Mijn eerste liep ook altijd al voor op het gemiddelde, rond de 2 weken. Is met 34+1 geboren in stuit met 2850 gram. Nu bij nummer 2 ga ik van hetzelfde uit, ook gezien de enorme buik die ik nu al heb. Ik zie eruit alsof ik binnenkort zou moeten bevallen. Ik kom net bij de vk vandaan en die zei, geen zorgen, maar ondertussen wel ' oh, je baarmoeder zit al tot hier!' en vervolgens, 'ja morgen of maandag moet je een echo laten maken. Uhh iets met Pinksteren enzo.. Nu is mijn vraag; wanneer is het te erg en wat dan? Kom ik dan onder toezicht van de gyn? En wat is die grens? En gaat het dan uiteindelijk alleen om voortijdig inleiden en controle of zijn er andere mogelijke maatregelen die ze kunnen nemen? Geen suiker, en ja ik denk zelf ook echt dat het een grote baby is, aangezien ik geen buik als de mijne voorbij heb zien komen met deze termijn. En ik denk ook niet dat het teveel vruchtwater is. Zaterdag om 1000 heb ik de echo.
De grootte van je buik of de hoogte van je baarmoeder heeft niks te maken met de grootte van je baby. Mijn buik was heel gemiddeld en baarmoeder lag vaak hoger dan zou "moeten" en ons meisje was toch echt maar P3. Bij een grote baby word je niet eerder ingeleid. Kennis van mij is laatst bevallen met 41 weken van een kindje van 5kg. En zo ken ik er nog wel meer met grote kindjes die doorliepen tot het einde. Geen van alle was onder controle bij de gyn. Zou gewoon de echo afwachten. Kan alle kanten op gaan. En schrijf je vragen op zodat je zaterdag niks kan vergeten.
De grootte van je baarmoeder is natuurlijk per persoon verschillend en hoeft niet perse met de baby te maken te hebben. Maar mijn vk legde wel uit dat ze de groei daarvan dus volgt per persoon als jou baarmoeder ineens twee weken blijft stil staan of continu t dubbele blijft groeien dan zou het heel goed kunnen natuurlijk. Hier was t altijd een indicatie voor een groei echo omdat mn baarmoeder niet op mijn lijntje mee groeide, en idd heb ik twee niet zulke hele grote kids gebaard. Het is altijd een moment opname, wie weet groeit de beeb de komende weken wel ineens weer heel langzaam. Ik zou de echo even afwachten, al zijn die schattingen vaak ook niet correct
Mm, het feit dat je vk denkt dat de grootte van je buik en stand van je baarmoeder aangeeft hoe groot je kind wordt, vind ik erg raar. Groottes zijn altijd schattingen en die kunnen alleen vastgesteld worden dmv een echo. Ik heb nu ook een veel grotere buik dan bij de vorige twee, maar op 31 weken heb ik een baby'tje van 1800 gram (geschat), heel normaal en gemiddeld dus. Het feit dat mijn buik groter is, komt volgens mijn vk gewoon door de buikspieren die al veel 'slapper' zijn en dus veel sneller ruim baan maken. Daardoor gaat alles sneller naar voren staan.
De groei van je bm zegt niets over de grootte van je baby, mijn bm zit deze keer al heel snel hoog maar toch een normaal babytje qua lengte en gewicht. Hij ligt alleen erg hoog en heeft veel ruimte. Alleen een echo kan hier antwoord op geven eigenlijk.
Mijn baarmoeder groeide snel en de baby lag ook voor. Uiteindelijk bevallen van een zoontje met 36 weken die de lengte en het gewicht van een voldragen zwangerschap had.
Een vergeten te vertellen detail. Met de 20 weken echo liep hij al 2 weken voor op de groei. En de vk zegt niet je buik is zo groot , dus het moet een grote baby zijn. Het is meer een combi van die hoogte van de baarmoeder en het feit van de 20 weken echo die al voorliep. Maar ik zal het morgen wel zien. Ik had alleen de vraag eigenlijk wat het gevolg zou kunnen zijn.
De echo zegt nog niet alles, ze kunnen er zelfs 500gr naast zitten. Bij mijn 2e dachten ze aan een megakind, uiteindelijk was hij met 39wkn 3950gr, viel nog mee dus. Bij de jongste iets minder extra groeiecho's e.d. en toen een hele flinke jongen, 4200gr, met ruim 38w. Mijn bm liep ook altijd voor op de groei, nu weer. Ik krijg deze zwangerschap weer groeiecho's. Maargoed, wat voor gevolgen het heeft vraag je? De Vk hield het de vorige keren in de gaten, ik kreeg extra groeiecho's en suikertesten en uiteindelijk ging ik i.v.m. geplande keizersnee over naar de gyn met 36 wkn, bij al mijn kinderen. Omdat die keizersnedes sowieso al plaatsvonden hebben we niet gepraat over verschillende opties bij de verwachting van een groot kind, bv inleiding ofzo.
Ben benieuwd naar je echo morgen. Hier gisteren een echo gehad en ons ventje loopt ook iets voor op groei. Het is een kwestie van een aantal dagen. Volgens mij een momentopname want mijn buik is afgelopen week ook gewoon echt enorm gegroeid.
Als je baby 2 weken voorloopt is het als het geboren wordt wat groter dan gemiddeld, meer over het algemeen niet. Tenzij het kindje echt veel te groot lijkt te zijn. Maar tot een kilo of 4,5-5 hoeft geen probleem te zijn en je kan dan gewoon bij de verloskundige blijven. Inleiden is ook niet nodig.
Mijn zoontje was trouwens 51cm en 3415gram bij de geboorte en dus 36 weken... Ze hadden hem op 2800 gram geschat een paar dagen voor de spontane bevalling. Hij toonde geen prematuur gedrag en nu is het ook een ventje die enorm snel groeit en ontwikkeld dus blijkbaar was hij er gewoon klaar voor ofzo...
Hier werd mijn oudste door de vk klein tot gemiddeld geschat, ze kwam met 37+2 en bleek p99 Niks klein dus. Bij de jongste had ik al heel snel een flinke buik, baarmoeder groeide ook veel makkelijker. Maar dit was nooit een reden om naar een gyn door te verwijzen hoor. Heb wel suikercontrole gehad (was prima). Uiteindelijk vanwege een andere reden wel bij de gyn terecht gekomen en met 36+5 wederom bevallen van een groot kind (p98). Ik heb wel bij allebei een groeiecho gehad, maar dat doet de vk hier standaard met 34wkn. Bij de oudste werd ze toen dus nog steeds als p50 geschat...
Hier ook bij de 20 wkn echo twee weken voor op schema. Vk denkt nu dat t een groot (vnl lang) kindje is. Bm ligt ook hoog maar dat was bij de eerste ook zo. So far wordt hier verder geen actie ofzo op ondernomen. Hoop dat ik na het indalen wat meer lucht in de longen heb.
Nog steeds 2 weken voor op de groei, dus niets alarmerends. Waarschijnlijk volgt er nog een keer een groeiecho.
Zijn ze nationaal en internationaal toch niet met je eens De groei van de baarmoeder in combi met je eigen gegevens lengte , gewicht etc wordt steeds meer gebruikt om de groei in de gaten te houden Gewicht kunnen ze niet schatten , wel de groei Hierbij gaat het vooral om de kleine babys tijdig op te sporen http://www.knov.nl/actueel-overzicht/nieuws-overzicht/detail/nieuwe-meetmethode-om-groeivertraging-bij-ongeboren-kind-beter-op-te-sporen/1348 Moet er zelf ook aan wennen hoor Kijk liever ook via de echo Aan de andere kant is mijn ervaring dat ze met echos er ook dik naast kunnen zitten.
Ah weer wat geleerd! Ik ben zelf de groeiechos en schattingen gewend. Dat doen ze hier ook voor gewicht. Ik moet zeggen dat bij mijn eerste de schatting van de groeiecho heel nauwkeurig was. Dus nu is het afwachten. Mijn tweede dochter was 3900 gram en dus letten ze er meer op (gyn vond dit wat veel).
Ik moet ook nog wennen hoor Heb zelf ook nog een pretecho gedaan Want je hebt door bovenstaande dus geen echo meer na de 20 wk echo
Mijn dochter liep 3 weken voor op groei en is met 40+3 geboren >p97. De vorige keer bij de verloskundige zei ze dat mijn baarmoeder hoger lag dan hoorde bij deze termijn en dan dit waarschijnlijk ook weer een groot kind zou zijn. Vorige week de groei echo gehad en daar was een heel gemiddeld kindje te zien. Over 3 weken 2,5 week hebben we weer een groei echo maar ik verwacht deze keer een gemiddeld kindje qua grootte.