Is jouw 13e maand ook voor een deel naar de belasting?

Discussion in 'De lounge' started by guppie81, Dec 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Oef wat baal ik zeg!
    Had me zo verheugd op mn 13e maand (al gaat ie meteen naar de spaarrekening). Ik had dus echt 2 netto maandlonen verwacht, maar er is nog eens 400 euro extra af naar de belasting!
    Dit is toch niet eerlijk?
    Ik heb mn salarisstrookje al bestudeerd en ik heb wel echt 2 maandlonen gehad. Ik heb normaal geen enkel probleem met het belastingsysteem, maar dit voelt wel een beetje min hoor. Ik verdien helemaal geen tonnen ofzo, waarom moeten ze me die 400 euro dan nog extra afnemen?
    Ik werk er toch verdorie hard voor...

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja das die 48/52 regel bij extra inkomsten(net als bij het vakantiegeld. tis erg flauw.

3. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Een 13e maand wordt inderdaad altijd extra belast. Ik heb er niet zoveel problemen mee, ik krijg nl. ook weer veel van de belastingdienst, zoals kinderopvangtoeslag, ouderschapsverlofkorting etc.

4. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Komt omdat je maar 1x de belastingvrije voet hebt. Ze zien het gewoon als meer salaris bij de belastingdienst, en hoe hoger je salaris, hoe meer % je betaalt. Voor je 13e maand zit je dus in een hoog percentage helaas...

Maar ben het helemaal met je eens hoor, vind het ook altijd oneerlijk!

5. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Haha, allemaal tegelijk.

6. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Tja, zo werkt het nu eenmaal he.
    Het is hoe dan ook nog eeen lekker extraatje

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,881
    113
    Tja, dat is nu eenmaal zo, net als bij het vakantiegeld. Maar ook ik heb er niet zo moeite mee, idd wat iemand al eerder zie, kijk hoeveel geld van je de belastingdienst krijgt zoals kinderopvangtoeslag, dat moet ook ergens vandaan komen toch?

8. mieppie1

mieppie1 Actief lid

Nov 9, 2009
    159
    0
    0
    roermond
    baal ik ook altijd enorm van!

Krijg ook geen toeslagen van de belastingdienst, moet ze alleen maar spekken helaas.
    Maar goed, wie weet komt dit jaar onze emigratiedroom wel uit:)

9. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Je krijgt geen toeslagen maar je maakt wel gebruik van de openbare weg, het sociale voorzieningsstelsel, je kinderen gaan (nu of later) naar school toe etc.etc.
    Word allemaal betaald van die belastingcentjes!

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dat is ook zo, maar toch blijft het zuur als ik zie hoeveel we weer afdragen. Wij krijgen ook niks aan toeslagen, maar om nou te zeggen dat we nou gigantisch veel verdienen :( We zijn allebei nog maar 24.

11. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik vind het niet zomaar aannemelijk eerlijk hoor. Voor zowel mn 13e maand als voor mn vakantiegeld werk ik gewoon. Het zijn geen bonussen. En om nou 400 euro daar weer af te snoepen vind ik echt oneerlijk hoor.
    Ik betaal al 600 euro belasting in de maand en mijn man nog veel meer. Dat bedrag krijgen we echt niet aan kinderopvangtoeslag en verder krijgen we ook niks.

Ik ben ook helemaal niet zo van de toeslagen, ben heel liberaal daarin eigenlijk. Wij verdienen gewoon ons eigen brood, punt. Maar die 400 euro extra vind ik dus echt niet tof.

En dan kan je roepen, ja de sterkte schouders dragen de zwaarste lasten, maar zo eerlijk is dat ook weer niet...
    Maar goed, nu kan ik nog wel even doorgaan met mijn beklag, maar misschien moeten mensen met "geld zat" dan maar niet klagen...

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het wordt dus wel gezien als een soort van bonus, een extraatje. En ja, daarvan moeten we helaas allemaal ons deel van afdragen. Het wordt altijd aangeslagen tegen het hoogste tarief.
    Ik snap dat dat inderdaad erg zuur is om dan meteen maar weer 400 euro af te dragen aan die "blauwe mensen".

13. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Tis toch echt een extratje. Hier geen 13e maand dus ook niets in te leveren bij de belastingdienst...!

14. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Ik krijg een eindejaarsuitkering waar ook veel belasting afgaat, maar ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. Ja het is vervelend, maar het is nou eenmaal zo. Niets aan te doen. Behalve extra genieten van hetgeen je overhoud. Ik geniet van het extraatje dat wij in december krijgen. Ik zie het wel als een extraatje, want niet iedereen krijgt het.

15. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Een dertiende maand is wel degelijk een extraatje. Ik zou hem ook wel willen hoor ;), maar ik denk dat het merendeel van de mensen hier geen dertiende maand krijgen.

Kijk... je kan het er wel niet mee eens zijn, maar zo werkt ons belastingstelsel nu eenmaal. Ik betaal ook het liefste geen belasting, maar ja... we moeten wel realistisch blijven hè?

Ik vind het eerlijk gezegd wel een heel klein beetje naief dat je dacht die twee maandsalarissen (dus eigenlijk zelfs een 13e en een 14e maand!) netto te krijgen ;).

Hoe dan ook... zet het baalgevoel overboord zou ik zeggen, geniet van wat je hebt gekregen en de mooie feestdagen die voor de deur staan :D!

Groetjes,
    Josien

16. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Nou, volgens mij is het geen extratje hoor. Er wordt heel het jaar steeds een beetje ingehouden van je bruto salaris en eind van het jaar krijg je het dan. Je hebt het als het ware opgespaard....

17. koala28

koala28 Niet meer actief

Over je vakantiegeld, 13e maand etc wordt alleen door je werkgever een bijzonder tarief toegepast. Lees maar:

Onderstaande geldt ook voor 13e maand

Ik betaal veel meer belasting over mijn vakantiegeld! Dat kan toch niet?

Nee en dat is ook niet zo. Wél is het zo dat je werkgever waarschijnlijk een “bijzonder tarief” toepast op je vakantiegeld. Dat kan betekenen dat je werkgever in plaats van je gebruikelijke 32% (voorbeeld) 42% berekent. Dan houdt je werkgever inderdaad meer belasting/premies in van je vakantiegeld. Wanneer je aangifte gaat doen, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen vakantiegeld of je gewone loon.

Je vakantiegeld wordt, samen met je normale maandelijkse loon opgeteld en over dat bedrag zul je worden afgerekend volgens de bekende belastingschijven.
    Blijkt dan dat je werkgever teveel aan premies/belastingen heeft ingehouden (oftewel: voorgeschoten), dan ontvang je dat terug.

Uiteindelijk betaal je dus niet méér belasting over je vakantiegeld.

Overigens is het bovenstaande ook van toepassing op vakantiedagen die na afloop van een dienstverband of tijdens het dienstverband als bovenmatige dagen worden uitbetaald.

Je kunt ook op deze site kijken:
    Extra loonheffing over vakantiegeld en 13e maand | Financieel: Belasting

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik blijf het r*k vinden :p
    Zo ontving mijn man laatst een prestatie 'winst' van zijn bedrijf . Dus voor de goede resultaten die hij behaald heeft.
    Hop, daar ging ook bijna de helft vanaf!! Denk dat wij die maand ( met loon erbij ) meer dan € 3000 aan de belastingdienst hebben afgedragen.
    En dat is toch echt slikken.

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit is bij de meeste 13e maand regelingen niet. Het is zeker wel een extraatje.

20. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vind het heerlijk die 13 maand van m'n man :) . Ik zie het helemaal als extraatje, boven op het normale maandelijkse salaris.
    Het is wel altijd spannend hoeveel er uiteindelijk overblijft, want we weten dat er veel afgaat, maar hetgeen dát er dan overblijft, daar ben ik toch erg blij mee :)
    Ikzelf krijg geen 13e maand.

Share This Page