Onze dochter maakt al enige tijd enorme drama's van het verschonen, en dan met name bij haar schaamstreek. Ze roept te pas en te onpas gedurende de dag au en pulkt dan aan haar luier of wijst naar haar kruis. Het maakte me bezorgd dus bij het cb kaartte ik het 2 weken geleden aan. De verpleegkundige heeft gekeken en kon geen roodheid of irritatie ontdekken. Ze doet het zo ongeveer sinds ze een keer te lang in een poepluier had gezeten op het kdv. Toen we thuiskwamen verschoonde ik haar meteen en toen zag ik dat alles tussen haar schaamlippen zat en dat deze vuurrood zagen. Daarna is het zo ongeveer begonnen, wat ik hierboven beschrijf. Nu heeft ze zaterdag, zondag, maandag en gisteren af en aan koorts (39,4) of verhoging gehad (tussen de 37,8 en 38,6 gehad). Nu is ze ook enorm verkouden en hoest zich een ongeluk. Maandag ben ik bij de huisarts geweest en die zei dat ze een fikse verkoudheid met slijm op de longen heeft. Ook hij kon niets ontdekken tussen haar beentjes. Oren waren schoon. Hij zei dat de koorts met een paar dagen weg moet zijn, en anders moeten we terugkomen. Ik zit er enorm mee in mijn maag. Want ze is momenteel ook enorm aan het aandacht vragen. Ze hangt voortdurend aan mijn been, weigert te eten tenzij ze bij een van ons op schoot mag, huilt tranen met tuiten als ik nee zeg en zegt ook opvallend vaak 'au' als ik haar geen aandacht geef...Zou ze nou blaasontsteking hebben, of iets anders, of is het aandacht vragen? Ik vind het zo moeilijk...Wie heeft ervaring en of tips?
De dokter gaf aan dat onderzoek naar blaasontsteking bij zulke kleintjes een enorme onderneming is dus dat hij dat niet zo snel doet..
Valt wel mee toch? Plaszakje opplakken, en als er plas in zit deze laten onderzoeken met zo'n stickie. Tis mss even lastig om zakje op te plakken, maar daarna weet je meteen de uitslag.
Ja, dat dacht ik ook maar naar aanleiding van de dokter ben ik eens even gaan Google'en en ik geloof dat het niet bepaald zo simpel is. Maargoed, natuurlijk gaan we dat doen als de koorts/verhoging blijft. Ik was gewoon benieuwd of mensen deze verschijnselen herkenden.
Ah ok, hier hebben we paar keer op blaasontsteking getest (ivm nierafwijking) en dat ging zoals boven beschreven. Maar goed, je vroeg over de symptomen. Blaasontsteking zou natuurlijk kunnen, maar mss is ze die luier ook zat? Mss luierbroekjes proberen? Of voelt ze dat ze moet plassen en pulkt ze daarom aan de luier, dat ze zich dat nu bewust wordt? Sorry, weinig hulp te bieden helaas. Maar zou zeker naar HA terug gaan als ze het blijft doen, ook als de koorts zakt...
Mja. Ik zou toch haar urine opvangen om een blaasontsteking uit te sluiten. Mocht ze het wel hebben en je behandelt het niet, kan het naar haar nieren slaan! Nierbekkenontsteking is geen pretje! Dat ze eigenlijk ook niet wil eten, geeft al aan dat ze zich niet zo prettig voelt. Bovendien schrijf je dat de poep tussen haar schaamlippen zat. Dan is het voor de poepbacterie simpel om in haar urinebuis te komen. Maar goed, onze Finley heeft met een ernstige urineweginfectie in het ziekenhuis gelegen, dus ben zeer voorzichtig met blaasontstekingen. Zodra ik een vermoeden heb, vang ik meteen urine op.
Plasje opvangen met een speciaal zakje te halen bij de apotheek en voordat je die opplakt haar vagina goed wassen met water en drogen zodat je 'gewassen' urine op vangt. Wat jij beschrijft is net mijn dochter die was er doodziek van. At niet , dronk amper, sliep ontzettend veel en als ze wakker was dan hing ze op me.
Hier is de ervaring dat ziek-zijn/pijn resulteert in aandachtvragend gedrag: niet zonder ons kunnen, voortdurend bij ons willen zijn. Ik zou dus in jullie geval zeer zeker op blaasontsteking willen laten testen. Meestal is dat echt niets meer dan urine opvangen met een plaszakje. Vind het echt vreemd dat de huisarts daar zo over doet. Alsof hij er zelf geen zin in heeft...
Onze dochter heeft toen ze ongeveer een jaar oud was blaasontsteking gehad en dit is inderdaad bevestigd Door middel van urine opvangen in een plaszakje. Belangrijk is hierbij dat je geen besmetting met ontlasting krijgt anders krijg je een vals positieve test. Wij hebben daarna nog een paar keer erop laten testen maar hadden toen minder goede plaszakjes .ik heb haar toen gewoon een fles gegeven, luier uitgedaan en ben een half uur achter haar aan gaan lopen met een plastic bekertje. zo kan het dus ook😃 Succes!
Zo heeft de kinderarts van ons ook het liefst dat je urine opvangt... Maar dan moet je wel een dweil bij de hand houden...
Mijn dochter zei ook Auw bij het verschonen en plas stonk smorgens. De dokter zei zonder aarzelen, plas inleveren. Ik kreeg plaszakjes mee. Ze had idd blaasontsteking! Zeker laten checken dus....
onze kleine is ook getest op blaasontsteking. Had overigens dezelfde klachten. die plakzakjes waren een drama. Ik had zo een urinecontainer bij de drogist gehaald. Onderkant goed gewassen en die die container zachtjes tegen haar muts aangezet en toen een grote luier (maat 5) er omheen. De luier zit dan wel iets lager als normaal. Ik heb haar toen laten staan voor de tv met haar favoriete serie op en een fles drinken gegeven aan haar. Ging super . De dokter moest lachen toen ze hoorde hoe ik het deed, maar ze zei dat het een goede tip is voor andere moeders.
Hier ook een periode gehad. Bleef maar au zeggen en broek uit. Heb toen ook urine opgevangen dmv zo'n plaszakje, werkt prima. Uiteindelijk was er niks aan de hand en is het na een paar weken overgegaan... Maar als ze koorts heeft zou ik het toch wel laten checken hoor!
Bedankt voor al jullie reacties. Sinds gisteren geen koorts of verhoging meer en ik krijg het gevoel dat ze zich fysiek beter voelt. Eet en drinkt ook weer super. Ze huilt alleen wel bij het minste of geringste, maar vooral bij het horen van het woord 'nee' of als ze niet opgetild wordt..Vind ik ook weer moeilijk want dan denk ik: is ze nou niet lekker of zitten we weer in een sprongetje?
Dat zie ik hier altijd bij fysiek niet lekker zijn. Ik geloof niet meer zo in die sprongetjes, geloof ik. Volgens mij hebben ze die eerste twee jaar ook gewoon erg vaak iets onder de leden, waarvan we de helft niet opmerken, enkel dan dat we dit soort gedrag zien. En can't blame: als ik zelf niet fit ben, (niet ziek, maar ook niet lekker), heb ik ook een kort lontje
Mijn oudste heeft toen ze net een jaar was een fikse urineweginfectie gehad, s avond s met spoed via de huisartsenpost naar ziekenhuis omdat ze dachten dat het een hersenvliesontsteking was... Wat mij opviel was dat ze naast dat ze echt ziek was met hoge koorts de urine eeg stonk en ze luier pijn had... Luierpijn doet kinderen pijn als je de billen optilt om te verschonen. ..
Luierpijn heeft de dokter maandag op gecheckt, ze reageert niet als je haar beentjes optilt, pas als je haar tussen de schaamlippen schoonmaakt.