Muziekinstrument bespelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Gizzie1983, 16 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    In het kader van 'een leuke hobby zoeken'... Als kind zijnde heb ik jarenlang dwarsfluit gespeeld totdat die fluit mijn strot uitkwam ;). Ik denk er nu steeds vaker over na om toch weer eens een instrument te leren bespelen. Gitaar of zo.

Zijn er meer dames die die op 'latere leeftijd' hebben opgepakt? Zo ja, welk instrument dan? Valt het mee, of tegen?

2. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Ik ben 29 en speel sinds ongeveer 3 jaar gitaar. :)
    Eerste jaar akoestisch, daarna overgestapt op elektrisch.
    Valt het mee of tegen..... Hmm... Ik heb er errug veel tijd in gestoken in het begin omdat ik toch thuis zat en weinig te doen had, maar het is zeker niet iets wat je 'ff' leert. Voor gitaarspelen moet je wel echt doorzettingsvermogen hebben want in het begin is het zwaar en pijnlijk. ;)
    Je krijg eelt op je vingertoppen maar tot die tijd doet het gewoon zeer na even te spelen. Kramp in je hand en pols van de rare houdingen met akkoorden en kramp en spierpijn in je slagarm. :p maar het is het absoluut waard! :D
    Ik vind het helemaal geweldig. Heb inmiddels vorig jaar in een band gespeeld en een paar keer opgetreden en ik ben verkocht. Lig nu even stil, ook ivm de zwangerschap, maar hoop het straks wel weer op te pakken.
    Het is wat mij betreft dus zeker een aanrader! :)
    Succes!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben 9 maanden geleden begonnen met piano. Ik kan/kon ook geen noten lezen, dus ik vind het best pittig.
    Ben 38 nu.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

In mijn jeugd leren althoorn spelen. En net zo als jij dwarsfluit. Kan wel noten lezen. Maar het is al heel lang geleden dat ik een althoorn aangeraakt hebt. Maar door althoorn te bespelen. Kan ik ook trompet en bariton spelen.

Zal alleen nu niet meer klinken. Maar kan het wel als het moet.

Leuk is het muziek maken.

5. tazzy180

tazzy180 Bekend lid

23 mrt 2009
    578
    0
    0
    west brabant
    Ik heb vorig jaar een piano gekocht. Ik kan wel wat noten lezen dat scheelt. Ik begon fanatiek maar nu weer op een laag pitje. Ik vind t wel erg leuk hoor. Maar ben nooit zo'n volhouder met hobby's. Maar muziek spelen kun je heel je leven lang (leren) dus ik pak t vast wel weer een keer op. :) gitaar spelen is ook leuk en hoef je niet eens noten voor te kunnen lezen. Als je een x aantal akkoorden kent kun je al heel veel liedjes na spelen. Maar gitaar spelen gaat veel oefening in zitten om je vingers soepel over de nek te laten bewegen, weet ik uit ervaring.

6. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik ben al op de basisschool begonnen, maar als ik kijk naar de mensen in ons orkest die op latere leeftijd zijn gaan spelen, is er 1 overeenkomst. Echt goed zijn ze geen van allen.😬
    Schijnt toch wel erg lastig te zijn om op latere leeftijd een instrument te leren spelen.

7. tazzy180

tazzy180 Bekend lid

23 mrt 2009
    578
    0
    0
    west brabant
    @gewoonlinda t scheelt als je als kind al fanatiek er mee bezig bent. Maar op latere leeftijd leer je muziekinstrumenten spelen omdat je t leuk vind niet perse om er in uit te blinken, denk ik.(uitzonderingen daargelaten) Met de kennis die ik op doe met piano spelen ga ik ook niet optreden. Puur voor ontspanning voor mijzelf.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Klinkt heel motiverend Linda! Dank je wel!!!

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik heb op mijn 23e dwarsfluit leren spelen. Ik heb maar een jaar of 2 les gehad, daarna weer gestopt ivm studie en kinderen, maar sinds een paar weken pak ik hem weer regelmatig op. En ik kan het nog steeds. Ik zal idd wel nooit orkestkwaliteiten bezitten, maar vind het gewoon leuk voor mezelf om te doen.

Als kind heb ik piano leren spelen en dat kan ik ook nog steeds. Ik ben er nooit heel goed in geweest, maar vind het ook nog leuk om af en toe te doen als niemand het hoort. En als tiener heb ik korte tijd geprobeerd gitaar te leren spelen. Ik knapte toen af op de zere vingers, maar nu wil ik het eigenlijk wel weer gaan oppakken, omdat mijn kinderen het zo leuk vinden.

Gelukkig ben ik wel redelijk muzikaal, dus ik pak dat soort dingen snel op, maar echt doorzetten om er heel goed in te worden zit er niet in, ook vanwege tijdgebrek. Maar ach, als ik mezelf ermee vermaak, vind ik het allang best.

10. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Van 12-18 jaar dwarsfluit gespeeld en toen begonnen met viool.
    Dit doe ik nu 10 jaar en ga binnenkort beginnen met pianoles.

Het scheelt enorm als je noten kan lezen en gevoel/gehoor er voor hebt, dus volgens mij moet het je best lukken!

11. Mixalot

Mixalot Lid

26 apr 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een piano maar wilde mijzelf graag begeleiden met zingen, dat vind ik met piano nog steeds een beetje lastig, en omdat ik een baby kreeg (zeven jaar geleden) kon ik overdag en savonds als hij sliep niet echt spelen want het maakt echt veel lawaai, ook voor de buren. Dus toen heb ik een akoestische gitaar gekocht. Als je twijfelt zou ik dat doen, het is relatief goedkoop (voor 300 euro heb je een leuke beginner), je kan het overal in huis doen, de buren en kinderen liggen er niet wakker van. En, als je een beetje muzikaal bent, kun je voordat je les neemt al via youtube tutorials een heleboel basisakkoorden leren. Wel inderdaad doorzettingsvermogen voor de vingers en het leren nodig. Een met nylon snaren (spaanse) is dan het zachtst. Maar ik vond een steelstring western mooier dus ik had behoorlijke blaren :)

12. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Rara, wat ik speel 😀

Ik ben wel al als kind begonnen. Was denk ik een jaar of 10.
    Het geeft mij echt ontspanning

13. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Heb op latere leeftijd gitaar en viool leren spelen. Heb wel sinds mijn 6e al muziek gemaakt (en ook noten kunnen lezen dus), eerst blokfluit en daarna piano/zang. Dus ik weet niet of het te vergelijken is. Ik heb ook best een 'muzikale knobbel'. Voor mij is het heerlijk: een muziekinstrument (leren) bespelen.

14. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb op mijn 25e noten leren lezen en keyboard leren spelen. Moest voor mijn studie en sinds ik een kindje heb gehad ligt het stil. Het valt niet mee om het te leren haha.

Deel Deze Pagina