Dochter (bijna 17mnd) wil alleen melk uit fles, wat te doen?

Discussie in 'Voeding' gestart door nicole1976, 16 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicole1976

nicole1976 Actief lid

23 jul 2008
    113
    0
    0
    Wie heeft een goede tip om onze dochter melk uit een (tuit)beker te laten drinken? Ze wil nu alleen maar gewone of opvolgmelk warm of lauw uit een fles...
    Had er al eerder mee "moeten" beginnen - krijg ik vaak te horen en weet ik ook wel -maar onze kleine smurf is een erg kleine meid (74cm-8,3kg)die eerst niet zo goed at dus ik was eerst allang blij dat ze de flessen goed dronk. Maar ze eet en groeit laatste tijd goed dus wordt nu wel tijd om met een beker te beginnen...Ze drinkt trouwens water en soms sap uit een tuitbeker en soms ook een beetje water uit een gewone beker maar daar knoeit ze nog wel erg veel.. Als ik melk in de beker doe dan drinkt ze 't niet maar gooit ze de beker weg..dan geef ik uur later toch maar fles want ze heeft 't toch nodig, zou ze dit gewoon weten en daarom weigeren?

Iemand een goede tip om dit te veranderen?
    Alvast bedankt!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou het gewoon zo laten hoor! Hier krijgen ze ook nog hun melk uit de fles.

Water, thee, sap enzo drinken ze wel uit een gewone beker en uit een tuitbeker, dus ze kunnen dat prima! Ik denk dat de melk uit een flesje ook een veilig en vertrouwd gevoel vinden. Daarom ga ik er persoonlijk dus niks aan veranderen.

Oke, hier had je niks aan, maar gewoon een andere kijk erop ;)!
    Liefs, Hanneke!

3. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hier idem, Hanneke.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle drinkt ook (bijna) al zijn melk uit een fles. ('s ochtends en 's avonds een papfles) De rest van zijn drinken, diksap en thee, drinkt hij uit een tietjesbeker. Misschien is dat een idee? Die van Prenatal kosten maar iets van 3 euro dus niet te duur om te proberen. Jelle drinkt nooit uit een tuitbeker thuis, alleen op het kdv.

Jelle drinkt wel uit een gewone beker, maar die rietjesbeker is minder knoeigevoelig... :)

5. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Tsja, ik zou met 17 maanden toch de fles er wel uit willen geloof ik, net als jij... mijn meisje krijgt al sinds haar verjaardag ongeveer geen flessen meer. Toch beter dat ze niet meer teveel zuigen.
    Persoonlijk denk ik, als ze goed eet en drinkt verder, dat je toch die fles niet een uur later alsnog moet geven. Een paar dagen geen melk gaat een kind niet dood aan. Mijn tactiek zou zijn: een keer voor het eten duidelijk uitleggen dat de fles weggaat, omdat die voor kleine kindjes/babies is (desnoods een dag vooraf aankondigen en de fles samen 'weggooien') en dat zij nu, omdat ze al zo groot is, melk uit een grote beker krijgt. Koop evt. een nieuwe, hele mooie beker (zelf laten kiezen tussen 2 in de winkel?), die speciaal voor haar melk is. Al met al maak je er gewoon iets heel leuks van, van deze verandering.
    De melk mag natuurlijk wel nog gewoon warm zijn dan, dat hoef je niet te veranderen.
    En dan: consequent melk in de beker blijven aanbieden, als ze niet drinkt, nogmaals: een paar dagen geen melk gaat een kind niet dood aan. Complimenteer haar vooral dat ze groot is en dat ze al melk uit de beker kan drinken en benadruk de leuke dingen (mooie beker etc). Ik denk dat dit wel zal werken.
    Deze 'tactiek' gebruik ik voor andere dingen (want mijn dochter wilde juist uti een beker drinken) en meestal werkt het perfect. Hopelijk heb je er wat aan.
    Succes ermee!

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Tymen drinkt pas sinds een maand uit een gewone beker en hij is bijna 2,5 jaar. Hij was er wel aan toe, want vanaf dag 1 gaat het goed. Overigens dronk hij hiervoor altijd uit een tuitbeker, had een hekel aan de fles. Als het nu echt nog niet lukt dan maar even een paar weken laten en daarna eens weer proberen, denk ik.

7. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Tietjesbeker?... :)

Ik zou het voorlopig ook nog even zo laten, waarschijnlijk geeft het nog een lekker geborgen gevoel.
    Of anders idd een rietjesbeker proberen, of zo'n oefenbeker van Difrax misschien?

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :oops: Foutje.... :oops: :)

9. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hoi hoi,

Dit gaat misschien heel gek klinken, maar het werkt serieus bij mijn dochter...
    Heb je al eens geprobeerd het tuitstukje te draaien op een doorzichtige fles? Mijn dochterje wil namelijk kunnen zien dat er melk in zit haha...
    Als ik aan kom met haar gekleurde tuitbeker bij de boterham dan wordt ze heel boos, maar als ik haar melk breng in een doorzichtje beker met daarop het bovengedeelte van de tuitbeker dan is het prima... :)

Het gekke is dat ze sap, water, thee etc wel drinkt uit haar gekleurde tuitbeker. Maar bij melk wil ze wel ff checken of het echt melk is! :rolleyes: :(

Ik heb trouwens alles van Avent, dat past op elkaar... bedenk me nu dat het bij jou misschien wel niet past...

Lang verhaal, maar misschien heb je er iets aan! ;)

10. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    Mijn dochter is bijna 3 en hier gaat alles uit een gewone beker....behalve melk! Het is me nog nooit gelukt. En uit angst dat ze dan helemaal geen melk binnen krijgt geef ik dus altijd een fles voor ze gaat slapen. Heb me er een tijd druk over gemaakt, maar daar ben ik mee gestopt. Heb nu met haar afgesproken dat wanneer ze drie is we melk uit een beker drinken. Ze is echt een meisje dat aan dingen moet wennen, vandaar dat ik het haar nu iedere avond erbij zeg. Ze zegt het ook zelf zo nu en dan, dus ze weet het. Zodra ze jarig is geweest gaan de flessen weg!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje "moest" aan de tuitbeker voor het KDV. In de groep van 1,5-2,5 gaven ze geen flessen meer, alleen maar tuitbekers.
    Dus met 17 maanden zijn we gewoon opgehouden met de fles te geven. Het was wel even eng, de eerste dag heeft hij krapaan 500cc gedronken, waarvan 200cc uit een gewoon glas. De 2e dag dronk hij dik 500cc uit de tuitbeker. en op dag 3 dronk hij de hoeveelheden als normaal.

Dus eigenlijk viel het wel mee.
    En nu zijn we ook over op bekers, maar dat kan hij nu ook gewoon ineens goed.

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zie dat het tussen haakjes staat hoor, maar waarom geven hun dan geen flessen meer? Hun horen toch te doen wat jij als ouder wil? Of zie ik dat verkeerd? En ik vroeg me eigenlijk meer af, hoe doen ze dat dan met kindjes die niet gaan slapen zonder flesje?

Hier gaan ze sinds een paar weken 1x per week naar het kdv en krijgen gewoon een flesje melk voor ze gaan slapen ;)!

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou lekker het flesje geven ;)

En als je gaat overstappen kiezen voor een gewone beker en niet voor een tuit ...

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als het echt niet gelukt zou zijn, zouden ze wel de fles gegeven hebben. Maar het is makkelijker als hij gewoon met de groep mee kan eten/drinken. En wij vonden het ook wel tijd om de fles aan de kant te doen, dus het moeten was niet alleen voor het KDV, maar ook gewenst door ons.

Bij de babies tot anderhalf kreeg hij wel gewoon zijn drinken in de fles, als hij de tuitbeker niet wilde. Daar waren ze toch al gewend aan meer gerommel rond etenstijd, en die groep is wat kleiner.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dankje voor je antwoord ;)!

16. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576