Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier op dit forum en heb gelijk een vraagje. Bij de intake bij de verloskundige heb ik het advies gekregen om mijn folium zuur pilletjes op te maken en daarna over te stappen op een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen. Nu heb ik de Davitamon compleet mama plus visolie. Nu vroeg ik mij af of ik dan ook nog gewoon vis mag eten?? Nu eten wij zelden vis, af en toe vinden wij dit wel lekker.
Eet liever gewoon vis dan visolie supplementen, het liefst 2 keer per week. Dit is veeeel gezonder (zitten ook voedingsstoffen als selenium en jodium in) en het effect daarvan is beter bewezen dan dat van supplementen (google maar even).
Vooral vette vis is goed voor jou en je kleintje. Het enige waar je op moet letten met vis is dit: - liever geen rauwe vis, behalve als je ervan overtuigd bent dat het echt vers is (en niet uit de vriezer komt) - liever geen vacuum verpakte vis die je niet verhit voordat je het opeet - liever niet te veel roofvissen (makreel, tonijn) omdat die vrij veel kwik kunnen bevatten - één bescheiden portie per week is veilig, maar veel meer zou ik niet doen. Check anders even op voedingscentrum.nl, daar staat veel informatie op over wat wel/niet eten. Daar staat overigens ook dat een vitaminesupplement normaal gesproken niet nodig is, alleen vitamine D zou je wel extra mogen nemen (hoewel, als je nu veel buiten komt heb je dat vermoedelijk ook niet nodig - behalve als je een zeer donkere huid hebt of je huid voortdurend bedekt). Die capsules met visolie vond ik vreselijk. Moest veel boeren toen ik zwanger was, en ik hield daar een heel gore vissmaak in m'n mond aan over.