muziek bij de buren, iemand tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door maja82, 6 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ok, het volgende.
    We wonen in een nieuwbouwbuurtje in een tussenwoning.
    Aan de ene kant naast ons woont een man met zijn zoon. Zijn vriendin woont schuin tegenover hem (en ons). Als zij op bezoek is hebben ze geregeld de muziek aan staan. Ook als ze buiten zitten.
    In de winter zijn we al eens aan de deur geweest of de muziek wat zachter kon (was na 23u 's avonds en de muziek stond gewoon hard, dochter werd er zelfs wakker van). Na 3x (!) vragen of het wat zachter kon ging uiteindelijk de muziek om 1u uit.
    Gisteren toen we thuis kwamen na een ochtend weg te zijn geweest hoorden we toen we het huis in stapten al muziek van buiten komen. Wij de deur open, want ook wij hebben zin om in de tuin zitten met mooi weer.. hoorden we U2 ons al fijn tegemoet komen.
    Mijn vriend is er geweest en heeft gevraagd of de muziek zachter kon. Gebeurde niks.
    Dus ik -er helemaal klaar mee- heb aangebeld en gevraagd of ze mijn vriend niet net aan de deur hadden gehad om te vragen of de muziek zachter/uit mocht. Jawel, maar de muziek staat helemaal niet hard en zo vaak hebben ze geen muziek aan dus we moesten niet zeuren.. Eh.. Pardon? Als wij toch last hebben van hun muziek is het toch niet raar dat we er wat van zeggen?
    Dikke discussie/ruzie gehad met hem en zijn vriendin (type asowijf, grote bek, hanekam-achtig haar, veel tattoo's enz. (hoop dat ik niemand beledig, heb zelf ook een tattoo hoor!:D) maar goed, fijn type dus. Waar het op neer komt is dat zij gewoon NIET snappen dat als je buren last hebben van je muziek je er wat aan doet. Ik heb verschillende argumenten gebruikt, snapten ze geen hol van. Uiteindelijk heb ik gezegd dat we het echt niet erg vinden als er een keertje muziek gedraaid wordt maar dat ik daar dan wel afspraken over wil maken. Toen de afspraak gemaakt dat als we hun muziek horen, we een signaal geven, ze dan nog 2u mogen luisteren en dan de muziek uit gaat. Op dat moment leek het me redelijk omdat ze dus niet snappen dat de muziek dan eigenlijk gewoon uit moet. Maar achteraf denk ik 'slaat nergens op!' Als wij er toch last van hebben moet ie toch gewoon uit? Ben echt benieuwd of dat een rare gedachte van mij is of dat ik echt aan het zeuren ben. Wat vinden jullie daarvan?
    En hebben jullie nog tips/en of argumenten die ik kan gebruiken voor als ik ze over een tijdje weer spreek? (we hebben afgesproken om te kijken hoe dit gaat en dan over een tijdje weer met elkaar spreken).
    Ik heb bijv. al gezegd dat wij ook rekening met hun houden en zij het bijvoorbeeld toch ook niet fijn vinden als wij de hele dag met een cirkelzaag lawaai maken of op een valse piano gaan spelen.. Maakt ze allemaal niks uit zeggen ze en dat is niet hetzelfde als 'gewoon' muziek. Dat wij dat wel vinden boeit blijkbaar niet.
    Probleem is ook een beetje dat ze op een hoek wonen en de andere buren het wel horen maar van veel verder weg dus er geen last van hebben. Anders konden we er met elkaar heen, maakt misschien iets meer indruk.
    Hoe dan ook, ik baal er van en wil dit op een 'volwassen' manier oplossen. Heb geen zin in stoken of gezeik maar wil ook laten merken dat ik dit niet accepteer. Ben gewend om met 'moeilijke mensen' om te gaan maar alleen vanuit werksituaties en dat is heel anders dan wanneer het om je buren gaat..

Wie heeft tips?:)

2. girl21

girl21 Niet meer actief

als gewoon erover praten geen effect heeft, zou ik gewoon hun precies zo gaan behandelen... kijken of het helpt, want dan p[as realiseren mensen zich hoe irritant dit kan zijn...

als je weet welke muziek zij 'haten' dan moet je die of tijdens hun muziek hard aan zetten, of juist op de meest onmogelijke tijden voor hun.. dus als zij rust willen en hun muziek uit doen...

het is voor jullie even doorbijten, maar misschien werkt t wel...(intussen je andere buren wel even waarschuwen waarom je dat doet)

de meest irritante muziek is vaak iets van hardcore/hardstyle, omdat een ander alleen de bas hoort... of misschien hebben ze juist een hekel aan nederlandstalige hoempapa muziek? ook een muziekstyl waar veel mensen niet over kunnen is klasieke muziek...
    voor mijn part zet je al je boxen gewoon even richting (of zelfs tegen) hun muur...

weet niet of je 'goede' buren nog op vakantie gaan, maar anders tijdens hun vakantie doen, zodat zij er in ieder geval geen last van hebben...

ook zal ik zelf (als het kan) de muziek pas aanzetten als zij hem uitdoen, anders zetten zij m nog harder...

het is misschien een kinderachtige optie, maar meestal wel effectief!

heb het zelf op de camping 1 keer gedaan, en de hint kwam meteen over. (mensen naast ons waren engels, en reageerden ook niet op ons als we vroegen of het wat minder kon... heb toen abba keihard aangezet tijdens hun lawaai, met het nummer so i say thank you for the music!

liedje was nog niet halverwege, en hun radio stond normaal zacht...

weet rouwens niet of je huurt of koopt, maar klagen bij de gemeente of woningstichting kan ook nog wel eens helpen...

maar goed, dit zijn de drastische maatregelen die je kunt nemen, weet niet of je dit zelf wilt... maar mijn ervaring is: het opent men de ogen, en dringt vrij gauw door!

succes in ieder geval, en laat je even weten hoe het uiteindelijk opgelost is?

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik denk dat je het goed hebt aangepakt.
    Als dit toch niet helpt zou ik eens met de woningstichting bellen, mits je in een huurwoning woont. Anders (als jullie het in de buurt hebben) de buurt bemiddeling en anders de wijkagent.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Volgens mij kun je hier gewoon de politie voor bellen, aangezien je ze er al meerdere malen op aangesproken hebt.
    Ik heb zo'n irritante kerel onder me gehad op een flat die 's nachts leefde en geen werk had. Elke nacht dezelfde k#t c.d. met boeinkboeink muziek. Mijn hele bed trilde mee. Verder kreeg hij ook altijd 's nachts allemaal mensen over de vloer die riedeltjes op de bel gingen drukken die ik net zo hard in mijn kamer hoorde.
    Vervolgens ging hij elke ochtend over zijn nek, via het luchtsysteem van de douche hoorde ik al die kotsgeluiden.
    Helaas zat ik daar zelf in onderhuur, kon even niet anders. Heb meerdere malen aangebeld of de muziek zachter kon, ging 10 minuten zachter en dan weer op vol volume. Hij is zelfs eens in mijn kamer geweest om het daar eens te horen. Hij zei 'ik hoor helemaal niets en bovendien, het is toch vakantie! Eeehm, ja voor hem was het leven 1 grote vakantie, mijn wekker ging alleen om half 7 op werkdagen.
    Toen niets hielp, ben ik hem terug gaan pesten. Zodra hij zijn muziek te hard deed, liet ik een grote ijzeren paal op de grond stuiteren. Dat vond hij heel irritant en ging dan schreeuwen, maar deed de muziek wel zachter. Soms liet ik die paal 's ochtends ook nog even een paar keer stuiteren als ik wist dat hij naar bed was (na zijn kotspartij), zodat hij wist hoe irritant het is om niet te kunnen slapen. Erg flauw, ik weet het, maar ik zat daar ook niet helemaal legaal, dus via de woningbouw of politie kon ik niets regelen.

5. luuus

luuus Niet meer actief

ik vind het als ik het zo lees eigenlijk wel een beetje overdreven, die mensen leven daar ook gewoon en als hun dat nou wel fijn vinden om een lekker muziekje te horen als ze bijv in de tuin zitten!

na 10 uur savonds zou ik nog wel snappen of dat als je kindje er echt wakker van word oke maar verder moet iedereen in zn eigen huis en tuin toch vrij zijn om muziek te luisteren.

mijn buren hebben ook een piano waar ze vaak op spelen wat ik ook bijna dagelijks hoor, ook niet echt mijn ding. maar ik vind niet dat het aan ons is om bijv dan langs te gaan en te zeggen joh ik vind het irritant dus jullie mogen 2 uur piano spelen en daarna niet meer :S

6. Lepeltje

Lepeltje Niet meer actief

Ik ben het wel een beetje met Luuus eens. Als jij echt last hebt van de muziek is het inderdaad wel zo nettjes dat ze het wat zachter zetten, maar om nou van hun te verwachten dat de muziek UIT moet wanneer jij dat vraagt vind ik wel een beetje te ver gaan. En wanneer jij een signaal geeft mogen ze nog 2 uur muziek luisteren vind ik ook best wel apart. Het is wel hun eigen huis en ze hebben daar het recht om te doen en laten wat ze willen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze jullie lastig vallen en ik vind dat je wat dat betreft ook juist hebt gehandeld met de vraag of de muziek wat zachter mag. Maar ik denk dat je ook moet begrijpen dat als je in een tussenwoning woont je wel eens last van de buren kan hebben..

7. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Volgens mij heb je het prima aangepakt. Ik zou de volgende keer aangeven dat jullie er veel last van hebben en dat je graag samen tot een oplossing wil komen (zonder argumenten te herhalen trouwens, want dat heeft blijkbaar weinig zin).
    En als dat allemaal niet werkt zou ik ook via de buurtbemiddeling of de wijkagent eens vragen wat er mogelijk is. Misschien dat zij iets kunnen betekenen. Je moet alleen wel uitkijken dat het niet uitkomt op een ordinaire burenruzie (wat je ws. krijgt als jij net zo harde muziek gaat draaien om ze te irriteren), want dan heb je echt een probleem en waarschijnlijk elke nacht tot laat overlast (als ze echt willen vervelen....)

8. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik ben het niet een met Luuus en Jezebel. Je hebt nu eenmaal rekening met elkaar te houden. Ik vind dat Maja82 het goed heeft opgelost en dat ze ook genoeg heeft gedaan. De volgende stap zal als ik jou was denk ik zijn: gewoon de politie bellen. Als ze niet naar jou willen luisteren dan moet de agent het maar met ze uitzoeken. Dan hadden ze maar een vrijstaand huis midden in het bos moeten kopen. Hadden ze de muziek zo hard aan kunnen zitten zonder er iemand mee te storen!

Ik ben het er wel mee eens dat de muziek niet persee uit moet voor 22:00. Wel gewoon zacht zodat het aangenaam is voor iedereen.

Je hebt nog geluk dat jou buren U2 draaien. Wij hadden een buurjongen onder ons wonen die zelf dj was/ is en draaide zijn eigen muziek en wel van die afschuwelijke hardcore. In elk geval boem-boem-boem muziek. Stront ziek werden we er van. Sowieso bleven we het liefst verreweg van deze jongen. Veel vrienden over de vloer en allemaal blowen etc.... Verschrikkelijk. Niet mijn ding.
    We hebben ook vaak aan de deur moeten kloppen of het wat zachter kon, want het ging ook wel tot in de nacht door.
    Godzijdank is hij verhuisd.

Ik wens je veel succes met het afhandelen van dit probleem.

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat de meningen blijven verschillen over wel of geen muziek aan in je huis/tuin als je buren er last van hebben. Dat is nou juist het hele probleem. Wij vinden dat het 'niet hoort' en hebben er last van, een ander vindt het 'normaal' en vindt dat het moet kunnen: eigen huis/tuin dus je kan je gang gaan.
    Maar goed, wij hebben er last van en ik begrijp aan de andere kant ook best dat ze een keertje muziek willen draaien. Vandaar dat ik er een afspraak over wilde maken waar zij gelukkig na veel gespreksvaardigheden en empathie in het gesprek gooien mee akkoord gingen.. pff.

Ik ben bang dat als ik zelf de muziek hard zet dat ze ons juist extra gaan treiteren. Hij is nog wel redelijk ok maar zij is echt een beetje gestoord. De wijkagent had ik aan gedacht maar ik ben bang dat ze dan direct weten dat het van ons komt, andere direct aangrenzende buren hebben ze namelijk niet. Misschien beetje flauw maar we hebben zelfs de afspraak gemaakt dat als ze even 'los' mogen met hun muziek, ze de muziek hard mogen zetten. Ik dacht 'doe maar lekker, dan zijn wij niet meer de enige die er last van hebben en krijg je geheid meer mensen die komen klagen'. Daar hoop ik nu dus stiekem een beetje op, dat andere buren er ook last van gaan krijgen. Mijn ene buurvrouw heeft al eens gezegd 'ben blij dat ik niet naast ze woon'.. En bedankt, heb ik wat aan:(

Ik ben het trouwens wel met Damstertje eens dat als ze zo graag muziek willen draaien ze ergens moeten gaan wonen waar anderen er geen last van hebben. Maar het gestoorde vrouwmens vindt dat zij zich haar hele leven al genoeg aangepast heeft aan anderen en dat het haar nu niet meer uitmaakt..:( 'En daar word ik nu dus de dupe van?' heb ik toen gevraagd.. Ze vond ook dat het aan mijn eigen instelling lag of ik er last van had of niet. Je kunt namelijk denken 'ach, ze hebben muziek aan, nou laat ze maar lekker' Of 'verdorie hebben ze weer muziek aan!' en er dan dus last van hebben. Logisch he?:D

Oja, Jezebel, ik vind het ook geen probleem om de buren te horen hoor, we wonen idd in een tussenwoning en daar hebben we van te voren rekening mee gehouden. Ik hoor hun ook praten, met de kids 'spelen' etc. Hoor ik van de andere buren ook. En zij van ons. Geen probleem! Maar ik vind dat zelf wel wat anders dan muziek 'opgedrongen' krijgen. En wat zij zacht vinden, vinden wij hard. Ook zo lekker, kom je nooit uit..;)

10. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik vind dat er altijd wat gezegd mag worden als de muziek te hard staat maar ik vind niet dat jij moet gaan bepalen dat de muziek uit moet ... Als je buren de muziek nou gewoon wat zachter zetten dan is dat toch ook goed ??? En de regel dat jij een sein geeft wanneer het hard staat en dat hun dan nog 2 uur mogen verder luisteren vind ik een beetje vreemd, zoiets zou mijn moeder zeggen als ik muziek luisterde .. ik vind dat een beetje '' te '' ..

Onze buren zet ook wel eens keihard ( s'avonds laat ) de muziek aan maar dat gebeurd miss 3x per jaar en heb er dan ook geen problemen mee..

11. luuus

luuus Niet meer actief

dat vind ik ook een regel op stellen voor je buren vind ik echt niet kunnen gewoon, denk dat weinig mensen dat zouden pikken.

al hebben ze nou elke dag hun muziek echt keihard aanstaan oke dan zou je misschien kunnen vragen of het iets zachter kan, maar gewoon overdag een lekker muziekje in de tuin kan je niet gaan verbieden dat gaat nergens over. iedereen leeft nou eenmaal anders en dat zijn toch hun eigen zaken. dan zouden hun geen muziekje in de tuin mogen draaien omdat hun muziekstijl jou niet aanspreekt dat vind ik echt heel raar!

ik denk dat je met een wijkagent ook niet echt veel zal bereiken hoor, zolang ze geen echt overlast geven.

12. suuszwanger

suuszwanger VIP lid

24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Maja, laat een wijkagent een decibelmeting in jouw tuin en woning doen. Op die manier kun je werkelijk weten of het aan jullie irritatieniveau ligt, of dat het daadwerkelijk van de redelijke norm afwijkt.
    Destijds was er een programma op tv over burenruzies en daar werd het ook gedaan. Helaas zul je schrikken van het aantal "toelaatbare" decibel dat men mag uitstoten. Na 22.00 gaat het trouwens heel hard omlaag, dus dan heb je in ieder geval recht van spreken.
    Kijk, nu zul je je overal snel aan storen, want je let er waarschijnlijk onbewust al meer op (spreek uit ervaring).
    Wat zeggen vrienden als ze op bezoek zijn? Vinden zij de muziek ook TE hard staan?

Dan nog blijft er een discussie over het wel of niet in harmonie met elkaar willen wonen. Ik ben zelf het type dat direct iets met die opmerking zou doen. Muziek zachter of met jou overleggen wanneer de muziek eventueel harder mag....bepaalde dagen of tijdstippen. Bijv. als je naar het werk bent (hi hi hi)....you catch my drift.
    Je hebt nu eenmaal met elkaar rekening te houden en dat is ook voor jou zo. Dus zoek uit wat acceptabel is binnen bepaalde wettelijke grenzen en probeer daar afspraken over te maken. Als jullie er echt samen niet uitkomen, dan zul je er toch een derde persoon bij in moeten schakelen. Zij mogen eventueel zelf die derde persoon uitkiezen, wellicht maakt dat de stap wat minder beladen.
    Maar sorry hoor.....oog om oog, tand om tand, heeft nog nooit iemand verder bij zijn/haar doel gebracht. Dan loopt het alleen maar verder uit de hand en is samen overleggen helemaal van de baan. Dan kun je net zo goed direct een ander huis gaan kopen...
    En daarbij vind ik het kinderachtig, alhoewel ik wel degelijk de kriebel zou voelen om "ook dan eens even mijn stereo op 300 db te zetten als ze net fijn liggen te slapen"....Of net per ongeluk die fles rode wijn op het terras te laten ploppen met kurk richting vriendin van buurman....
    Niet doen meid, probeer de eer aan jezelf te houden en los het op de best mogelijke manier samen op.

Veel succes!

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou ook niet wachten tot de andere buren er wat van gaan zeggen, kan je uit ervaring vertellen dat een hoop mensen klagen tegen elkaar, maar niet naar de persoon die de overlast veroorzaakt toestappen.
    Dat van zo'n decibelmeting is misschien wel een goed idee.

14. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Volgens mij ligt daar de oplossing. Lekker hard een plaatje opzetten, dans je frustratie eruit. Of zet hem gewoon hard genoeg zodat je hun muziek niet hoort. Ik krijg niet de indruk dat ze elke dag bezig zijn met zoveel mogelijk pestherrie maken.

Mijn buuf draait weleens Turkse muziek, hiernaast draaien ze Nederlandstalig. Vind ik allebei verschrikkelijk maar zij zullen op hun beurt metal verschrikkelijk vinden. Jammer dan. Soms moet je gewoon ff een plaatje kunnen draaien en wat tegengas geven als je de muziek niet mooi vindt!

15. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Moet nog even zeggen dat zij zelf met de 'oplossing' nog 2u muziek draaien kwamen, ik had eerst wat anders voorgesteld. Ik heb gezegd dat ik een compromis wilde sluiten en ze niet kom 'verbieden' dat ze muziek mogen draaien omdat ik ook wel snap dat dat niet werkt. Die 2u ging ik mee akkoord omdat ik toen dus dacht 'dan krijgen anderen er ook last van'. Idd misschien kinderachtig maar ik vond het wel een prettig idee dat er misschien meer buren gaan 'klagen'. Hoewel ik me afvraag of dat helpt.

Suus, anderen vinden de muziek ook te hard. We hebben 3x gehoord van familie en vrienden die bij ons waren dat ze het raar vonden dat de muziek bij de buren zo hard staat, dat is deze zomer nog. Ik had net mijn buuf nog aan de telefoon en die zei dat zelfs de buren aan de andere kant van het blok aan hun vroegen waar die muziek vandaan kwam. Dus ik weet dat het niet alleen aan ons ligt.

Echt, ik stoor me niet snel aan dingen. Hier tegenover in de straat gebeurt altijd een hoop en daar hoor ik de andere buren dus altijd over. Ik zie het niet eens. Ben me niet bewust van mensen in de buurt. Zo lang ik er maar geen (over)last van heb;)
    En ze zijn idd niet elke dag bezig met pestherrie, moest er nog een bijkomen:$ En ik heb helemaal geen zin om zelf hard een plaatje op te zetten, daar zie ik het nut niet van in. Ik ben nog steeds van mening dat als je het fijn vindt om geregeld harde muziek te draaien, je ergens moet gaan wonen waar anderen er geen last van hebben. Of dus duidelijke afspraken maken waar de buren ook tevreden mee zijn.
    Maar Suus, je hebt wel gelijk dat ik me nu sneller stoor aan hun muziek omdat ze dus al eerder geen rekening met ons gehouden hebben. Dat heb ik ook tegen hun gezegd, dat ik me ws sneller stoor omdat zij eerder 'schijt' aan ons hebben gehad. En dat dat irritatieniveau naar beneden moet en ik dan een keer muziek echt niet erg vind.

Die decibelmeting ga ik zeker onthouden als blijkt dat het nu nog niks opleverd. Goeie tip, thanks!

16. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ach ik bedoel met plaatje draaien ook niet gelijk om te jennen. Komt denk ik omdat ik zelf bijna de hele dag muziek luister (zacht) en als ik dan last heb van de buren, zet ik hem gewoon ff iets harder. Dus ik dacht meer als je dan toch al muziek op hebt staan....anyways who cares als je maar tot een oplossing komt!

Deel Deze Pagina