Wieg of wandelwagen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Elsemieke, 11 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsemieke

Elsemieke Actief lid

5 mei 2012
    101
    0
    0
    NULL
    Kop N-H
    Hallo dames,

Ik hoor van veel mensen die de wandelwagen naast het bed zetten om het kindje in te laten slapen.
    Is dat goed voor het kindje of kan je beter een wiegje kopen?

Ik hoor graag jullie mening!

2. eva33

eva33 Actief lid

23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat veel mensen kiezen voor de wandelwagen.

Zelf ben ik voor een wiegje omdat het toch wat groter is en in mijn optiek wat opener is en meer ventileert.

Daarnaast vind ik het fijn om liggend in mijn wiegje te kunnen kijken, dan kan ik gewoon mijn ogen open doen om te kijken of het goed gaat en dan weer in slaap vallen.

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik denk dat het voor het kindje niet veel uitmaakt, als de wandelwagen ook een goed matrasje heeft. Ik zou alleen geen wandelwagen naast mijn bed willen hebben, maar dat is persoonlijk. Wij kopen denk ik helemaal geen wiegje, maar alleen een ledikantje. Een wiegje kan je maar 6 maanden ofzo gebruiken, dat vind ik zonde van het geld en de ruimte waar ik het daarna weer moet opslaan.

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik vind een wiegje een fijner idee. het matrasje lijkt mij beter, dus voor langer gebruik is dat denk ik beter voor het rugje.
    het hangt er dus ook wel van af hoe lang je het kleintje bij je op de kamer zou willen.
    wij hebben een wiegje en de eerste lag een half jaar in het wiegje en de tweede 3-4 maanden...
    de kinderwagen gebruik ik wel voor visite om de kleine in te laten slapen en ik heb het ook een keertje gebruikt tijdens een weekendje weg, toen wilde de oudste (toen ongeveer 3 maanden) absoluut niet in het logeerbedje...
    ook vind ik het wiegje fijner omdat het open is, dus ik kijk vanaf mijn bed zo het wiegje in. bij de oudste zelfs een periode gehad dat ik met mn hand door de spijltjes sliep zodat ie mijn pink in zn mondje kon...

5. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Onze kraamhulp raadde de wandelwagen af ivm ventilatie, maar er zijn er ook die het aanraden. Wij hebben een wieg gehuurd via het kraam bureau voor een tientje ofzo maar hier vonden we het niet fijn, is na 2 dagen in het ledikant gaan slapn

6. Elsemieke

Elsemieke Actief lid

5 mei 2012
    101
    0
    0
    NULL
    Kop N-H
    Dank jullie wel voor jullie reactie!!

Ik vind het inderdaad ook een hoop geld voor die korte tijd dat het kindje er in slaapt.
    Qua ventilatie kan ik het begrijpen.

Mijn vriend wilde een opbouw maken dat het kindje alleen in de wandelwagen inzet ligt en dat het op de zelfde hoogte komt als het bed, dat je inderdaad er snel in kan kijken.
    Als het hele onderstel er zou staan zou ik persoonlijk ook vervelend vinden.

7. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ik wil absoluut niemand beledigen hoor, ik vind dat iedereen echt de keuzes moet maken die het beste bij hem/haar passen. Maar ik vind het argument van geld altijd zo raar. Er zijn legio spullen die je maar relatief kort gebruikt, en die worden zonder problemen gekocht, maar een wiegje kan dan niet? Ik denk namelijk dat een knusse wieg een veel fijnere overgang naar de 'grote boze wereld' is voor zo'n kleintje, dan een groot ledikant. Wandelwagenbak zou ik op zich nog kunnen snappen, maar ik zag mezelf absoluut niet elke dag die bak naar boven zeulen. (daarbij kreeg ik een ks dus het kon niet eens..) Dus ik heb een wiegje gekocht, nog geen 100 euro, helemaal nieuw alles er op en dr aan. Via marktplaats vast nog goedkoper te krijgen. Nu voor de 2e komt hij er ook weer te staan. Dochter heeft er een maand of 4 a 5 in gelegen, als de 2e er ook zo lang in ligt, (wat ik echt wel verwacht) is het toch een goeie aankoop geweest? en daarna gaaat ie op zolder in de hoop dat de volgende generatie er nog gebruik van kan maken!

8. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    Ik heb ook voor een wieg gekozen.
    Had hem voor 40 euro op marktplaats gekocht en beide meiden hebben er 5 maanden in gelegen.
    Ik woonde eerst nog gelijkvloers en lagen ze in de woonkamer lekker in de wieg.
    De wieg staat nu op zolder zodat ze hem later zelf kunnen krijgen als ze zouden willen.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb ook een ks gehad en kleine heeft toch echt nadat ze een maand in de couveuse lag 2 maanden in de wandelwagenbak geslapen :) Ik heb namelijk een man die geen snee in zn buik had ;)

Onze dochter ging in de wandelwagenbak omdat ze 2 kg was toen ze naar huis kwam, en ze haar energie moest gebruiken om te groeien en niet om zichzelf warm te houden. Dus een klein bedje en geen "grote" wieg :)

10. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je wilt. Wil je je kindje korte tijd bij je bed, bijv. een week, dan zou ik geen wiegje aanschaffen. Wil je het echt de eerste maanden bij je bed, dan zou ik wel een wiegje aanschaffen.

Mijn zoontje heeft de eerste 6 dagen in de wandelwagen op de slaapkamer gelegen, daarna lekker in zijn eigen kamertje en ledikant.
    Onze 2e spruit gaat wel in een wiegje omdat we de wandelwagen (Donkey) ook nodig hebben voor ons zoontje. Dat wiegje kregen we overigens gratis bij de nieuwe kamer voor onze oudste. Dus das mooi meegenomen.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Helemaal mee eens! Ik vind een wieg meer noodzaak als veel van de dure aankopen zoals trip trap newborn set, dure wipstoelen, of noem maar wat op wat echt veel kan kosten! Wij hebben trouwens gewoon een fijne familie wieg, mn moeder heeft hierin gelegen, ikzelf, mn dochter en straks onze zoon. Hij is niet de mooiste wieg van mn keuze maar hij doet het prima, is lekker knus en het familie idee is ook wel leuk.

12. Elsemieke

Elsemieke Actief lid

5 mei 2012
    101
    0
    0
    NULL
    Kop N-H
    geld is abslouut geen probleem, maar ik denk niet dat ik mijn kind 3 maanden naast mijn bed wil hebben. met een week misschien kan die in haar/zijn ledikantje (als alles goed gaat natuurlijk).

En de wandelinzet zit toch bij je combi kinderwagen ;)

en natuurlijk mag iedereen het voor zich zelf bepalen, ik vroeg me alleen af wat voor argumenten mensen mee nemen in de keuze om voor de wieg of de wandelwagen te kiezen.
    Dus dank je wel!!

13. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik hoor vaak op dit forum vanwege ventilatie mag het niet... Maar waarom liggen ze in het ziekenhuis dan in plastic bakken?
    Onze VK zei ook dat het onzin is dat ze te weinig ventilatie hebben in een kinderwagen bak.

Nina heeft 3 weken in de kinderwagen op onze slaapkamer geslapen (wieg hadden we ook maar die was veel te breed zodat ze alleen maar huilde) Daarna is ze in het ledikantje gaan slapen omdat ze blijkbaar een buikslaper is.

14. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    groot gelijk hoor on te vragen waarop iedereen hier een keuze heeft gemaakt... jammer dat sommigen de keuze van een ander afkraken..

wij gaan hiervoor de wandelwagenbak... ik heb mijn oude wandelwagen van vroeger dus een lekker ruime bak. Ik kreeg het advies van een oude kraamverzorgster om bij een nieuw matras deze minimaal 7-8 cm te laten zijn, dan kunnen ze er maanden evt in liggen... dat advies vond ik erg fijn aangezien ik een matras op maat laat maken

denk ook dat de kleine hier toch wel snel op zijn-haar eigen kamer gaat slapen in het ledikant, maar mocht het niet zijn dan is de wagenbak prima!

succes met je keus, doe vooral waar je je fijn bij voelt

15. Sweepy

Sweepy Bekend lid

15 okt 2008
    934
    0
    16
    Noord Brabant
    Ik heb nu een wiegje voor de baby. Ik vind het leuk om naar de baby te kunnen kijken als ik in bed lig en dat kan niet met een dichte wandelwagenbak. :D

Het is bij of de wieg of de wandelwagenbak wel belangrijk dat er een fijn matrasje in ligt wat geschikt is om op te slapen. En dat hoeft echt niet duur te zijn. Ik heb nu een ikea matrasje op maat gemaakt voor mijn wieg met afwijkende maten.
    Verder moet je gewoon doen waar jij en je man zich prettig bij voelen.

16. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    wij hebben geen wiegje, we wilde de bak eerst op onze kamer zetten maar sinds ze er zijn hebben we ze in de bak op hun kamertje gedaan. NU liggen ze al sinds de 2e week in eigen bedje...

tis maar net wat je zelf fijn/nodig vind.

17. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Ik snap heel goed dat je op zoek gaat naar argumenten hoor! wilde alleen een tegen geluid geven. Als jij het geen probleem vind om de wagenbak elke dag naar de slaapkamer te brengen, is dat uiteraard ook nog een goeie optie. Ik kan niet in jou huis kijken ;)Wil alleen maar zeggen dat een wiegje niet duur hoef te zijn :) Overigens, een wieg kan toch ook in de babykamer staan, staat los van het idee om de kleine bij je op de kamer te hebben ja of nee....:p (je zou trouwens niet de eeste zijn, die het niet over haar hart kan verkrijgen om de baby te verhuizen, en uiteindelijk veel later overstag gaat...:D)

18. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik ga de wandelwagenbak gebruiken als wieg. Zonder onderstel, overigens. De wandelwagen heeft een prima matrasje en is net zo op te maken als een ledikantje/wiegje. Mocht ik enorm mispakken op een echte wieg dan is dit altijd nog aan te schaffen. Zodra ik en de baby daar klaar voor zijn gaat ze naar het ledikantje.

19. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben de 1e week nadat we thuis waren gekomen, de kleine in de kinderwagenbak laten slapen. Echter, ik had een flinke jaap in mijn buik en mocht maar 2x per dag de trap op/af lopen. Dus hebben we erg snel een klein ledikantje gekocht, formaat wieg. Ik dacht ook dat de kleine meteen naar zijn eigen kamer zou gaan, maar na 3 maanden slaapt hij nog heerlijk bij ons op de kamer. Ik geef borstvoeding en hij komt nog 2x 's nachts. Kortom, alles is anders als dat ik zelf gedacht had. Zo'n bedje/wiegje hoeft niet duur te zijn en je zou dat ding kunnen hergebruiken als poppenbedje of verkopen op marktplaats of weggeven aan mensen die het goed kunnen gebruiken. Maar ik zou niet willen zeulen met een kinderwagenbak elke dag.

20. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik had een mozes mand wiegje!

Deel Deze Pagina