Mijn zoontje van 4,5 had nog steeds veel moeite met op tijd plassen. Naar de wc gaan voor ontlasting was gelukkig nooit een probleem.... tot een week of twee geleden. Langzaam sloop het erin dat er steeds vaker wat poep in zijn broek zat. En nu heeft hij soms meerdere poepbroeken per dag. Vandaag ook voor het eerst op school. Ik ben ten einde raad, wat moeten we nu doen? De huisarts heeft ons doorverwezen naar de kinderarts, maar die gaan ons eerst een vragenlijst opsturen en dan kunnen we na 3 weken een keer terecht. Maar ik kan hem geen 3 weken thuis houden.. ik moet ook naar mn werk. Wie heeft hier ervaring mee? Heeft er iemand praktische oplossingen?
Is bv verstopping uitgesloten? Hier wilde de oudste niet graag poepen, hield het dan op en op en op, door de verstopping had ze geen controle meer over plassen en plaste ze dus vaak in haar broek. Vervolgens kreeg ze overloopdiarree, dat liep dus langs de verstopping en daar had ze ook geen controle over - door die ontlasting had ik niet meteen door dat ze eigenlijk een verstopping had. Na een klysma en een tijdje veel vezels, vetten en vocht werd haar ontlasting zachter en als ze dan toch in haar broek plaste, wist ik dat ze weer haar ontlasting op hield; coachen op de wc tot ze poepen niet meer spannend vond. En toen dat goed ging, geen enkele vieze broek meer.
Mijn zoon van 4 heeft overloopdiarree, begon met sporen in zijn onderbroek (diarree) maar van binnen was hij verstopt. Vanalles geprobeerd van belonen tot toilettraining (bekkenbodem trainen), voeding etc maar niets hielp. Toen aan de forlax, 4mg deed niets, 10 daarentegen is de oplossing. Ik hoop dat de kinderarts jullie kan helpen, ik heb er goede ervaringen mee. Mijn zoon poept nog weleens in zijn broek dan belt school en komen wij verschonen. Lastig we werken beide maar voor onze zoon doen wij dit natuurlijk, het is een fase, een intensieve, maar ook diegaan over..
Dank jullie voor jullie ervaringen. Ik werk op een uur reizen van school, dus dat is best wel lang om te moeten wachten met een vieze broek. (Ik kan wel een keer thuis werken, maar niet zomaar alle dagen) Ik denk zelf niet aan overloop diarree omdat hij echt 3 volle broeken op een dag heeft en het niet echt heel dun is... eerder stopverfachtig. Vorige week heeft hij een ab-kuur gehad, dus misschien zijn zn darmen daar van van slag. We zullen deze fase ook wel weer overleven
Er is niks "engs" gebeurd op de wc? Bijvoorbeeld dat het water erg omhoog kwam door teveel wc papier? Of pijn bij het poepen door een kloofje?
Het zou heel goed kunnen dat zijn darmen van slag zijn door de ab kuur. Ik word ook altijd ziek van antibiotica. Wat zegt hij er zelf van, het broekpoepen?
Hoe gaat het met jouw zoontje? Die van mij heeft leren fietsen vorige week en dat geeft blijkbaar zoveel zelfvertrouwen dat hij naar de wc gaat meestentijds. Hallejuja