Kinderen op verschillende tijden naar bed

Discussion in 'Mama en gezin' started by SushiLover123, Sep 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik las net dat iemand, met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd als de mijne, de kinderen op verschillende tijden naar bed brengt. Zelf breng ik mijn zonen van (net) 3 en (bijna) 6 tegelijk naar bed. Richtlijn is 19.00 uur, maar soms wordt het wat later, bijvoorbeeld als we door omstandigheden iets later eten. Ik zou niet weten hoe ik het er doorheen krijg, dat de jongste éérder naar bed zou gaan dan de oudste, dus ik kan hier best wel wat tips bij gebruiken.

Hoe oud zijn jullie kinderen en hoe laat gaan ze naar bed?
    Hoe leg je dat uit aan de kinderen, die eerder moeten?
    Slaapt het jongste kind al, als je het oudere kind naar bed brengt? En zo ja, wordt het dan niet wakker?

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    hier is de oudste 5 en de jongste 2.5 jaar..

Hier gaan om half 7 kwart voor 7 de kinderen tandenpoetsen en pyama aan.. Daarna Lezen we gezamelijk een verhaaltje (voor beide dus).
    Dan gaat de jongste lekker slapen en de oudste nog even mee naar de woonkamer, dan kletsen we altijd even terwijl wij(papa en mama) koffie drinken en zij een glaasje water.. Dan gaat ze tussen 7 en kwart over 7 naar bed.. Hier gewoon uitgelegd dat ze nu ouder is dus dat ze wat langer mag opblijven..

en wakker worden doet de jongste niet, die ligt dan al lekker in dromenland :)

3. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    ik zou me eerst afvragen of de oudste moeilijk in slaap valt (en dus misschien te vroeg naar bed gaat) of of de jongste slaaptekort lijkt te hebben? Zo niet, dan zou ik er niet aan beginnen. If it ain't broke, don't fix it.

Verder vind ik het op zich niet onlogisch dat een ouder kind later naar bed gaat, meestal hebben oudere kinderen minder slaap nodig dan jongere. Dat is dan ook meteen de reden.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nee, eerder andersom. Vooral sinds de oudste naar groep 3 gaat, valt hij heel snel in slaap. Zelfs als zijn broertje nog aan het kletsen/zingen is. Het gebeurt maar een paar keer per week, dat de jongste ook meteen gaat slapen.

Ze slapen bij elkaar op de kamer, trouwens.

@Spikkel, bedankt! Die ga ik onthouden.

5. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    We hebben een tijd de oudste (nu 6) eerder naar bed gebracht dan de jongste (nu 4). Ze heeft gewoon meer slaap nodig.
    Op een gegeven moment was ze daar bewust van en vond ze dat vervelend.
    Toen zijn we ze gelijk naar bed gaan brengen.
    Maar vaak komt de jongste er na 5 of 10 min weer uit.
    Hij heeft een tijd gehad dat hij dan nog even een half uur beneden mocht zitten en dan naar bed ging.
    Maar sinds hij op school zit heeft hij ook wat meer slaap nodig en brengen we hem meteen weer terug naar zn bed.

Waarom wil je ze op verschillende tijden naar bed doen? Is de oudste 's morgens veel vroeger wakker dan de jongste?

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier gaan ze alledrie op dezelfde tijd naar boven. Gezamenlijk wassen, tanden poetsen, elkaar een kusje etc., vervolgens lees ik met de jongste bij de andere twee een verhaaltje voor. De oudste leest dan nog even zelf, de middelste rommelt nog wat in bed en de jongste daar moet ik momenteel bij blijven zitten totdat ze slaapt.

Hier is het 19.00 naar-boven-tijd. Nu is het wel zo dat de oudste echt de meeste behoefte heeft aan voldoende slaap (eigenlijk gewoon 12uur), de middelste beduidend minder (10uur) en de jongste momenteel verreweg het minste (8-9uur).

7. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,815
    4,194
    113
    Jongste gaat half 8 naar boven (3jr) oudste tussen 8 en half 9 (7 jr) Dit omdat de oudste zo een 1.5 jaar geleden begon te proteseren dat ze tegelijk moest terwijl zij ouder is.

8. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier baby 6 maanden en zoon bijna 3 jaar gaan beide om 19:30 uur naar bed (dochter krijgt de laatste fles om 19:00 uur, en zoon een beker melk met een klein programmaatje op de TV)
    Ze staan ook beide rond 07:15 a 07:45 uur op.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nee, ook niet. De jongste is als eerst wakker en de oudste moeten we meestal wakker maken.
    Waarom ik ze op verschillende tijden naar bed wil doen? Mja, omdat ik dacht dat dat normaal was... En met dit topic vraag ik om ervaringen, maar van wat ik zo lees, steek ik het verkeerd in :)
    Ja herkenbaar. De oudste slaapt zeker 11 uur maar ik denk dat ie wel 12 uur nodig heeft. De jongste 9 à 10 uur, uitzonderingen daargelaten.

10. wachtend

wachtend Niet meer actief

Wat je natuurlijk wel kan doen even uit hoe het bij mij thuis ging toen ik klein was! De jongste om 19:00 uur naar bed brengen en dan heeft de oudste nog evencwat quality time met papa of andersom met mama. En dan de oudste om 19:15 uur naar bed doen voor zijn gevoel gaat de oudste later naar bed maar beide liggen er bijna op dezelfde tijd in maar door dat quality time lijkt het specialer ;)

11. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hier is het lopende bandwerk.
    De streeftijd van de jongste (bijna 4) is 19.15 uur naar boven en (douchen en) naar bed.
    Dan de tweede (7,5 jaar) die gaat om ongeveer 19.30/19.45 naar boven.
    Dan de derde (hij is 10,5) om 20.00/20.15 naar boven.
    Zij slapen alledrie op dezelfde kamer. De ene keer slaapt jongste wel voor dat de volgende komt en een andere keer niet.
    Als hij nog niet slaapt wordt het regelmatig erg gezellig op de kamer en moet ik een paar keer naar boven.
    Als ik ze tegelijk naar bed zou doen weet ik zeker dat het feest wordt.
    En ik vind het voor mijzelf rustiger om ze een voor een naar bed te brengen. Je hoeft niet 2 kinderen tegelijk aandacht te geven. Even een op een vind ik prettiger.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier gaan ze op dezelfde tijd naar bed, dat kan bijna niet anders, omdat ze op één kamer slapen. Ze worden 's ochtends ook dezelfde tijd wakker (meestal onafhankelijk van elkaar, zonder elkaar wakker te maken bedoel ik). Toen de jongste nog apart sliep, bracht ik haar weleens eerder naar bed. Gewoon de deur dicht en klaar :) en dan de oudste een beetje zachtjes laten doen. Maar ik bracht ze toen ook al liever tegelijk naar bed, gaat een stuk sneller dan alles twee keer apart doen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

hier dezelfde tijd naar boven en klaar voor bed. De jongste gaat meteen slapen, de oudste mag nog een kwartiertje/20 min lezen.

14. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,797
    7,389
    113
    Het is hier elke avond hetzelfde, liefst ook in het weekend, maar dan lukt het niet altijd.
    Als ze douchen of in bad gaan doe ik dat meteen na het eten, om 18.00 uur al. Dan kijken ze om 18.30 uur Klokhuis en daarna Jeugdjournaal.
    Dan tanden poetsen, ik lees ze tegelijk voor beneden. Daarna breng ik de middelste naar bed, het is dan paar minuten over 7. We zingen een liedje, kletsen soms nog wat en ze mag dan lezen tot haar broer naar bed gaat, maar dat redt ze nooit, ze slaapt altijd al als ik om 19.30 uur haar broer naar bed breng. Hij mag altijd nog lezen tot 19.50 uur, en gaat dan slapen.
    Ze zijn 4 en 6 en slapen bij elkaar op de kamer. Gaat prima zo. Eerder gingen ze tegelijk, maar ik vind het voor de oudste beter dat hij nog even rust heeft voor hij naar bed gaat, en even quality time met ons.

15. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,260
    1,165
    113
    Hangt van slaapbehoeften van je kinderen af, toch?

Hier gaan ze alle drie tegelijk naar boven, er wordt gedoucht, pyjama, tandenpoetsen etc. Tussendoor mogen ze boven spelen (als de ander onder de douche staat, of als ze al 'klaar' zijn). Tegen 19:15-19:30 uur zijn ze allemaal klaar en is het tijd voor verhaaltjes. Ze krijgen allemaal hun eigen verhaaltje op hun eigen kamer en na verhaaltje gaat licht uit en moeten ze slapen.

De oudste wil meestal als eerste, die is kapot moe. Daar gaat om 19:30 uur de deur dicht en hij is dan zo vertrokken.

De jongste is meestal de tweede, die is wel moe maar kan zich nog moeilijk overgeven aan slaap. Komt meerdere keren uit bed, zo rond 20:00 uur geeft ze zich gewonnen.

De middelste heeft minste slaap nodig. Die mag na verhaaltje nog lezen of spelen op haar kamer tot 20:30 uur, maar wij gaan dan naar beneden. Ze kan klok kijken en weet wanneer het licht uit moet, houdt zich daar best goed aan.

Tussen 6:00-6:30 uur zijn ze allemaal weer wakker :p...

16. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Bij mij gaan ze meestal alle drie tegelijk naar bed, tussen 7 uur en half 8. Ze zijn 2, 6 en 8 jaar.

De oudste twee slapen samen op 1 kamer, dus dat is wel zo praktisch. De oudste mag meestal nog wel tot 8 uur lezen in bed, de middelste valt meestal vrij snel in slaap.

Soms gaat de kleinste wat eerder dan de rest, met name in het weekend. Hij is rond 7 uur echt wel moe, en op vrijdagavond doen wij altijd filmavond thuis, dus dat houdt hij echt niet vol tot 8 uur. Hij vindt films ook nog niet zo leuk, dus dan stoppen we hem alvast erin. Ook doordeweeks wel eens, als hij 's middags niet geslapen heeft en om half 7 aan tafel al half in slaap valt.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Bedankt voor jullie ervaringen!

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,282
    16,671
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De jongste is 3 jaar en gaat om 19.15 naar boven.
    De oudste kinderen zijn 9 en 11 jaar en die gaan om 21 uur naar boven.
    De oudste moppert weleens dat hij ouder is maar ik vind het prima op deze manier.
    Geen gezeur.
    Ze mogen lezen tot half 10 en uiteindelijk slaapt de oudste eerder dan zijn zus die met veel minder slaap toekomt.

19. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Hier eenzelfde leeftijdsverschil, maar beiden kinderen wel een stuk jonger (1 & 4). Vooralsnog gaan ze uit gemak tegelijk om 19.00u naar bed, maar ik kan me voorstellen dat daar wel verandering in gaat komen wanneer de oudste nog wat ouder is. Zelf zou ik een eventueel conflict hierover nooit uit de weggaan en de jongste gewoon uitleggen dat de oudste 3 jaar ouder is en dus later naar bed mag. Klaar. Als de jongste hier moeilijk over gaat doen dan zij dat zo. Ik zou er weinig aandacht aan besteden en gewoon op een liefdevolle, doch extreem duidelijke manier uitleggen wat de regels zijn en waarom ze zo zijn. ;)

20. Mamzb

Mamzb Niet meer actief

Sinds kort gaat de oudste om 19:30 naar bed ipv 19:00. We merken dat ze de laatste tijd sneller slaapt, als ze wat later gaat. Ze is bijna 6.
    Ze moet s ochtends wel gewekt worden, maar is dan wel uitgerust. Ze badderen/douchen tegelijk rond 18:30, waarna mijn dochter beneden nog een filmpje mag kijken, terwijl ik de jongste naar bed breng.
    De jongste gaat 19:00 slapen, maar daar moet ik nog bij blijven tot hij slaapt, hij is 1,5 jaar.

Als ik alleen met ze ben, dan zorg ik dat dochter van tevoren een verhaal heeft gehad, tanden gepoetst etc. Zodat ik haar, mocht het langer duren met de jongste, 'even tussendoor' kan instoppen en ze lekker kan gaan slapen.

Share This Page