Must have nieuwe tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door liefkleintje, 8 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Hier ook team groen. Al hebben we ook tegels voor het terras en waar ze met een fietsje kunnen rondrijden.
    Ik vond het heel leuk om planten uit te zoeken. Ik heb ook alles paars/roze/rood gedaan om wat eenheid in de planten te krijgen. Ik heb ook gekeken maar wanneer de planten bloeiden, zodat er altijd wel wat in de bloei staat. En voor de schutting met veel schaduw hebben we een klimhortensia. Het is handig om goed naar de schaduw en zon in je tuin te kijken om te kijken welke planten waar gedijen.
    Wij hebben ook een hangmat met standaard. Makkelijke daaraan vind ik dat hij ook mee kan op vakantie.

YaelStone vindt dit leuk.
  2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Wij hebben een wildverband terras. Stapstenen van 60x60 tegels door het gras. Lage borders vol met bloeiendeplanten. Een magnoliaboom. Een overkapping en een vlonderterras. Vanalles wat dus. En dat vonden wij erg leuk. Een beetje speels. Veel groen.

wat ik bij planten leuk vind is een mix van bloeiende planten en siergrassen. Veel siergrassen hebben in het najaar en de winter nog mooie pluimen en dat staat gezellig.

verder zou ik idd kunstgras nemen. Wij houden van tuinieren maar dat gras is altijd zo lastig. Kale plekken, mos, paardenbloemen, Het maaien. Nee voor het praktische zou ik ook kunst nemen. Ook als je een zwembadje of trampo neer wilt zetten.

grote tegels kan heel mooi zijn maar kunnen ook best lastig zijn. Ivm verzakken van de grond dan ligt het schuin of te wiebelen. En met de vorst kunnen ze barsten. Misschien hebben dames daar nog tips voor!

3. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Als je niet teveel groen wil omdat het zwaar is om de tuin bij te houden zijn klimplanten langs de schutting of tegen de schuur aan wel heel leuk.
    Ik word zelf erg blij van groen in de tuin. Hebben bijvoorbeeld een toscaanse jasmijn. Vraagt nauwelijks onderhoud maar is het hele jaar door groen en heeft mooie bloemetjes.
    Met een paar struiken/ kleine boompjes in de tuin heb je ook meteen gezellig wat vogeltjes erbij. En wat geurige planten voor de bijen en vlinders. Om het low budget te houden kan je online gratis zaadjes aanvragen voor een wilde bloementuin omdat de insecten steeds meer uitsterven vanwege alle tegel tuinen. Zo jammer

4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Planten tip: de borderpaketten van sprinklr. Krijg je ook een Plant schema bij. Plantjes doen het hier echt super

TotalBella vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ik dacht dat het lag aan mijn groene vingers:roflmao:
    Op de markt verkopen ze bij ook ons kruiden dus die ga ik maar eens testen. :D

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Wat mooi! Super leuk ook dat de zandbak er in verwerkt is!:)

Leolove vindt dit leuk.
  7. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Dank je, zijn er ook erg blij mee. En als de kinderen straks uit de zandbak zijn kunnen we het gewoon weer als border gebruiken.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Graag gedaan, echt super mooi! Dacht ik ook gelijk aan, ik zou het vol zetten met kruiden:D

Leolove vindt dit leuk.
  9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.311
    17.213
    113
    Ik werd vooral droevig van mijn "het zou gras moeten zijn" modderveld. Zelfs onkruid wilde er niet groeien. 3 jaar geleden opnieuw laten aanleggen, weer ee helft dood. Keus was nu of gras eruit of de magnoliaboom eruit. Dan liever kunstgras met boom dan boom weg en alsnog kans op slecht grasveld ;)

tuc vindt dit leuk.
  10. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Een onderhoudsvrije tuin met heel veel beton, kunstgras en een paar sneue planten in een plastic pot is echt zo zonde.

Gras, planten en bomen nemen warmte op en voeren regenwater af. Stenen houden warmte vast. Het is zoveel beter voor het milieu. Maar ook een stuk leuker voor jezelf en je kinderen dat je leven en verandering in de tuin hebt.

Daarbij heeft een vaste plant in volle grond veel minder verzorging nodig dan in een pot. En hij gaat langer mee en is daardoor goedkoper.

Kijk ook naar bodembedekkers. Die heb je in alle kleuren en zorgen ervoor dat je geen onkruid hebt. En dus niet hoeft te bukken.

Kijk naar klimplanten aan de schutting. Die geven mooie bloemen. En hebben verder nauwelijks onderhoud nodig (mits ze in de volle grond staan). Planten aan de schutting zorgt voor afkoeling in de zomer. Zonder blijft warmte hangen en kaatst terug.

Voor de schaduw heb je aparte planten.

Ik heb ook veel fruit (bessen, aardbijen, pruimen etc). Vinden kinderen geweldig en is daarnaast ook leerzaam.

Chayammy en Cobon vinden dit leuk.
  11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wij hebben 5j geleden de tuin opnieuw laten doen. We hebben tegels van 60x60.

Mensen met grotere tegels vertelden ons dat hun tegels snel veel verzakten dus 100x100 was geen goed idee zeiden ze.

Verder hebben wij idd kunstgras. Het leek me verschrikkelijk maar ik zag maaien en onderhoud ook niet zo zitten.
    Het bevalt goed. Wij hebben een soort matten er onder (schokdempers) zodat het wat zachter aanvoelt. En overal dubbel worteldoek er onder.

Het enige nadeel aan het kunstgras is dat de kids een beetje statisch kunnen worden.

Ik zou de tegels laten voegen tegen onkruid. En daarnaast zou ik de tegels laten coaten. Verder zijn we erg blij met onze tuinslang op rol die aan de muur hangt (gardena, er zit inmiddels een sproeikop van de action op, omdat de kleuter de origineel had gesloopt. Werkt prima).

We hebben ook een hoge drukspuit die gebruiken we 1x per jaar. Leg de tuin enigszins op afschot, zorg dat er nog een matje buiten kan liggen voor de deur (dus niet te hoog de tegels). Wij wonen op zandgrond dus het loopt goed weg maar ik ken andere tuinen waar wel modderpoelen ontstaan ;)

Als je een grote bloembak neerzet, zorg dat de schutting die er achter staat oke is. We hebben het jaar na de tuin de schutting gedaan en dat was een uitdaging met de bloembak ;)

Hou ook rekening met je inrichting voor als je ooit nog een trampo of groot zwembad kwijt wil. Grootste zwembad gaat hier daardoor niet meer lukken helaas.

12. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Hier net een half jaar nieuwbouw ... we hebben zelf een plan gemaakt en ik met twee linkerhanden wat betreft groene vingers ben echt een beetje trots. Het groeit als een malle en de 25m2 grasmat hebben we al over de halve kliko afgemaaid. Tuin op het noorden dus even afwachten hoe het gaat gaan in de winter!

Btw we hebben een border met van die stapelstenen laten maken ... ik vind het niet mooi en zou het graag stuccen ... het is nu net zo'n graftombe :D dus euh ja dat zou ik dus niet weer doen.

13. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Er komt morgen iemand kijken voor de tuin! Ben heel benieuwd wat zijn advies zal zijn :)

Een schutting heb ik niet, alleen een stenen muur. Ik ga daar geen schutting tegenaan zetten. Dat vind ik echt te duur (zonde van mijn geld in een huurhuis)
    Maar wil wel weten wat de mogelijkheden zijn om die groen te verven en er groen tegenaan te laten groeien.

Verder zeker borders met planten. Liefst een grote border met veel planten en mooie kleuren en een kleine border met fruit enzo.

Toch wil ik kunstgras en geen echt gras. Het deel waar ik het, denk ik, wil, komt nooit zon.

Bedankt voor alle tips!

Beukenhaag en Luna86 vinden dit leuk.
  14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.723
    113
    Check wel even je huurcontract, daar staan soms ook eisen in tav je tuin. Wij mogen bijvoorbeeld geen diep wortelende planten/bomen plaatsen.
    In ons grasveld groeit vanalles dat niet gras is, komt blijkbaar aanwaaien. Ook tussen de klinkers voor het huis.

Saartje33 en liefkleintje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina