6 maanden bijvoeding, exceem en niet doorslapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Meril, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    #1 Meril, 16 dec 2011
    Laatst bewerkt: 16 dec 2011
    Hi,

mijn zoontje is nu 6 maanden en we hebben de bijvoeding nog uitgesteld door gevoelige darmpjes en een lange periode van diarree rond de 5 maanden.

Sinds een week, anderhalve week zijn we voorzichtig begonnen met groente (omdat fruit rond 4,5maand hele erge krampen gaf) en hebben nu boontjes en wortels gegeven uit een potje.

Het lijkt echter alsof hij meer last krijgt van exceem, vooral in zijn gezicht nieuwe vlekjes die ontstaan. Hij heeft rond de 3 maanden redelijk hevig exceem gehad alleen op zn wangen en dat was nu zo goed als weg.

Ik vind het moeilijk om te bepalen of de exceem door de potjes komt want soms na de fles wordt het al heel vurig, voor hetzelfde geld is het dus toch de melk?

Anyway, ik ben nu even gestopt met de potjes om te kijken of zijn gezicht wat rustiger wordt, is dat verstandig?
    Hij drinkt nu 5x 180cc en ik heb het idee dat hij hier niet genoeg aan heeft.

Volgens het CB kon ik over naar 4 flessen maar hij slaapt ook erg moeilijk 's nachts en wordt nu (met laatste fles om 23u) rond 3-4uur al wakker dus ik denk dat het echt niet gaat werken de laatste fles al rond 19/20u te doen en hem dan verder evt 's nachts niets meer te mogen geven.

Help dus, hebben jullie tips??

2. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Oh ja, we geven ook sinds kort weer rijstebloem in de laatste fles maar merk al dat de ontlasting weer dikker wordt en bijna te hard omdat hij veel moeite moet doen (en geven maar 1 klein theelepeltje)

3. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Meril,

Wat vervelend dat jullie nu niet weten waar de uitslag precies van komt. Het is niet erg om bijvoeding tijdelijk te minderen, zodat je kan zien of het daarna minder wordt. Rijstebloem kan je gerust ook even minderen. Hier moeten kindjes vaak even aan wennen, dus het is goed dat je het heel rustig opbouwt.

Omdat je ook aangeeft dat soms na de fles de uitslag ook opvlamt, is het misschien verstandig om toch eens naar de dokter te gaan. Het kan zijn dat er door andere flesvoeding te gebruiken (bijvoorbeeld FrisoPep) de klachten sterk verminderen. Heel veel succes!

Groetjes Linda

4. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Hi,

bedankt voor je antwoord.
    We lopen al bij de ka met hem en ik had zelf heel sterk het vermoeden dat hij kma had/heeft, maar dit wordt telkens door de ka weerlegd.

Als ik het bij cb/ha aankaart zeggen zij omdat we al bij de ka lopen deze het moet bepalen maar ze vind hem geen kma-kindje omdat hij verder rustig oogt (maar we hebben dus wel 's nachts problemen met slapen en onrust).

Ik wil liever niet op eigen initiatief Pep gaan gebruiken maar moet dit misschien toch eens doen om te kijken of het helpt, misschien als het beter wordt dat de ka dan meekan met de diagnose? (stel dat...)

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Begrijp ik goed dat de kinderarts jullie nog niet heeft aangeraden om andere voeding te proberen? Dat is inderdaad lastig. Misschien kan je er toch eens op aandringen, zeker omdat je aangeeft dat er verschillende klachten zijn die niet overgaan. Frisopep gebruiken kan verder absoluut geen kwaad, maar het is wel fijn als de kinderarts met je mee wil kijken.

Groetjes Linda

6. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Hi,

haal dit onderwerp weer even naar boven.
    Zijn ondertussen ook bij het CB geweest en zij hebben toch aangeraden hormoonzalf te smeren om de exceem te onderdrukken, daarna langzaam te beginnen met potjes om te kijken of hij hierop reageert.

Voordat we begonnen met potjes gingen we over op opvolgmelk nr 2, is dit minder vullend want hij had toen elke ochtend rond 5h echt enorm honger leek het (met laatste fles om 23H).

Nu we langzaam beginnen met potjes, eerst paar hapjes, elke dag zelfde en dan doorschuiven naar de avond heeft hij echt beduidend meer last van zijn buik, echt harde keuteltjes en onrustig. Moet hij hier aan wennen of kan er toch misschien meer aan de hand zijn want hij is er wel echt aan toe maar deze reactie is ook wel zielig.

Hebben nu paar dagen ochtend peer gegeven en 's avonds sperziebonen maar elke avond/nacht onrustig.
    Ook zijn we nu flesvoeding nr 1 en 2 maar gaan mengen.

Bedankt!

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Wat je beschrijft aan klachten kan er een beetje bij horen. Elk kindje reageert weer anders op bijvoeding en het kan inderdaad zijn dat ze in het begin wat meer last hebben van de buik en hardere ontlasting hebben. Vaak wordt dat na een week of 2 weer minder.

Groetjes Linda

8. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    hi,
    We zijn nu zo'n 3 weken verder maar hij heeft nog steeds last van zijn buik en harde ontlasting...we willen eigenlijk langzaam brood gaan proberen, heeft dat een gunstige uitwerking op zijn darmen??

En diksap kan misschien ook helpen denk ik?

Bedankt!

9. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Vervelend dat het niet overgaat. Het kan zijn dat je zoontje hier erg gevoelig voor is. Heb je het al eens met de arts besproken dat hij hier nog zo'n last van heeft?

Diksap helpt niet echt tegen deze klachten. Wat meer vocht (maakt niet uit welke soort) kan wel helpen om de ontlasting wat zachter te maken. Brood heeft ook vezels en dat kan ook verschillende uitwerkingen hebben op de darmen. Je kan het heel rustig op gaan bouwen, net als je hebt gedaan met groenten en fruit.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina