Iemand ervaring met de vrije school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Napoleon, 22 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik plaats dit in de lounge omdat er een vacature is hier in de buurt, maar ik ken over de vrije school alleen maar verhalen van andere mensen die er zelf geen persoonlijke ervaring mee hebben.

Dus, wie heeft er ervaring met de vrije school? Hetzij zelf op gezeten, kinderen erop, werk enz.

Wat zijn de voor- en de nadelen van de vrije school?

Ben benieuwd!

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ja ik heb op een vrije basis school gezeten ... is al een lange tijd geleden maar misschien dat ik je kan helpen. Pb me maar als je denkt dat dat zo is!

3. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij wilden Levi er in eerste instantie op doen maar omdat het toch een end rijden is ( 30 min. in spits ) zijn we er vanaf gestapt. Vriendin van me heeft haar dochter er wel op en is erg tevreden.

4. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Nic, je hebt PB ;)

@kaatje, ja dat lijkt me een nadeel, de reisafstand voor een basisschool. Weet je ook waarom je vriendin zo tevreden is?

5. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ze zit hier op het forum dus heb haar even een pb gestuurd. Misschien makkelijker als ze zelf even reageerd

6. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Verplaatst aar schoolkinderen en pubers.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Haal dit topic even omhoog; wij denken erover om onze dochter ook op de vrije school te doen en ben dus erg benieuwd naar ervaringen.

8. myrthealex

myrthealex Nieuw lid

28 jun 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb van de peuterschool tot en met mijn eindexamen VWO de Vrije School doorlopen. Ik kan het zeker aanraden. Ik ben al die jaren met veel plezier naar school gegaan, heb ontzettend veel geleerd en dan heb ik het niet alleen over Wiskunde en Engels maar over de wereld, over mensen, over mezelf. Vrije Scholen zijn klein, ook de docenten waar ik geen les van had wisten mijn naam, en weten die nog steeds, zijn erg geinteresseerd en open, er wordt weinig tot niet gepest, iedereen gaat met plezier naar school. Volgens mij leert een kind op de Vrije School zoveel meer dan op een normale school en dat terwijl je op de basisschool gewoon kind kan zijn! Ik heb op school leren rekenen en spellen, zingen, tekenen, schilderen, de wereld en de mensen om me heen respecteren, naaien, breien, ik kan tafels maken, metaal bewerken en zoveel meer! Ik zou mijn kind zoiezo de kleuter- en basisschool Vrije School laten doen, wat daarna volgt zien we dan wel, dat hangt helemaal van het kind af natuurlijk.

Ik weet in ieder geval dat ik het nog steeds mis die bijzondere plek met fijne, open mensen! Ik weet dat er erg veel negatieve iedeeën zijn over de Vrije School, maar als er dan iets positiefs is (zoals sociale stages die nu meer en meer in trek komen op de middelbare school, Vrije Scholendoen dat al jaren maar daar hoor je niemad over) maar ga eens langs bij een Vrije School en je zult zien dat het voor kinderen, jongeren erg fijne leer/leefplekken zijn.

Hieronder een link van een video over vrije scholen. Voor mij was deze video erg herkenbaar.

The Gift of Learning - YouTube

Het belangrijkste is natuurlijk dat je zoon of dochter zich er prettig voelt maar ik denk dat die kans erg groot is!

Succes

Groetjes

9. WholeHeart

WholeHeart Nieuw lid

28 jun 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochters van 6 en 8 zitten op de Vrije School in Leiden en ik heb hier goede ervaringen mee. Wat mij heel erg aanspreekt is dat de kinderen niet in een stramien geduwd worden, maar dat er rekening wordt gehouden met de persoonlijkheid van het kind. Talenten worden naar boven gehaald. ook is er veel aandacht voor de seizoenen en de natuur. Veel mensen denken dat de kinderen zelf mogen bepalen wat ze doen, dat is niet zo. De naam "Vrije school" schept deze verwarring. De kinderen doen ook gewoon de Cito toetsen. Wel is prestatie veel minder belangrijk. We kregen bijvoorbeeld na groep 3 wel een rapport, maar deze was alleen voor de ouders.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Wat verschillenden hier beschrijven hoe het er op een Vrije School aan toegaat herken ik heel veel van de basisschool waar ik werk. Dit is echter geen Vrije School, maar een hele reguliere basisschool, wel een hele kleine! Ik zou me niet blind staren op het titeltje 'vrije school' maar ook gaan kijken naar andere scholen waar ze wellicht ook op die manier werken. De school waar ik werk heeft slechts 30 leerlingen (klein dorp) en naast de verplichte taal en rekenlessen leren de kinderen ook heel veel meer. Reglematig wordt er cake of brood gebakken, er wordt vanalles gekweekt op ons dakterras, ons onderwijsaanbod is drietalig en er is veel aandacht voor techniekonderwijs. Omdat het kleinschalig is wordt er heel veel samen gedaan. Kerstmaaltijd met z'n allen in de gemeenschapsruimte en de kleuters en peuters worden geholpen door de oudere kinderen. Spelletjes op de laatste schooldag? Gaat in groepjes waarbij uit elke groep 1 kind zit. Oudste kind heeft de 'leiding'. Spelen op het plein; basketballen van groep 1 t/m groep 8, allemaal samen...
    Ik ben persoonlijk niet zo van de specifieke onderwijsconcepten als jenaplan, vrije school etc omdat het zo afhankelijk is van de mensen die op de school werken. En uit ervaring weet ik dat dat in een jaar volledig kan veranderen. Ik zou dus naar andere dingen kijken en voor mijn kind(eren) gaat mijn keuze straks uit naar een kleine school.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik weet persoonlijk weinig over Vrije scholen, maar heb er wel een beetje alternatief idee van.
    Ik lees dit op Wikipedia:
    (Vrijeschoolonderwijs - Wikipedia)

Door de grotere aandacht aan kunstvormen zouden de meeste leerlingen van een vrijeschool kunstzinniger zijn dan leerlingen van andere scholen. Op kennisgebied hinken de steinerscholen achterop:[1] de slaagcijfers in het hoger onderwijs zijn lager.[2] De nadruk ligt meer op mensheidsontwikkeling dan op het vergaren van kennis. De Inspectie van het Onderwijs in Nederland meldt in 2007 in het Rapport ‘De kwaliteit van het onderwijs op (zeer zwakke) vrijescholen in het basisonderwijs’:

Op grond van bovenstaand overzicht kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort. [3]

Het is gezien het kader van de normering van het ministerie van Onderwijs logisch dat de vrijescholen hierbij opvallen of volgens deze normeringen als zwakker naar voren kunnen komen. Als belangrijkste redenen voor het hoge percentage zeer zwakke vrijescholen noemt het rapport dat deze scholen doorgaans:
    *Geen of weinig gebruikmaken van landelijk genormeerde toetsen waardoor hun onderwijsresultaten niet beoordeeld kunnen worden;
    *Niet of niet voldoende in staat zijn zich via een sluitend systeem van kwaliteitszorg te verantwoorden over de vraag hoe de ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd;
    *Minder vaak in staat zijn aan te geven hoe planmatig de zorg en begeleiding voor leerlingen is;
    *Minder vaak aantoonbaar kunnen maken in hoeverre het leerstofaanbod voldoet aan de kerndoelen;

Leerlingen van steinerscholen kiezen in hun vervolgopleiding meer dan gemiddeld voor een alfarichting, zoals rechten of psychologie. Het aantal leerlingen dat kiest voor een vervolgopleiding in de bètarichting ligt juist lager.[4]

Hoe zit dat?
    Prima dat er ook nadruk ligt op andere dan de cognitieve ontwikkeling. Dat zal voor sommige kinderen heel goed en fijn zijn. Maar m.i. is daar op 'normale' scholen ook voldoende aandacht voor. Zelf zijn wij ook helemaal niet zo kunstzinnig.. Mijn dochter is cognitief juist wel sterk.
    Is er op vrije scholen ook extra aandacht voor kinderen die juist wat beter dan gemiddeld kunnen leren?

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Helaas de baan niet gekregen! Er waren mensen die wel ervaring met vrijeschool hadden.

@arevenol, ik kan me herinneren dat bij het artikel over de vrije school een stuk staat over dat de juistheid en de objectiviteit van dit artikel betwist wordt.

Ik werk dus in het onderwijs en de onderwijsinspectie kijkt vooral naar onderwijsopbrengst, dus hoe scoort een leerling op de cito-toetsen bijv. Maar een leerling die leert volgens zijn eigen ontwikkeling is soms nog helemaal niet toe aan dat onderdeel dat volgens cito bijv in groep 4 beheerst moet worden. Mijn ervaring is ook dat bijv bepaalde rekenvaardigheden veel kinderen pas in staat zijn te doen als ze iets ouder zijn en ze het wanneer ze het op de juiste leeftijd leren en leren wanneer ze er zelf ook open voor staan ze het dan later juist beter beheersen dan een kind die het heeft moeten doen in groep 4.

Een school krijgt dus al snel een predikaat zwak wanneer leerlingen gemiddeld niet goed scoren op rekenen en taal. Terwijl wanneer je naar de eindopbrengst kijkt, leerlingen van scholen als vrije school, montessori uiteindelijk sociaal veel beter terecht komen en makkelijker een vervolgopleiding kunnen volgen.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat jammer!

Een vraagje, een vriendin van me vertelde het van de week en ik ben benieuwd in hoeverre dit echt zo is.
    Zij vertelde namelijk dat tegenwoordig de moeilijke kinderen (geen idee hoe je dat hoort te noemen) op de vrije school geplaatst worden, omdat er door bezuinigen weinig plek is op speciaal onderwijs. Dan gaan ze naar de vrije school omdat er meer individuele aandacht is. Volgens haar dus grote kans dat als wij onze dochter naar de Vrije school doen, ze bij moeilijke/lastige kindjes in de klas komt en er zo wellicht juist te weinig aandacht voor haar zou zijn.
    Wie weet hier meer over?

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Het zou kunnen maar er is sowieso een hogere toename van kinderen in het gewone onderwijs met een 'etiketje'.

Ik kan het me wel voorstellen dat een kind met adhd op een vrije school beter uit de voeten zou kunnen, maar denk ook dat het regionaal verschilt. Ik zou het gewoon op die school navragen.

Deel Deze Pagina