Wel of geen wieg op slaapkamer ouders?

Discussion in 'De babyuitzet' started by JoCdePoC, Nov 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JoCdePoC

JoCdePoC Lid

Sep 3, 2015
    26
    0
    0
    Ik werk fulltime bij de grootste fastfoodketen van
    Apeldoorn
    Hallo,
    Momenteel zijn wij druk bezig met de uitzet en babykamer.
    Ik betrap mijzelf erop dat ik geen enkele wieg leuk/mooi vind en dat ik er ook zo min mogelijk geld aan kwijt wil Zijn.
    Nou had ik het er zo over met mijn moeder en die gaf aan dat mijn zus en ik beiden meteen op ons eigen kamertje sliepen en zij ook nooit een wieg heeft gehad.
    Nou is dit inmiddels al ruim 25jaar geleden en ik vraag me eigenlijk af wat hier tegenwoordig de normen/meningen over zijn.
    Zelf vind ik het best een goed idee maar heb dan nog niet zoveel kennis opgedaan om een een "verstandig" besluit te kunnen nemen.o

2. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Je hoeft niet persé een wieg aan te schaffen. Je kunt ook het gewone ledikantje naast je bed zetten? Scheelt je weer extra beddengoed kopen!

Zelf vond ik het erg prettig baby naast me te hebben liggen. Ook Stichting Wiegedood raadt het aan tot mininaal 6 maanden, dacht ik.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,669
    5,705
    113
    Ik twijfel heel erg. Niet dat ik het niet wil maar er zit meer achter. Ik heb een slaapstoornis en slaap heel onrustig. Vriend word elke nacht wakker van mijn onrust, nachtmerrie's etc. Ik ben bang dat ik dit over ga brengen oo haar en dat ze ook onrustig gaat slapen.. Geen idee wat nou wijsheid is..

4. Ananas9

Ananas9 Actief lid

Jul 4, 2009
    163
    13
    18
    Female
    West-Vlaanderen
    Wij hebben een ledikantje op onze slaapkamer. We hebben maar 1 slaapkamer dus ze moet wel bij ons op de kamer. Maar ik vind het fijn om haar zo dichtbij me te hebben.

5. JoCdePoC

JoCdePoC Lid

Sep 3, 2015
    26
    0
    0
    Apeldoorn
    6 maanden! Poeh haha daar moet ik nu echt niet aan denken! Hahaha ledikant heb ik inderdaad ook overwogen alleen is onze kamer niet super groot en t ledikant best wel eigenlijk..

6. JoCdePoC

JoCdePoC Lid

Sep 3, 2015
    26
    0
    0
    Apeldoorn
    Vind het ook wel lastig hier nu al een beslissing over te maken hoor hahah misschien als de kleine er is dat ik hem/haar alleen maar bij me wil houden, maar ik ben zo iemand die alles op rijd in huis wil hebben 😎

7. Myself82

Myself82 Actief lid

Feb 27, 2012
    336
    0
    0
    Ja dat is je gevoel. Je zou kunnen overwegen de eerste week de wagen met wagenbak op de kamer te zetten. Op het moment dat het dan bevalt kan je nog een wieg aanschaffen.

Ik had vorige keer geen wieg en ledikant uiteindelijk op de kamer. Deze keer staat er dus wel een wieg.

8. MamavC

MamavC Niet meer actief

Het advies is zeker de eerste 6 maanden omdat het t risico op wiegendood verkleint. Maar blijft natuurlijk een eigen keuze.
    Kun je geen ledikant aanschaffen en naast jullie zetten (en daarna op de eigen kamer) Wij wonen klein maar opgepropt pas het best :)

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier bij voorbaat ook al besloten dat zoon snel naar zijn eigen kamer zou gaan.
    Hij heeft uiteindelijk de eerste 3 weken 's nachts in de kinderwagenbak naast me gelegen en daarna ging hij 's nachts gewoon in het ledikant op z'n eigen kamer.
    Overdag lag hij al eerder af en toe in z'n ledikant.

10. JoCdePoC

JoCdePoC Lid

Sep 3, 2015
    26
    0
    0
    Apeldoorn
    Bedankt Dames! Kinderwagenbak had in nog niet evens aan gedacht! Zeker de overweging waard!

11. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Wij hebben een hangwieg gekocht ( van leander) en die kunnen we straks heel makkelijk zowel naast het bed als in het eigen kamertje hangen.
    Ik vind 6 mnd naast je bed wel heel erg lang trouwens... Dan krijg je van die kindjes die niet meer alleen kunnen en willen slapen ben ik bang.

12. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Zet wieltjes onder je ledikant of wiegje, dan kan je de eerste weken de kleine bij je houden. Bij nachtvoedingen is dat erg fijn. Lekker warm in je eigen bed. En als ze goed slaapt, rij je het bedje zo naar de eigen kamer. Ik wilde hier ook 6 maanden de kleine bij me laten slapen maar na 3 maanden mooi in eigen kamer gelegd. Anders werd ik wakker van elke beweging en ik ging toen weer werken.

Er zijn baby's die snel doorslapen dus dan kunnen ze mogelijk eerder naar hun eigen kamertje. In het begin zijn ze nog zo kwetsbaar, dan wil je ze ook dichtbij je hebben ;)

13. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Hier hadden wij de kinderwagen op de kamer. De eerste week wilde baby vooral op ons slapen of bij ons in bed.
    Na 10 dagen voor het eerst overdag in ledikantje gelegd op eigen kamer. Dit ging goed. Volgens mij hebben we dit 2 dagen gedaan en toen ook 's nachts. Wij werden namelijk wakker van elke steuntje en kreuntje en zij werd volgens mij ook wakker van ons. Vanaf toen ging het slapen eigenlijk erg goed. Ze sliep na de fles van 23.00 uur door tot 7.00 uur toen ze nog geen 5 weken oud was en na de laatste fles ging ze meestal ook lekker slapen.

Mochten wij een 2e krijgen dan zou ik nog wel een co-sleeper overwegen, vooral voor de eerste week. Want lekker slaap ik in elk geval niet met een baby tussen ons in.

Doe vooral wat goed voelt en gebruik vooral je gezonde verstand.

14. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben de eerste 3 maanden op onze kamer gehad en die ging toen naar zijn eigen kamer omdat ik weer aan het werk ging. Voor de tweede is er geen eigen kamer dus het wordt of bij ons of bij grote broer en dan heb ik toch liever dat die doorslaapt zolang de jongste nachtvoedingen krijgt.

Het voordeel van een wieg vond ik de geborgenheid, zo'n ledikant is best groot voor een kleine uk! Wij hebben wel familiewiegen dus dat scheelt, de eerste kostte ons niets en nu heb ik voor mijn eigen wieg een nieuwe bekleding laten maken maar ja, wij hebben verder geen grote aankopen dus dat mocht wat kosten.

15. Punky16

Punky16 Actief lid

Jun 5, 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn oudste konden we een ziekenhuis wieg lenen van iemand. Deze had wieltjes. Overdag sliep hij dan op zijn kamer en als wij naar bed gingen rolden we de wieg naar onze slaapkamer. Na 3 maanden sliep hij de hele nacht op zijn eigen kamer en na 5 maanden is hij over gegaan in het ledikantje.

Bij de tweede hadden we een andere wieg en die stond de hele tijd op onze slaapkamer, maar omdat hij een huilbaby was, ging hij al sneller de hele nacht op zijn eigen kamer.

Dit keer heb ik via Mp een wieg gekocht deze komt op onze kamer tot hij er aan toe is om op zijn eigen kamer te slapen, en als hij er uitgegroeid is gaan we over op een ledikant.

Als je alleen een ledikant hebt en nog twijfelt, zou ik idd in eerste instantie gebruik maken van de kinderwagen bak of kijken of je een wieg kunt lenen. Een Aankleedkussen of een los matrasje bij jullie in bed, zodat je kindje wel hoger ligt dan jullie en niet onder jullie dekbed kan komen, tussen jullie in aan het hoofdeinde is ook nog een optie.

16. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Wij hebben een familie wieg, dus niets hoeven aanschaffen. Mijn dochter heeft bijna 4 maanden bij ons geslapen. Toen kreeg ze een spreidbroek en paste ze niet meer in de wieg, dus toen ging ze naar haar eigen kamer. Ze sliep toen overdag al wel in haar eigen kamer, dus dat was ze al gewend.

Mijn zoontje heeft ruim 5 maanden bij ons geslapen. Toen werd hij steeds wakker van ons, als we naar bed gingen, of naar de wc, en als mijn man uit bed ging om te werken (begint 's morgens om 4.00 u).
    En dan vond meneer het gezelliger bij mij dan in zijn eigen bed.
    Ook hij sliep overdag al in zijn eigen kamer. En hij sliep ook gelijk goed toen hij de nachten in zijn eigen bed ging slapen.

Ons 3e kindje zal ook weer lekker naast mij komen slapen in de wieg. En ik kijk gewoon weer aan voor hoelang.
    Mijn moeder vond dat Nathan met 4 maanden al lang naar zijn eigen kamer moest. Maar voor mij voelde dat toen nog helemaal niet goed.
    Ik zat ook vaak nog even heerlijk naar hem te kijken als ik 's nachts naar de wc geweest was, hahaha.

17. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,819
    19,138
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het is ook persoonlijk. Ik vond het erg fijn. Bij de oudste stond het ledikant aan ons voeteneind. Maar dan moest ik alsnog m'n bed uit. Bij de jongste hadden we een andere kamer en paste het ledikant er niet meer bij. Dus een wieg naast mijn bed. Dat was helemaal top. Wakker worden, even voeden en terug naar bed. Of zelfs alleen even een speentje geven. En dat zonder koude voeten. Ik vind het ook een fijn idee, m'n kindje dicht bij me. Dus ik sliep prima zo. De onderbrekingen die er waren, waren zo kort (en zo warm) mogelijk.
    Maar er zijn ook mensen die niet goed kunnen slapen met de baby op de kamer.

18. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Ben in verwachting van ons eerste en ik heb toch een wieg gekocht, puur om het feit dat het me een fijn idee lijkt om de kleine dicht bij me te hebben zeker de eerste maanden maar ook ivm borstvoeding.
    Zal in de praktijk maar moeten blijken of het ook echt een succes wordt... Ledikant is ook bij ons op de kamer geen optie, daar is ons kamertje te klein voor.

Ben ook wel van mening dat 6 maanden mij te lang lijkt, heb me laten vertellen dat 3 a 4 maanden wel 'genoeg' is?

19. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier zijn ze na een nacht bij ons op de kamer naar hun eigen kamertjes gegaan. Geen wiegje gekocht dus.

20. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Dat valt wel mee hoor. Ken kindjes die net zo oud zijn als mijn dochter en bij de ouders op de kamer slapen maar daar s avonds en overdag prima zelf in slaap vallen. Dl heeft tot ong. 13 maanden bij ons geslapen. Heeft tijden gehad dat ze prima zelf in slaap viel, overdag en s avonds. In de fase van verlatingsangst veranderde dat helaas. Zal dus echt per kind verschillen.

Overigens, ik riep tijdens mn zwangerschap dat baby ook niet tot 6 maanden bij ons zou liggen, maar gelijk op eigen kamer zou gaan. Ze sliep tot 13 maanden bij ons... Het is uiteindelijk gewoon iets wat je moet aanzien als je kindje geboren is.

Share This Page