even aangekeken. Toen de natte broeken steeds meer werden zijn we bij de huisarts langs geweest om een blaasontsteking uit te sluiten. Daar gaven ze aan dat er ook niks aan de hand was en dat we het aan moesten kijken. Na een paar weken werd de situatie zo vervelend dat we dagelijks zo'n 10 tot 12 natte broeken hadden en 's nachts keer op keer het gehele bed konden verschonen. Uitstapjes als gezin zaten er niet meer in omdat we dan alleen maar aan het verschonen waren en zelfs een simpel bezoekje aan de supermarkt ging eigenlijk niet meer. We hebben toen hulp gezocht bij een bekkenfysiotherapeut die specifiek gericht was op kinderen met zindelijkheidsproblemen. We hebben daar wisselende adviezen gehad omdat ze eigenlijk ook niet goed wisten wat ze met onze dochter aanmoesten. In eerste instantie dachten ze dat de spier die haar blaas afsluit overspannen was waardoor de niet meer voelde dat ze moest plassen. We kregen oefeningen mee en hanteerden 'na elk glas een plas', maar er kwam geen enkele verbetering. Na diverse andere adviezen is uiteindelijk haar situatie besproken tijdens een bijscholing over zindelijkheidsproblemen om te kijken wat andere deskundigen er van zeggen. Daar kwam voornamelijk uit dat het echt gedrag is, een controle ding (dat herkennen we overigens wel echt in haar gedrag ze heeft een enorme sterke wil). We kregen een nieuw behandelplan waarbij we het volledig haar eigen probleem moesten maken als ze een natte broek heeft. Zelf wassen in een emmer, op het wasrek hangen, zelf schone kleren aan etc. Dit leek te helpen, we gingen van 12 ongelukken per dag naar 25 per week. De week daar op nog maar 9 en daarna 0. Het was zo'n opluchting, dit probleem heeft al bijna 6 maanden echt een stempel op ons gezin gedrukt qua frustraties en alle aandacht die hier naar uit ging. Ook voor haar grote broer was dat lastig we konden vaak bijna de deur niet uit door alle natte broeken en nu ging het dan eindelijk beter. Maar het lijkt of we te vroeg gejuicht hebben... na dat het 1,5 week perfect is gegaan beginnen de natte broeken weer op te stapelen en gaat het weer 3 tot 4 keer per dag mis. De woensdag na de kerstvakantie begint ze met wennen op de basisschool en ik zit echt met mijn handen in het haar hoe we dit nou doorbroken krijgen. Heeft iemand misschien ervaring of tips? Het is verder echt een doodgewoon lief kind. Ze is alleen erg slim en heeft een hele sterke eigen wil. Op andere vlakken loopt ze qua ontwikkeling gewoon prima op schema en er zijn ook geen gebeurtenissen in het gezin o.i.d. die hier een oorzaak van zouden kunnen zijn.
Ik zou nog even je plan volhouden. Soms is terugval een teken van het nieuwe normaal worden. Zijn heeft steeds netjes gedaan door de ongelukjes op te ruimen. Maar eens kijken hoe lang papa en mama dat vol houden zonder het toch over te gaan nemen of er aandacht aan te geven.... het zijn nu ook onrustige dagen zal ik maar zeggen. men school doet soms ook wonderen hoor. In een luier naar school, de enige zijn daarmee.... op school zal het vast goed gaan en thuis mis. Ach ja, ik snap voor jullie hoe vervelend het is. Maar het is echt haar probleem. Zeker als je het medische hebt uitgesloten. Hier een dame van 5,5jaar die vaak een natte onderbroek heeft. Ze heeft gewoon geen zin om te gaan met als gevolg dat ze een beetje plast om de druk er af te houden. Zo is alleen haar onderbroek nat, en zie ik het niet zo snel. De stiekemerd. Geduld en volhouden. Ik leef met je mee.
Dan zegt ze alleen 'weet ik niet' terwijl ze verder aan een stuk door kletst en overal een antwoord op heeft
Bedankt voor je bericht! Vervelend dat het bij jullie ook zo gaat maar fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit probleem. Snap wel wat je zegt met deze drukke dagen, hoop dat het daar inderdaad me te maken heeft. We hopen maar op het beste!
Misschien inderdaad de drukke dagen. Dochter van vrienden kreeg een hele mooie brandweer auto die ze graag wilde hebben. Toen ze weer expres in haar broek ging plassen om aandacht 1x gedreigd het ding af te pakken. Toen ging het weer goed. 2 weken later deed ze het weer. Toen de auto echt afgepakt en weer terug gegeven als ze een week droog was. Nooit meer expres in haar broek geplast.
Zoon was hier laat zindelijk (na de zomervakantie pas en s nachts nog 0,0, middagdutje ook nog steeds niet). Ik kreeg zoon vanuit school dagelijks mee met een natte broek in de tas. Hij is ook slim, koppig en gemakzuchtig. Hij heeft vaste plasmomenten op school nu, voor het fruiteten MOET hij naar de wc en voor het buitenspelen. Dat werkt. De juf is heel consequent daarin. Echt heel prettig Gaat op school beter dan thuis
Hier een vlot mannetje maar hier hielp het door dingen uit te leggen. Hij wou tien hij jong was niet poepen op de wc maar door te zeggen dat hij veel sneller klaar was en minder vies hij sneller kon spelen. Net als het plassen, je bent eerder aan het spelen dan eerst schoenen, sokken, onderbroek, broek uit , alles poetsen en weer alles aan. Was voor hem een goede reden om overstag te gaan Op school mis je dingen als je eerst verschoning nodig hebt. Hopelijk helpt het bij jullie ook.