Dag dames, Ik kon geen ander topic vinden over dit onderwerp daarom een nieuwe aangemaakt in de hoop dat ik niet de zoveelste ben die niet eerst even goed kijkt. Ik zou graag jullie advies/ervaringen willen weten over draagdoeken. Ik ben 3 november uitgerekend en wil een draagdoek gaan aanschaffen. Ik heb al wel enig "onderzoek" gedaan op internet en daardoor kom ik uit bij ByKay of een Tricot Slen van Babylonia. Wie heeft ervaring met één van deze draagdoeken en wil daar over vertellen?
geen ervaring. maar ik heb een geweven doek aangeschaft. aangezien je er langer mee kan lopen, en rekt niet uit. ik had ooit een tricotti.. 2 banden die vreselijk uitrekte. en was echt niet te doen.. dus slechte ervaringen met rekbare doeken (die jij hier noemt) hoewel 2 banden wel anders zijn, die hoef je niet te knopen ik ga ook een mei tai of marsupi aanschaffen, omdat je die lekker makkelijk en snel aan kan doen, en lekker compact zijn. zoals ik lees kan je met de mei tai ook vrij lang nog mee lopen, ideaal lijkt mij Nog een tip: ga naar prenatal, daar kan je ze voelen en passen(bykay dan), als dat lukt met je buik
Bedankt. Ik zal de topic door lezen en zeker even bij Prenatal langs gaan! Ik zag op de site van Babydump dat ze de Tricot Slen in de aanbieding hebben. Daar zul je ook vast wel mogen passen.
Mag ik vragen waarom je op een rekbare draagdoek uitgekomen bent? Voor hoe lang zou je de doek willen gebruiken? Als je alleen de eerste ca 3 maanden wilt dragen dan is rekbaar prima, maar wel warm. Als je graag langer wilt dragen, dan raad ik je toch echt een geweven doek aan! Hier kan je veel langer en comfortabeler mee dragen en je hebt meer mogelijkheden. Met een bykay of tricot slen kan je alleen op je buik dragen, met een geweven doek ook op je heup, rug, torsodragen etc. Ik draag mn dochter van 21 maanden er ook nogsteeds mee, en als ik haar uit de doek haal, stop ik daarna moeiteloos mn 1 maand oude baby erin. Heel veelzijdig dus! De prenatal zou ik niet heen gaan voor advies, die hebben er geen verstand van en verkopen bijna geen goede draagsystemen. Grote kans namelijk dat ze je een onergonomische en erg dure babybjorn aan gaan praten.
@Suusjeuh Goede vraag. Volgens mij door het lezen van de sites die draagdoeken verkopen en het leek mij makkelijker qua knopen en volgens mij zijn ze ook wat goekoper. Nu ik de bestaande topic er over aan het doorlezen ben merk ik dat ik te snel ben geweest. Het wordt er alleen maar moeilijker op. We hebben totaal geen ervaring hiermee, geen mensen om ons heen ook die dat wel hebben en het ik vind het best lastig. Een draagzak kan ik waarschijnlijk zo van mijn zus krijgen, maar ik ben er al heel lang over uit dat ik die niet wil puur omdat ik op meerdere sites lees dat dit helemaal niet goed is. Ik ben totaal niet gevoelig voor verkooppraatjes (daarom stel ik de vraag hier ook en niet bij de Prenatal), dus ik zou puur naar de winkels gaan om het even te voelen.
Ik ben begonnen met een rekbare doek (een andere dan jij noemt, trouwens.) ik vond het heel fijn. Het knoopt inderdaad vrij makkelijk. Ik heb één keer een geweven doek geprobeerd, toen mijn zoon te zwaar werd voor een rekkende doek. (En dat was vrij snel, moe ik zeggen.) Hoewel het knopen met de rekkende doek me makkelijk af ging, merkte ik dat dit met een geweven doek echt een stuk lastiger was. Met wat oefenen zou het me wel gelukt zijn trouwens. Maar ik zat toch al te twijfelen aan draagdoeken. Ik vind die lange flappen toch wel een nadeel. Als je bijvoorbeeld met de auto of fiets ergens heen gaat en je met dan buiten of in een parkeergarage nog gaan knopen. Ik vond dat niet ideaal. Je kunt sommige draagmanieren al wel van te voren voor knopen. Maar dat vond ik niet lekker zitten in de auto. Ik ben dus nadat mijn zoon wat groter was, overgestapt op een ergonomische draagzak. Er zijn verschillende soorten draagzakken. De draagsystemen zoals BabyBjörn zijn niet geweldig voor de heupjes (door de bengelbenen). Maar een ergonomische drager zoals Storchenwiege, Bondolno, Marsupi (heel geschikt voor jonge baby's) zijn prima hoor. Voor oudere baby's heb je ook weer prima draagzakken, maar ik kan even niet op de namen komen. Het enige nadeel van dat soort dingen lijkt mij, dat je de draagbanden niet zo breed kunt maken. Een draagdoek kun je echt over je hele schouder uitspreiden. Dat draagt voor jezelf heel prettig, omdat het gewicht nog beter verdeeld wordt. Die mogelijkheid mis ik toch bij de meeste draagzakken. Behalve bij mijn geweldige Scootababy. Maar dat is een heupdrager die je pas na een paar maanden kunt gebruiken. En als je kind echt zwaar wordt, is heupdragen voor langere stukken ook niet fijn meer. Schrijf dus de draagzakken ook niet te snel af. Ze zijn niet allemaal 'slecht'. Als je zoekt op 'ergonomische draagzak' of ssc (soft structered carrier) dan kom je prima varianten tegen.
Ik zie inderdaad op sites als Babybij.nl en ikdraag.nl ook wel ergonomische babydragers staan. Die lijken me toch wel makkelijk. De keuze wordt er echt niet makkelijker op zo, maar wel doordachter met alle tips en daar gaat het uiteindelijk om. Ik ga nog even verder met "onderzoek doen."
Ik wist ook echt niets van draagdoeken en bij de Prenatal hadden ze weinig keuze en konden ze het niet echt goed uitleggen (zat er zo te prutsen). Daarom zijn wij naar een draagdoekconsulent gegaan. Deze kost 35,- maar de kosten vervallen als je daar een doek koopt. Zij gaf veel verhelderende uitleg ook over hoe goed het dragen is en leerde je heel goed knopen (goed knopen is echt een must als je comfortabel wlt dragen). Een op een, echt een aanrader. Bovendien heeft zij allerlei verschillende soorten doeken en dragers en kan jou bij je keuze ook goed adviseren, bovendien kun je er meerdere uitproberen. Haar site is Draagdoeken, borstvoedingskleding en houten speelgoed en natuurlijke verzorgingsproducten - Home . Zij woont in Terborg bij Doetinchem maar via haar site kun je ook verschillende doeken lenen.
Ik heb een ByKay en daarmee kan je zowel op de buik als op de rug dragen hoor! Ik vind hem heel erg fijn, makkelijk om te binden en de kleine vind het geweldig om erin te liggen.
Ik ben begonnen met by kay, vanaf het begin, heel erg fijn! Juist omdat hij meerekt erg makkelij, omdat je eerst kan knopen (makkelijk) en dan pas je baby erin kan doen. Nu wordt Nine wat groter en zwaarder en wordt het dragen ook zwaarder. Ik heb een geweven doek in de la liggen,maar zie ertegen op deze te gebruiken aangezien ik niet weet hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Gebruik nu als tussen oplossing, voor kortere tijden zoals eventjes de hond uitlaten of naar de AH te lopen de baby bjorn, ook erg makkelijk, maar zwaar aan je schouders. Is er op you tube een goed filmpje voor de geweven doek?
Op YouTube genoeg! Nu op iPhone dus kan ff niet linken. Een front wrap cross carry (fwcc) is fijn om mee te beginnen- lijkt ook erg op de knoop van de bykay maar dan met de gekruiste banen buiten. En die kan je ook opzij geschoven houden, zodat er maar 1 laagje over je kind heen zit. Paar keer oefenen, en je legt m in no time aan. Hoppediz heeft ook een goed instructieboek.
Nee, bykay beweert dat wel - net als dat ze kommahouding adviseren - maar draagdoekconsulente's zijn het er over eens dat rugdragen met rekbare doek gevaarlijk is en je beter niet in kommahouding kan dragen. Rugdragen met rekbaar is gevaarlijk omdat je kindje er heel makkelijk uit kan vallen en je niet goed genoeg aan kan spannen. kijk maar Back Carry with a stretchy wrap with a 2 and a half year old - YouTube Backcarry in a stretchy wrap with a 7.5month old - YouTube Is gewoon onveilig, en bovendien onhandig dat je dus hulp nodig hebt. edit; deze dus!!!! Back Carry in Stretchy Wrap vs. Woven Wrap.mp4 - YouTube
De ergonomische draagzak van Storchenwiege lijkt me misschien wel iets, maar die beentjes er buiten lijkt me voor een pasgeborene een minder geborgen gevoel geven. Bovendien koud in de winter? Wellicht dat ik voor een rekbare doek van ByKay of Babylonia ga voor de eerste wintermaanden en dan in het voorjaar ga kijken als deze te warm wordt naar bijvoorbeeld een geweven draagdoek of een ergonomische draagzak. Dan hebben inmiddels ook een klein beetje ervaring. Ik zie ineens dat er al meer reacties zijn, bedankt voor de input!
Ik heb via mp een doek van babylonia aangeschaft. Is een rekbare doek. Ik heb deze eerst om te proberen aangeschaft. Als het bevalt kan ik altijd nog een andere doek aanschaffen.