Wat we nu weer hebben... Bij ons in de tuin hangen 3 mezenhokjes, en in alle 3 hebben we al wat activiteit bespeurd... gezellig hoor, krijgen we misschien kleintjes. Maar nu zit er 1 koolmeesje bij dat zo "vreemd" doet. : Eerst kwam ie telkens op de rugleuning van onze buitenbank zitten en dan leek het net of ie naar binnen zat te kijken, maar nu vliegt hij honderd keer per dag (soms tientallen keren achter elkaar) tegen ons raam... Da's toch niet normaal, of wel? Heb al gegoogled, maar kan niet zo snel iets vinden? Hij doet het nu al dagen.... 'k Vind het zo sneu voor 'm... kan ik hier iets aan doen? M'n ramen zijn ondertussen niet meer zo schoon dat ie ze niet zou kunnen zien..elke keer maakt ie er een vlek bij Iemand ideeen?
ik heb een boekje van de vogelbescherming en daar staat in dat je dan het beste raam stickers kunt plakken. 1 sticker per vierkante meter. om te bepalen of het witte of zwarte stickers moeten zijn , ga je buiten voor het raam staan worden de bomen en struiken weerspiegeld, dan vallen de witte beter op tegen de donkere achtergrond. ziet je vooral de weerspiegeling van de lucht gebruik dan de zwarte. plak de stickers aan de binnen zijde. het kan ook zijn dat het een ruiten tikker is dat doen ze in het broedzeizoen om hun territorium te verdedigen tegen indringers ze zien dan hun eigen spiegelbeeld. om ze daar vanaf te brengen kun je plastichuishoud folie tegen de buitenkant van het raam plakken. soms helpen wapperende stroken aluminiumfolie ook weleens
Jeetje.... da's een handig boekje! 'k Had al bedacht dat ie misschien dorst had, dus had een bakje water buiten gezet, maar nu ga ik stickeren! Bedankt voor het opzoeken, Liesje!