Hoi dames, Ik ben van plan borstvoeding te gaan geven, maar wat moet je op voedingsgebied eigenlijk in huis hebben bij de geboorte? Toch wat voeding (mocht dit nodig zijn), flesjes, ...? Ik heb geen idee. Jullie?
Ik haal helemaal niks in huis. Ga er gewoon vanuit dat het dit keer lukt. Mocht het toch nodig zijn dan is er altijd wel ergens een apotheek open die flesjes en voeding verkoopt.
in principe niets... Zoogcompressen voor jezelf, zijn wel praktisch, maar die heb je mogelijk al in huis? Er wordt weleens gezegd, dat je juist niets qua voeding of flesjes in huis moet halen, omdat je dan gemakkelijker opgeeft, omdat je die spullen toch al hebt staan. Ikzelf had 1 tommie tippee flesje gehaald, een speciaal flesje waarvan de speen lijkt op de moederborst. Zodat als je gaat kolven na een tijdje, dat m'n dochter daaruit kon drinken. Wanneer je onverwachts over moet stappen, is alles snel genoeg in huis gehaald.
Hier ook niks in huis (ja een voedingsbh en zoogcompressen), maar geen flesjes of kv ofzo. En ook nog geen kolf, die kocht ik pas toen ik zeker wist dat 't was gelukt. De vk komt na de geboorte de eerste paar dagen elke dag langs en die heeft altijd wel zo'n proefzakje kunstvoeding bij, mocht het nodig zijn. Ik zou dus zelf niks in huis halen.
Lees even mee, want ik weet het ook niet goed. Ik heb tot nog toe alleen een doosje zoogcompressen, maar heb je niet ook al een stuk of drie voedingsbh's nodig??
Ik had de eerste keer voedingscompressen en een voedingsbh in huis. De tweede keer heb ik wel voeding in huis gehaald, Hypo-Allergeen, zodat ik mijn man niet weer om een onmogelijk tijdstip (want zoiets komt vaak op een zondag of 's nachts) er op uit kon om voeding te halen, mocht het nodig zijn. Maar die keus is persoonlijk. Een kolf, extra bh's etc. zou ik pas kopen als je zeker weet dat het goed loopt, want dat zijn vaak prijzige dingen (die bh's tenminste als je een grotere maat nodig hebt en nog iets wilt wat stevigheid biedt en geen klipjes die afbreken etc.).
Ik ga ook borstvoeding geven, maar heb toch ook al wel een paar flesjes gekocht (later sowieso handig voor de gekolfde melk) en twee van die kleine proefpakjes hypo-allergene kunstvoeding (hebben ze o.a. bij de Etos). Vind het zelf gewoon een fijner gevoel dat er wat achter de hand is in geval van nood. Verder heb ik ook twee dozen zoogcompressen gehaald en twee voedingsbh's (draag ik nu ook al, sinds mijn borsten weer een cup gegroeid waren en ik het zonde vond om nog meer meegroeibh's te kopen).
De kraamverzorgster legde tegen de stuwing een door midden geknipt, natgemaakt kraamverband in de vriezer. Nooit gedacht dat ik zou snakken naar iets bevroren op mijn borsten! Dat van die extra melk in huis hebben, herken ik wel. Het gaf mij in elk geval veel rust; áls een voeding niet zou lukken, kon ik zo'n kant en klaar pakje pakken. (wel flesjes in huis hebben natuurlijk...)
Wat je absoluut in huis moet hebben is een tube Purelan! Te koop of te bestellen bij de apotheek en werkt heel erg goed tegen tepelkloven. Veel beter dan bepanthen en ook makkelijker omdat het niet erg is als je kindje er een beetje van binnen krijgt bij de volgende voeding. (bij bepanthen moet je voor de voeding altijd even de restjes van je tepel afhalen en met een huilend kind is dat vervelend) Succes!
ik had wel 2 flesjes en kv in huis. was maar goed ook want Ties hapte de eerste dagen niet goed en we hebben de eerste nacht thuis een keer kv gegeven omdat hij aan het krijsen was van de honger maar de borst niet pakte. zo zielig! gelukkig gaat het nu wel goed maar het heeft even geduurd.
Bepanthen hoef je ook niet te verwijderen hoor. (Heeft bij mij trouwens niets geholpen tegen kloven, melk erop op laten drogen ook niet.) Bij zo'n jong kind beter niet meteen een fles geven maar met je vinger of een kopje voeden. (ALS je het al gaat gebruiken natuurlijk.) Mij is in de kraamweek kv opgedrongen door de vk, was m'n eerste kind en wist ik veel, maar dat zal me geen tweede keer gebeuren! Het heeft het slagen van de bv alleen maar moeilijker gemaakt, en m'n zoontje heeft kma ontwikkeld (al weten we natuurlijk nooit of dat idd met die kv te maken heeft gehad). Dus ook voor de tweede haal ik niks in huis. (Al héb ik nu natuurlijk de kolf en de flesjes al/nog.)
zoogcompressen, klovenzalf en ik had al een kolf gekocht, ze zeggen dat het niet hoeft maar ik heb toch wel vaker gekolfd.
Het belangrijkste is een goede dosis vertrouwen en kennis. Helaas is het eerste niet in de winkel te koop. Maar als je je van tevoren goed hebt ingelezen is dat al het halve werk. Flesjes ed. zijn heel snel bijgehaald mocht je ze nodig hebben.
Een goed boek over borstvoeding!! Altijd fijn om als naslagwerk te kunnen gebruiken als je je onzeker voelt.. Internet vond ik nogal negatief over borstvoeding, google maar een op borstvoeding en je komt op de website van nutricia..! Ook een paar goede links om je in te lezen Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding Borstvoedingsforum.nl :: Index
inderdaad vertrouwen hebben dat het gewoon moet lukken toch heb ik flesjes en speentjes en voor de zekerheid voeding in huis als ik t niet nodig heb gaat het naar mn zusje voor de kleine voedingskussen voor t gemak handkolf van avent tepelhoedjes en zoogcompressen voedingsbh's en een hele info avond in het ziekenhuis over alles rondom borstvoeding je zal 9 van de 10 keer zien dat je zoiets nodig hebt op zon vreselijk onmogelijk moment
De eerste 'hit' is geen 'hit' maar een 'sponsored link'. Dat staat erbij en de kleur is anders... Die sponsored links kun je 9 van de 10 keer meteen overslaan! Overigens een heel goed boek vond ik Borstvoeding
Zoogcomressen en een voedingsbh had ik al aan want lekte voor de bevalling al. Verder had ik 2 flesjes gekocht. Ik had geen kv in huis gehaald en dit bleek ook helemaal niet nodig gelukkig omdat mijn bv direct goed op gang kwam. (nathan is maar 20 gram afgevallen!) Kolf heb ik later gekocht, toen ik merkte dat de bv goed verliep. Het boek over bv had mijn kraamhulp bij zich en die mocht ik een tijdje lenen.
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik het dan bij zoogcompressen, voedingsbh en voor de zekerheid een flesje en een mini-verpakking kv hou. Wat mij toch wel verbaasd, maar ik ben ook nog helemaal onervaren op dit gebied, is dat (het slagen in) borstvoeding geven helemaal niet zo natuurlijk is, als het lijkt. Hiermee bedoel ik dat er veel gesproken wordt in termen van het "slagen van borstvoeding" en er "veel kennis van moeten hebben". Ook al weet ik dat het niet vanzelfsprekend is dat het goed gaat, verbaasd dat me toch wel, juist omdat het zo natuurlijk is. Ik ga me in ieder geval maar zo goed mogelijk inlezen en erop vertrouwen dat moeder natuur meewerkt.
@hopefor: ja, daar heb ik me de eerste keer ook lelijk in vergist. Ik dacht dat doe ik wel even, is toch natuurlijk?! Maar zo werkt het dus niet altijd. Heb dit keer een cursus gevolgd en meerdere boeken gelezen. Ook heb ik het nummer van een lactatiekundige klaarliggen, ook wel erg handig om alvast op te zoeken!