autostoel opa en oma onveilig

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Patty86, 7 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal, vanmorgen haalde mijn schoonouders zoals wel vaker op een werkdag onze dochter van 19 maanden op. Ik liep mee naar de auto om haar nog een kus te kunnen geven. Ik zag hoe mijn schoonmoeder haar in de autostoel zetten en constateerde dat de stoel helemaal wiebelt ondanks de gordel. Daarbij konden de riempjes van de gordels niet aangetrokken worden waardoor er heel veel ruimte tussen zit. ik zei dat dit echt niet kan en dat ze boete krijgen als de politie het ziet. Vanmiddag ga ik haar zelf ophalen en dan wil ik het erover hebben. Ik wil mijn dochter onder geen beding meer in die stoel hebben. Ik ga nu zelf een stoel aanschaffen voor daar zodat dit geen issue meer is. Ik voel me vooral schuldig dat ik haar er niet meteen uit heb gehaald. Mijn schoonouders zijn lieve mensen, maar wel wat simpel. Ze kopen het liefst alles goedkoop en tweedehands en ik heb daar erg veel moeite mee. Ik heb zelf een milofix in de auto en mijn man een tobi. Ben altijd erg met veiligheid bezig.

2. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Met die boete zal het meevallen denk ik.
    Je bent namelijk alleen verplicht om je eigen kinderen in een autostoel te vervoeren. Kinderen van een ander mogen ook zonder stoel.

Maar goed daar gaat het natuurlijk niet om.
    Ik geef je groot gelijk dat je zorgt voor een degelijke autostoel als je kind regelmatig met je schoonouders meerijdt.
    Als mijn kinderen met oma meegaan (dat gebeurt misschien 1 of 2x per jaar) dan geven we altijd onze eigen stoelen mee.

3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Volgens mij is dat vanaf 3 jaar. En elke week een dag is structureel vervoer en dus moet er dan wel een kinderzitje gebruikt worden.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat een stoel nog wiebelt als hij met gordels vastzit is niet helemaal onlogisch hoor. Doet die van ons ook. Al hangt het er natuurlijk van af wat jij verstaat onder 'wiebelen'. De gordels moeten natuurlijk wel aangetrokken worden tot tegen het lijfje.

5. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Onze Tobi stond altijd goed stevig en vast in de auto.
    Als een stoel echt wiebelt op de achterbank, dan zit hij zeer waarschijnlijk gewoon niet goed vast. Een beetje speling oke, maar echt wiebelen lijkt me niet goed. Heb mijn zus ook wel eens geïnstrueerd hoe ze haar stoeltje beter vast moest zetten, maar de priori staat lang niet zo stabiel als de tobi.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.992
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind dat als je iets vertelt wat over de veiligheid van kinderen gaat, dat je dan wel moet zorgen dat het klopt.
    1) Het is niet waar dat je alleen je eigen kinderen veilig moet vervoeren. ALLE kinderen onder 1m35 moeten in een goedgekeurde veiligheidsstoel vervoerd worden, tenzij het om incidenteel vervoer gaat waarbij je redelijkerwijs niet kunt verwachten dat de bestuurder voor een autostoel zorgt. TS geeft aan dat de grootouders haar kind wel vaker ophalen en dus moet er een goed stoeltje zijn.
    2) De regel w.b.t. incidenteel vervoer geldt niet voor kinderen onder 3 jaar. Die moeten namelijk in elke situatie in een passende stoel vervoerd worden. Zoals je aan de banner van TS kunt zien, is haar kind jonger dan drie.

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Vanavond een goed gesprek gehad en de stoel is weggegooid. Ik heb een nieuwe stoel besteld. Voelt een stuk beter. Net als mijn ouders hebben ze dan een MC priori

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mooi opgelost, groot gelijk!

9. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland

Bij ons stond de priori net zo vast als een huis als de tobi.
    Gordel goed strak aantrekken.
    Al kan het ook de achterbank van de auto misschien liggen?

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nou nee hoor. Je mag incidenteel andermans kind vervoeren zonder autostoel maar het is zeker niet gewenst, het wordt gedoogd.

Als je structureel kinderen vervoerd moet er gewoon een goedgekeurde autostoel inzitten.

Deel Deze Pagina