Tuin inspiratie gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 22 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie achtertuin er uit ziet.

Op internet kom ik voornamelijk extreem druk gestylede achtertuinen tegen met allemaal verschillende bloempotten, vele stukken met verschillende bloemen en drukke decoratie. Dat is dus juist wat ik niet zoek. Hopelijk kan ik dmv jullie achtertuin wat inspiratie op doen voor een rustige strakke tuin zonder al teveel poespas :)

En tips die handig zijn bij aanschaf van een nieuwe tuin zijn zeeeeer welkom! Zo heb ik bijvoorbeeld al de tip gehad om geen echt houten terras te kiezen, aangezien die erg glad worden na een regenbui en bovendien ook kunnen splinteren... Meer tips stel ik op prijs :D

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Bekijk bijlage 582388 Bekijk bijlage 582387 Bekijk bijlage 582386 De onze is net klaar. Mist alleen nog een dak op het speelhuisje en dak op het schuurtje naast de garage, maar is niet te zien op de foto.

Precies geworden zoals we in gedachten hadden.
    Missen alleen nog wat meer verlichting. In de schuifpui zitten spotjes weg gewerkt en in de border paar solar lampjes. Wil nog heel graag van die bol/gloei lampjes op een slinger.

3. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.387
    863
    113
    home sweet home
    Natuursteen is prachtig maar wordt door regen erg glad! Zo het als ik over zou doen nooit meer voor kiezen. Hier onder deel vd tuin

Bijgevoegde bestanden:

Vitamientjuh en SDonya vinden dit leuk.
  4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.964
    113
    Vrouw
    Tip, neem geen donkere tegels, hoe mooi ze ook zijn! Op de antracieten tegels in onze tuin kan je echt niet op je blote voeten lopen want ze branden weg. Verderop hebben wij een wildverband en daar kan je wel prima op lopen met blote voeten.

Manque en SDonya vinden dit leuk.
  5. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Klopt daar ben ik nu ook achter :cool:. Maar antraciete tegels zijn wel mooi

SDonya vindt dit leuk.
  6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn man wilt dus perse die donkere tegels! Ik was er ook al bang voor dat dat hartstikke heet word..

7. Manque

Manque Niet meer actief

Als je veel op blote voeten loopt zou ik in ieder geval geen donkere tegels nemen en wél tegels met een facet.

8. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik lees even mee :)

wij hebben echt de meest ongezellige tuin...
    het geheel is bestraat met gelige/rode tegels met een kleine veel te lage border (als je t mij vraagt), waar nu overigens ook niet echt nog planten in staan...:rolleyes:
    dan staat er ook nog een scooter enzo in en t geheel komt gewoon wat tokkie over op mij :D
    maar goed.....hoop dat we de tuin volgend jaar wat op kunnen leuken, nu moeten we eerst noodgedwongen de badkamer gaan verbouwen :confused:

overigens worden de tegels niet te heet en dat is dan wel weer fijn ;) zeker omdat we op het zuidwesten zitten met de tuin en dus de hele dag de zon erop staat.

dacht trouwens dat het heet worden van tegels ook vooral te maken had met het type steen en niet perse met de kleur. misschien nog een onderzoekje waard?

9. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Wij beginnen vandaag aan de achtertuin. Wordt oa kunstgras gelegd. Wel mooi kunstgras wat net echt lijkt en voelt.

Verder hebben wij grote lichtgrijze tegels en krijgen we 2 borders met onderhoudsvriendelijke bloemen.

disaro vindt dit leuk.
  10. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Wij hebben nu donkere tegels met een tuin op het zuiden, dat is echt geen goed idee.

Ik wil (we gaan volgend jaar de tuin opknappen) graag
    - grote lichtgrijze tegels
    - omdat we een verloop in de tuin hebben gaan we een soort zitkuil creëren voor bij de louncheset. dan zitten we lekker beschut.
    - er komen borders met bloemen.
    - er komt een schommel, maar in een strakke vorm.
    - een boom die voor schaduw zorgt.
    - een plek voor een frambozenstruik en blauwe bessen.

11. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Onze (kleine) tuin. Tip: neem ook geen (te) lichte tegels. Je ziet alles op die krengen en na een aantal jaren krijg je het gewoon niet meer fatsoenlijk schoon.

A7C26228-0BF0-4249-85D2-071EF86D4DA7.jpeg

12. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Nog een tip. Zet de planten in de volle grond. Met deze hitte en droogte houden ze het veel langer uit dan in een pot.

13. Manque

Manque Niet meer actief

Ik laat de tuinset buiten beeld want die ligt vol met zut.

Maar dit zijn een paar snapshots van onze tuin.

Bekijk bijlage 582425
    Stukje kunstgras onder een houten pergola waar we een schommel van gemaakt hebben. Erop groeit een klimhortensia, wat echt een mooie dichte klimplant is die al snel vol met bloemen zit.

Bekijk bijlage 582427
    Tegen mijn atelier groeit een blauwe regen. In de hoek staan een Japanse esdoorn en een gewone hortensia in potten. Helaas zijn ze beide potplanten uitgedroogd toen we op vakantie waren.

Bekijk bijlage 582426
    Barbecuehoek. Die groene blob is een vijgenboom in ontwikkeling met daaronder citroenmelisse. Van die melisse kun je lekkere (ijs)thee zetten.

Bekijk bijlage 582428
    Dit zijn dus de tegels. Goedkoop restpartijtje, maar met de donkere klinkers eromheen vind ik het er chique uitzien! Ben superblij met deze tegels.

Vitamientjuh, Louise11110, Nescio en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    @Manque, die tegels ga ik opslaan, mooi zo'n donker randje.

Nellie4 en Manque vinden dit leuk.
  15. Manque

Manque Niet meer actief

Mijn tip: bodembedekkers. Zet onder je planten meteen wat bodembedekkers in de grond. In de voor- en achtertuin hebben wij siergrassen onder bomen en planten staan en her en der wat kruiden. Munt en melisse woekeren heel erg, dus doe dat in begrensde borders en potten. Wij hebben ook tijm als opvuller in de potten staan, dat gebruiken we veel in de keuken.

En met klimplanten kun je je tuin ook lekker groen maken zonder dat je de grond helemaal vol hoeft te zetten. Ik vind het persoonlijk prettiger om 2x per jaar de klimplanten te snoeien dan constant gras te maaien en onkruid uit de grond te trekken.

Als je kunstgras legt, doe dat dan op een dikke laag grof split. Het gras blijft dan mooi glad liggen en wordt ook niet zompig.

Als het kan, maak dan een paar stroompunten in je tuin voor verlichting. Bedenk waar je verlichting wil voordat je gaat betegelen, zodat alles eronder kan liggen. Wij hebben ook stroompunten op de plekken waar we met kerst decoratie ophangen, of bij feestjes. En een stroompunt bij de schommel in de buurt omdat we daar zelf ook wel eens in liggen met de laptop :cool:

16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.326
    17.232
    113
    Wij hebben donkere tegels, veel zon er op maar lopen gerust op blote voeten

17. Manque

Manque Niet meer actief

Zo, toch maar even de tuinset (Jysk) netjes gemaakt. Links in het hoekje staat een Toscaanse jasmijn, maar die is nog mini.

Bekijk bijlage 582432

Vitamientjuh en Zonnestralen vinden dit leuk.
  18. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Wat een leuk huis hebben jullie!

19. Manque

Manque Niet meer actief

Thanks! Maar volgens mij ziet het er heel gek uit met al die muurtjes en hoekjes enzo :) Wat je op de foto's ziet zijn het atelier (met de openslaande deuren) en de schuur en een klein stukje van de uitbouw van de keuken (met dat gele kozijn).

Tuin is helemaal beschut en ommuurd, zonder inkijk. Dat is echt superfijn!

20. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Grappig, wij gaan binnenkort onze tuin laten doen en het ontwerp wordt precies zo!

Deel Deze Pagina