Omgaan met gedrag zoontje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anneka, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anneka

Anneka Lid

9 apr 2011
    50
    6
    8
    NULL
    NULL
    Ons zoontje van 2 jaar oud is erg jaloers op zijn pasgeboren zusje. Hij kan erg lief zijn voor haar maar slaat en duwt haar o.a. ook regelmatig. Boos zijn helpt niet, hoe hiermee om te gaan? Ik probeer hem al te betrekken mij de zorg voor zijn zusje en dat vind hij leuk. Ook maak ik twee keer per dag echt speel/ knuffel tijd vrij voor alleen mijn zoon. Zelf vind ik het erg moeilijk om de aandacht goed te verdelen, voel me soms onzeker over of ik het allemaal wel goed doe.

Daarnaast wil mijn zoon wel eens dingen doen die niet mogen zoals mij in mijn buik trappen als hij op de commode ligt. Als ik boos wordt dan vind hij dat alleen nog maar leuker en gaat hij mij uitdagen. Hoe hiermee om te gaan?

2. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Hoi!
    Hier ook een tweejarige en een babyzusje. Zoontje is over het algemeen erg lief tegen haar, maar soms geeft hij haar ineens een klap. Dit gebeurde vooral toen ze nog maar net geboren was, nu vrijwel nooit meer. Ik vond het zelf heel erg als het gebeurde, en hij ook, want hij moest er erg van huilen. Ik heb toen eens zitten googlen en kwam er achter dat het vrij normaal gedrag is voor een tweejarige, die zich verder verbaal nog niet echt kan uiten. Het is nogal een verandering voor zo'n kleine man!
    Ik las er een artikel over en ik kon daardoor veel beter begrijpen waarom zoontje dit gedrag liet zien. Neemt niet weg dat het negatief gedrag is wat gecorrigeerd moet worden. Wat wij doen: niet ontzettend boos worden, maar rustig zeggen dat het echt niet mag en waarom niet (dat hij zusje pijn doet) en verder eigenlijk een beetje negeren. Even uit de situatie halen helpt ook erg goed.
    Je moet je beseffen dat die kleintjes op zo'n moment geen raad weten met hun emoties. En onthouden dat het je zoontje niet gaat om jou of zusje pijn te doen.
    Twee jaar is een pittige leeftijd he! Zeker in combinatie met zo'n pasgeboren moppie! Maar ik ben nu een paar maandjes verder en echt het wordt beter en makkelijker! Veel succes en vergeet niet te genieten van je wondertjes!

3. Anneka

Anneka Lid

9 apr 2011
    50
    6
    8
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie, fijn die tips!
    Het is inderdaad een pittige leeftijd rond de twee jaar en ik kan goed begrijpen dat het voor mijn zoontje heel moeilijk is zo'n verandering. Hij is altijd heel erg op mij gericht en dan moet hij me ineens delen terwijl hij me op deze leeftijd misschien wel het meest nodig heeft. Het zal vast goed komen, op den duur zullen ze hopelijk leuk samen spelen :).

4. krummeltje

25 jul 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar. Onze zoontje is inmiddels ruim drie en zijn zusje ruim 1.5. J reageerde zich ook steeds op M af. Corrigeerde we J dan duwde hij M om. Maar ook zomaar omduwen of slaan.
    Betrekken bij de verzorging, af en toe wat samen doen zonder de baby, hielp wel wat, maar niet veel.
    Ik kon het wel begrijpen vanuit zijn oogpunt, aandacht delen, veel visite, Dagritme iets anders.
    Bij ons is het jaloerse gedrag helaas nog steeds aanwezig. Dit uit zich nu in speelgoed afpakken en boven op zijn zusje zitten.
    Maar ook tegen M zeggen dat ze de kerstbal mag pakken. Als ik dan zeg dat het niet mag, zegt hij ook Nee dat mag je niet doen, nu ben je stout.
    Kan er stiekem wel om lachen, want eigenlijk wil hij zelf graag de kerstbal pakken, maar weet dat het niet mag.
    Wat op deze leeftijd ook lastig is dat J wel bezorgt is om M, maar dat het ook snel omslaat naar bemoeien..
    Ze kunnen heel lief spelen samen, maar nooit zo heel lang.
    Ik geef wel veel complimentjes als J lief is voor zijn zusje. Dan zie je hem trots zijn. Ik probeer ook wel wat te negeren. nu kan het, omdat M wel voor zichzelf opkomt, maar bij een baby, kan dat natuurlijk niet.
    Hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt. Al hoop ik dat het gedrag bij jullie sneller stopt en hij een lieve grote broer wordt.
    Succes

Deel Deze Pagina