Hoi, Misschien is het antwoord heel simpel, maar ik vraagme af wat voor het effect het heeft op je muur als je deze verft, over het behang heen! Twee jaar geleden hebben wij een muur lichtgrijs en een muur crème-kleur behangen. Dit ziet er nog top uit. Hier en daar een heel klein kiertje of los hoekje. Nu willen wjj deze kamer veranderen. Eén muur gaat opnieuw gestuct worden ivm verleggen van het stopcontact. De andere wilden we opnieuw behangen. Nu zit ik erover te denken om deze (crèmekleurige) muur te verven in een gaaf kleurtje en evt met sjablonen wat gave figuren erin te schilderen. Maar wat zal het resultaat dan worden? Als je echt ziet dat het 'geschilderd behang' is, denk ik dat ik dat niet zo mooi vind. Zeker nier met de kleine oneffenheden in het behang
Ligt eraan wat voor behang erop zit. Wij hebben in ons huurhuis over het behang geverft in de woonkamer. Wat heel licht grijs met streepjes wat er al tig jaar opgezeten zal hebben. Hebben er wit overheen gekwast. 2x moeten doen en toch niet overal dekkend. Daarnaast zie je wel dat het geschilderd behang is omdat je de behangnaden gewoon ziet. Ons boeit het niet omdat het maar een tijdelijke woning is. Kortom.. ik zou het behang eraf halen en of opnieuw behangen of alsnog verven. En anders mee laten stucen
Als het nog een woning is waar je jaren woont zou ik het behang eraf halen. Evt glasvezel er tegen aan en dan sauzen. Wij gaan de kleine kamer ook over het behang verven, alleen wij gaan binnen nu en een jaar verhuizen. Dus ik ga niet nog teveel geld investeren in dit krot (huurhuis) als het een woning was waar ik nog jaren in bleef dan zou ik het verwijderen. De muren netjes maken en dan sauzen.
Behang met een patroon zou ik niet zo snel overschilderen, want dat blijf je vrijwel altijd zien. De goedkoopste en mooiste oplossing in deze is denk ik idd glasweefselbehang en dan schilderen en anders mee laten stucen.