Tijd voor een nieuw moestuin topic Ik heb vandaag de sugar snaps en de peultjes buiten uitgezet. Ik heb ze twee weken geleden voorgezaaid binnen en ze zijn al enorm hoog. Ideaal weer vandaag, niet te warm en af en toe een beetje regen, geen felle zon. Ik heb ook alvast een nieuwe peterselie buiten gezet want de vorige was aan het einde van zijn twee jaren. Binnen staan nog: gele stam slabonen en 4 soorten sla. En klimcourgette, gele courgette en pompoenen. Die gaan over ongeveer 2 weken naar buiten. En de kerstomaatjes en tasty toms staan ook al binnen te groeien. Die gaan denk ik half mei naar buiten. En ik krijg altijd veel soorten tomaten van een kennis die ik dan ook buiten zet onder een afdak. Nog meer dames met de moestuin kriebels?
Toch maar eens weer wat zaaien. De peterselie heeft de hele winter goed zijn best gedaan, de tijm en salie bleef ook goed, de bieslook komt langzaam weer omhoog en er staat nog 1 zielige prei. Wil graag proberen om tomaten en komkommer/augurk te zaaien.
Hier alles nog binnen in bakjes. Gaan niet naar buiten voor ijsheilige ( midden mei) Tot die tijd lekker binnen groeien. Is nog veel te koud de nachten helaas.
Wat leuk een moestuintopic. Sinds augustus vorig jaar hebben we 60 vierkanten meter moestuin bij een volkstuinencomplex. In het najaar een cursus, ecologisch moestuinieren gevolgd. En nu vooral aan het uitproberen. Ik heb nog geen hoge verwachtingen, wat lukt is mooi meegenomen. Hier ook al lekker druk geweest op de moestuin. Aardappelen en uien gepoot. Tuinbonen, rabarber, sla, prei, rode bieten geplant. Spinazie, wortelen, lupine gezaaid. De 2 bedden met aardbeien hebben we afgezet met gaas en afgedekt met net, kijken of we zo de volgens een beetje kunnen weren. Thuis binnen heb ik bloemkool, tomaat, sla, spruiten, wortelen, zonnenbloemen gezaaid.
Oja, thuis buiten hebben we ook nog een grote bak, waar ik ook nog van alles in heb geplant. Sorry, krijg de foto niet gedraaid.
Taby wat een leuke moestuin! Ik tuinier wat bij ons achter in de tuin, dat is lang niet zo groot, dus ik kan geen aardappelen en zo doen. We hebben ook aardbeien, bramen, druiven, frambozen en bessen in de tuin. En een appel en een perenboom. Fruit in de tuin is zo lekker en makkelijk!
Fruit is ook leuk en lekker, wij hebben ook een perenboom, appelboom, druiven, bramen, blauwe bessen, rode bessen en kruisbessen. Ik hoop dat het fruit allemaal is aangeslagen en we dit jaar al iets kunnen gaan plukken.
Hier een kleine moestuin. Heb dit jaar niet zoveel omdat we nog met de tuin bezig zijn. Heb deze keer: - pluksla - kerstomaten - marmande tomaten - paprika - aardbeien - kersen
Hier op het dakterras, daar is het zonnig en staat het niet in de weg (kleine tuin). Gisteren heeft m'n dochter wortels en paprikazaadjes gezaaid (action), staan nu nog in de vensterbank. Ik zelf wil: aardbeien en komkommer planten. Frambozen, pruimenboom en besjes staan er nog van vorige jaar. Ik geniet er van om het allemaal te zien groeien, het leukst is de komkommer .
Goh wat knap zeg. Ik heb helaas geen groene vingers. Alles verpieterd bij mij altijd. Of het ontploft (als in woekeren). Dus als iemand nog weet hoe je een bruidssluier effectief het leven beneemt dan hoor ik het graag.
Oh leuk! Ik heb alleen een moestuindip omdat wij de afgelopen twee jaar een enorme slakkenplaag hebben gehad. Omdat ik geen gif wil strooien over de planten die ik vervolgens wil opeten, hebben de slakken zich de meeste sla eigen weten te maken... Wij hebben 2 moestuinbakken van 1 bij 1 meter, een stukje grond voor aardappels/pompoenen/courgettes etc, wat struiken met rode bessen en frambozen, een aardbeientoren en een kruidentorentje. De kruiden, frambozen, aardappels, pompoenen en vergelijkbare planten overleven de slakken wel, dus die kunnen we steeds uit eigen tuin eten. Met de rode bessen zijn we steeds te laat met de netten, dus daar voeren we vooral de vogels mee. En de aardbeienplanten zijn wel bestand tegen slakken, maar de aardbeien zelf eten ze dus wél op Sterker nog, ze wachten net als wij mensen tot ze perfect rijp zijn en eten ze dan. Dus dan sta je een dag ervoor bij een bijna rijpe aardbei van, yessss, morgen ga ik die opeten, en de volgende dag heeft een slak het al voor je gedaan! GRRR. Dus Misschien dat we deze zomer iets agressiever antislakkenbeleid gaan voeren met antislakkentape of zout of alle slakken doodprikken ofzo. Maar pfff. Hopelijk zijn het er gewoon wat minder; drie jaar geleden ging het nog prima.
Plantjes opkweken in bakjes, dan hebben ze een voorsprong op onkruid. Of dingen als aardappels, pompoen/courgette of frambozen/bessen telen in een stukje tuin, die zijn bestand tegen heel veel en laten zich niet zo snel verdringen door onkruid. Sterker nog, die kunnen zelf ook prima woekeren Bewaren
Er zijn ook biologische slakkenkorrels. Die zijn speciaal voor moestuinen en kruidentuinen. Of koperdraad over de grond. Kunnen ze ook niet tegen.
Hey mensen met groene vingers Mag ik jullie een vraag stellen? Wel off topic want ik heb geen moestuin. Ik heb een klein balkon (niet mini klein) waar tot 12u s middags maar de zon is. Ik wil het balkon een beetje gezellig maken met bloemen en plantjes. Hebben jullie tips? Ik moet denk ik schaduwplanten kopen dan?
Ik heb een slakkenval, een bak waar ik bier in doe en tja een biertje op zn tijd vinden slakken schijnbaar ook lekker dus ze gaan de val in, kunnen er niet meer uit en verdrinken in het bier. ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar misschien heb je plek voor een kasje? ik heb er zelf 1 via marktplaats gescoord daar ga ik ook alles indoen wat snel aangevreten word!
schaduwplanten of planten die half zon/schaduw gebruiken, als je in het tuincentrum bent staat het vaak op de kaartjes wat een plant nodig heeft, en wat voor planten of bloemen je leuk vind natuurlijk? zo is er de sneeuwbalplant, die blijft het hele jaar groen (dus ook in de winter) is een makkelijke schaduwplant. gebroken hartje heb ik hier ook in de schaduw staan, hartstikke leuk bloeit alleen niet zo heel lang.
@leraje, slakken :x Vorig jaar hebben ze alle sla en courgette opgevreten! Het is inderdaad net alsof het de laatste 2 jaar erger was. De tomaten lieten ze wel met rust @parapluutje, goed idee die slakkenval. Heb je dan een potje ingegraven en doe je daar bier in? En gooi je hem regelmatig leeg of laat je de slakken gewoon erin zitten als ze verdronken zijn?