Keuken kopen in Duitsland, hoe zit dat met de BTW?

Discussie in 'De lounge' gestart door mpo, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    Wij hebben een scherpe offerte liggen van een keukenzaak uit Duitsland.
    Nu staat erop die offerte dat zij 21% BTW rekenen, het NL tarief. Maar de BTW in Duitsland is 19%. Zij zouden dan toch gewoon die 19% moeten doorberekenen?

Ik heb de keukenzaak er nog niet naar gevraagd omdat ik eerst zelf onderzoek wil doen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. minon

minon Niet meer actief

Bij mijn weten betaal je als consument gewoon de BTW van het land daar dus in jou geval 19%

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb geen idee wat je rechten zijn, maar die Duitsers verdienen ze wel makkelijk zo!

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Dat is vreemd. Als je daar boodschappen doet betaal je toch ook gewoon het tarief van daar.

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Die denken gewoon ff 2% extra te vangen in de hoop dat het jou niet opvalt. Oftewel je word genaaid waar je bij staat

6. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Goed dat je goedkoper uit komt daar! Voor ons was dit niet het geval en hebben onze keuken gewoon in belgie gekocht.
    Btw weet ik niet.... Wij hadden voor een groot deel 6 procent maar lijkt me verder 19 inderdaad.

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    BTW 6% is dit jaar nog op het arbeidsloon om de keuken te plaatsen.

8. cakeje34

cakeje34 Actief lid

7 nov 2012
    237
    0
    0
    hoe het zit met btw en zo weet ik niet maar wij hebben ook een keuken gekocht in duitsland en we zijn zeer tevreden, en vergeleken met nederland waren wij veel goedkoper uit met betere apperatuur
    wij zijn bij 2 zaken geweest in duitsland maar bij een zaak kregen we geen hoogte van en dat was alma kuchen, waar wij zijn geslaag was ihre kuchen, echt top!

9. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Als je de keuken ook gewoon betaalt in duitsland, mogen zij geen 21% berekenen. De BTW hier is gewoon 19%. Welke zaak is dat? Niet mee accoord gaan en goed opletten want er zitten veel rotte appels hier onder de keukenboeren en dan ben je alsnog duur uit.

10. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    De keukenzaak belde vanmiddag nog even over de offerte.
    Ik heb gelijk maar even gevraagd naar het BTW verhaal. Zij zeggen dat wanneer zij een product leveren in NL, zij ook dat BTW tarief moeten hanteren. Dit schijnt sinds een aantal jaren zo geregeld te zijn binnen de EU. Een kanttekening hierbij is de omzet die het bedrijf draait op jaarbasis (in dit geval dus de keukenzaak). Als het een klein bedrijf was geweest met een lage jaaromzet, dan mogen zijn 19% BTW berekenen. Omdat zij boven een bepaald bedrag komen, vallen zij ook onder de EU regels, dus moeten zij het BTW tarief hanteren dat geldt in het land van levering.

Het klonk allemaal erg aannemelijk. Uiteraard ga ik het nog wel even checken ;).

We gaan nog een andere offerte bij een andere Duitse keukenzaak laten maken. Even in de gaten houden wat zij voor BTW tarief vermelden.

11. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    Bij ons scheelt het tot nu toe ook al een paar duizend euro. En ook nog betere apparatuur en géén kunststoffen werkblad ;).
    Wij zijn bij Ardland geweest.

12. minon

minon Niet meer actief

Sorry maar volgens mij is dat gewoon bullshit. Wij leveren ook aan consumenten in het buitenland maar die betalen gewoon 21% BTW omdat wij in Nederland zitten. Als zij in Duitsland BTW aangifte doen moeten ze echt niet ineens 21% BTW betalen hoor. Ze halen er gewoon 2% extra uit mijns inziens. Maar ik kan het mis hebben... Ik woon tenslotte in NL en niet in DL

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Voor zover ik weet klopt dat ja, er is een bepaald drempelbedrag voor leveringen aan consumenten in het buitenland. Blijf je daar onder, dan hanteer je het btw percentage van je eigen land. Kom je daar boven, dan reken je voor de rest van dat jaar (en het jaar erop meen ik) het btw tarief van dat buitenland.
    Dus op zich kan het kloppen wat ze zeggen..

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het geldt voor Nederland ook hoor, ik heb het even nagezocht op de site van de Belastingdienst:

Export naar klanten in de EU die geen btw-aangifte doen: drempelbedragen

15. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    Thnx Wijffie :D
    Ik ben wat geruster nu, dan klopt het dus toch wel ;)

16. minon

minon Niet meer actief

okay zat ik dus fout! Sorry! Wij leveren ook niet heel veel aan consumenten in de EU. Ook daarbuiten dus zullen wij niet over dat bedrag heen komen dan :)

17. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    De keuken is inmiddels gekocht, in Duitsland ;).
    Bedankt voor jullie reacties iig!

Deel Deze Pagina