Mijn dochter (bijna 7) haar voortanden zitten al een tijdje los. Nu is 1 van die tanden wat verkleurd en zie ik dat de nieuwe tand er achter al een stukje door is. Is dit normaal? Het ziet er een beetje raar uit. De melktand zit heel scheef omdat die verdrukt wordt door de nieuwe tand.
Mijn dochter liep laatst ook een tijdje rond met een scheve voortand, stond gewoon haaks in haar mond ze leek net een heks. Nu weer een prachtig patatgat. Volgens mij is het vrij normaal en anders zou ik de tandarts even raadplegen als je je zorgen maakt over haar nieuwe tanden.
Hier al meerdere keren gezien in mond van mijn oudste en middelste, beide hebben zelf een tijdje 'dubbele' tanden gehad, melktand op zijn plek en de volwassen tand er al helemaal achter. Komt in principe vanzelf goed. Als de ruimte er is, gaat de volwassen tand vanzelf op de juiste plaats staan. Bij mijn dochter heeft de tandarts een melktandje losgetrokken nadat deze na 2 jaar nog steeds niet vanzelf eruit gegaan was. Dat 'moest' niet perse, maar was wel makkelijker. Binnen no time stond haar volwassen tand netjes op zijn plek. Bij mijn zoon, waarbij tandartsbezoek alles behalve makkelijk is, hebben we gewoon afgewacht. Tot nu toe is melktand/kies er altijd uitgekomen... (tijdens eten meestal). Bij hem staan ze nu niet zo goed op de plek, maar dit komt omdat er geen ruimte is in zijn kaak (hij zou eigenlijk vanaf 10 jaar al beugel moeten hebben, maar daar zien we vanaf).
Hier al zo 4 tanden gewisseld. 2 ondertanden waren al zo gegroeid dat ze niet echt een gat had. Boventanden kwamen zo ook door. De 2 tandjes naast de onderste 2 middenstand en waren wel eerst eruit en moesten de tanden nog groeien.
Hier ook een dubbele tand gehad! Tandarts zei elke dag lekker even wiebelen met de melktand en dan komt t vanzelf goed. De melktand is er na een week of wat vanzelf uitgegaan.
Gaat er vanzelf uit is mijn ervaring. Hier had de oudste ook een dubbele rij, maar toch er vanzelf uitgegaan.
Bedankt voor alle reacties! Het kan dus weinig kwaad. Dan wachten we het rustig af. Ik heb het zelf nooit meegemaakt of gezien maar fijn te lezen dat het vaker voorkomt.
Wij hebben juist het tegenovergestelde! In oktober zijn er 4 boventanden uitgevallen maar er zitten nog steeds geen nieuwe. Dat is echt al maanden een groot gat. Volgens de tandarts zitten ze er wel maar heeft ze erg dik tandvlees dus we wachten nog maar even af...
Mijn dochter had pas bij de 5e tand een "gat" (en blij dat ze daarmee was! Haha) de eerste 4 zijn er pas uitgegaan toen de nieuwe tand bijna volledig door was. Was geen probleem volgens de tandarts.